Iranian Agriculture News Agency

روابط اقتصادی با اژدهای زرد در روزهای تحریم

نبض تجارت کشور در جاده ایران و چین می‌زند

نایب رئیس اتاق ایران و چین: چین شریک اول تجاری کشور ماست

ایانا- اقتصاد: ایانا_ گروه اقتصاد| ما حدودا 25 درصد از نفت و حدود 25درصد از صادرات غیرنفتی‌مان را به چین می فروشیم و به علاوه تقریبا 25 درصد از وارداتمان را هم از چین انجام می‌دهیم و این نشان می دهد که به مدت چندین سال است، چین شریک اول تجاری کشور ماست.

نبض تجارت کشور در جاده ایران و چین می‌زند

گسترش تبادلات اقتصادی ایران و چین در سال‌های اخیر، چین را به اولین شریک تجاری ایران تبدیل کرده است، شریکی که با زمزمه اعمال محدودیت‌های جدید، قطعا جایگاه بیشتری در اقتصاد ایران را از آن خود خواهد کرد و وزن خود را سنگین‌تر. در این باره مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق ایران و چین به خبرنگار اقتصادی ایانا می‌گوید: «ما حدودا 25  درصد از نفت و حدود 25درصد از صادرات غیرنفتی‌مان را به چین می‌فروشیم و به علاوه تقریبا 25  درصد از وارداتمان را هم از چین انجام می‌دهیم و این نشان می‌دهد که به مدت چندین سال است، چین شریک اول تجاری کشور ماست. زمانی که اقتصاد ما در محدودیت باشد، محدودیت‌های ما برای واردات و صادرات بیشتر می‌شود و حق انتخاب‌مان در دنیا کم‌تر. در این میان باید کشوری تمایل به تجارت با ما را داشته باشد و چین کشوری است که همیشه تمایل به تبادلات تجاری با ما را داشته و همیشه خواستار تبادلات تجاری با ایران است.»

حریری در ارتباط با رابطه ایران و چین طی سال‌های اخیر و اینکه اگر تحریم‌های جدیدی بخواهد شرایط اقتصادی مارا تحت تاثیر قرار بدهد، توضیح داد: «در جریان تحریم‌های گذشته نیز ما با چین تبادلات تجاری داشتیم و این ارتباط را حفظ کردیم در نتیجه با توجه به شرایط موجود هر کشوری که از تبادلات با ما امتناع کند و خارج شود، چین می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.»

او با تاکید بر اینکه ما اگر چیزی داشته باشیم که به چین بفروشیم چین آماده خریداری از ما است، توضیح داد: «کشور چین در پروسه‌ای که از سه- چهار سال پیش شروع شده باید میزان وارداتش را افزایش دهد چرا که تراز تجاری این کشور به شدت نامیزان است هر سال حدود 300الی400میلیارد دلار تراز تجاریش مثبت است و دلار اضافی می‌گیرد و به همین دلیل به کل دنیا اعلام کرده است که از واردات به کشورش استقبال می‌کند. ما وقتی که نمی‌توانیم بوئینگ صادر کنیم باید سنگ آهن و مواد معدنی خام و... بفروشیم و نه تنها به چین که به اقسا نقاط جهان این محصولاتمان را صادر می‌کنیم.»

نایب رئیس اتاق ایران و چین، در مورد محصولاتی که در این جاده تجاری بین ایران به چین خرید و فروش می‌شوند، یادآوری کرد: «در مورد صادرات سنتی مانند زعفران، خشکبار، صنایع دستی و فرش باید گفت باز هم این کشور چین است که یکی از بزرگترین خریداران محصولات ما است. ترکیب صادراتی ما بر همین اصول قرار دارد. طبق آمار گمرک ما در کل سال حدود50میلیارد دلار صادرات می کنیم که از این میزان 50 الی 60 درصد میعانات گازی و پتروشیمی است و میزان باقی‌مانده نیز مواد معدنی خام و مواد اولیه است که به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌کنیم کمتر از 10 درصد صادرات غیرنفتی ما کالا است که به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌فروشیم کالاها و محصولاتی که در دنیا خریدار دارند و مورد توجه هستند همین محصولاتی هستند که در حال صادراتشان هستیم.»

حریری ادامه داد:« ما بیشترین صادرات غیرنفتی‌مان را به چین داریم، باید بدانیم که تراز تجاری ما و چین به نفع ما و مثبت است ما در سال بیشتر از وارداتی که از چین داریم به این کشور صادرات انجام می‌دهیم. جاده تجارت یک مسیر دو طرفه است نمی‌توان به کشوری صادرات‌های میلیارد دلاری کرد اما وارداتی انجام نداد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید