Iranian Agriculture News Agency

برای مقابله با ریزگردها؛

اجرای ۲۹ هزار هکتار عملیات نهال کاری و مالچ پاشی در خوزستان

در سال ۹۶ بیش از ۱۵ هزار هکتار مالچ پاشی و ۱۴ هزار و ۱۰۰ هکتار نهال کاری برای مقابله با ریزگردها در کانون های بحرانی استان خوزستان انجام شد.

اجرای ۲۹ هزار هکتار عملیات نهال کاری و مالچ پاشی در خوزستان

در جریان بازدید خبرنگاران و مدیران حوزه بیابان ادارات منابع طبیعی استان‌ها از کانون شماره (۴) در جنوب شرقی اهواز، قائم مقام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان با اعلام این مطلب گفت: سال گذشته در این کانون در سطح ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز مدیریت چرا و احیای مراتع انجام شد.

مهندس احمد رییس زاده درباره اعتبارات عملیات بیابانزدایی اظهار داشت: در سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و ۳۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی برای عملیات بیابانزدایی و مقابله با ریزگردها در خوزستان پرداخت شد.

وی تامین نهال را از دغدغه های اجرای طرح در این کانون بحرانی عنوان و تصریح کرد: برای رفع این دغدغه برای سال جاری، با انجمن صنفی تولید کنندگان نهال برای تامین ۳.۵ میلیون اصله نهال منعقد کردیم.

رییس زاده با بیان این که امسال ۱۶۰۰ هکتار قرار داد نهال کاری با بسیج داریم، تصریح کرد: در اردیبهشت امسال ۲۰۵۰ هکتار مالچ پاشی انجام داده ایم.

وی مساحت کانون بحرانی شماره (۳) را حدود ۱۲۶۰۰ هکتار عنوان کرد و اذعان داشت: با توجه به مطالعات موسسه تحقیقات جنگل ها، هفت کانون بحرانی ریزگردها مشخص و ۱۲ پروژه مختلف مانند نهال کاری، بوته کاری، پخش آب و مرطوب سازی پیش بینی شده است.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان در عین حال خاطر نشان کرد که سال گذشته در این کانون، جهاد نصر کانال آب به طول ۴۷ کیلومتر به منظور پخش آب و مرطوب سازی احداث کرده است.

وی تامین آب را یکی دیگر از مشکلات اجرای طرح های مقابله با ریزگردها دانست و اظهار داشت: اگر آب کافی تامین شود، طرح های ما موفق خواهد بود و ما به آب برای زنده مانی نهال نیاز داریم.

رییس زاده با بیان این که ۸۰ درصد ریزگردها منشا خارجی و ۲۰ درصد منشا داخلی دارند گفت: مشکلات مردم استان بیشتر به علت ریزگردها با منشا داخلی است.

وی وسعت استان خوزستان را ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این سطح یک میلیون هکتار را جنگل و یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار را عرصه های بیابانی تشکیل می دهد.

رییس زاده افزود: در استان خوزستان دو نوع فرسایش بادی داریم که ۳۵۰ هزار هکتار آن عرصه های شنزاری و حدود ۳۵۰ هزار هکتار کانون های ریزگرد هستند.

وی یادآور شد: اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان از سال ۱۳۴۰ عملیات مقابله با ریزگردها را آغاز کرده و ۱۵۷ هزار هکتار از مساحت بیابانی را تثبیت کرده ایم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید