Iranian Agriculture News Agency

معاون پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی خبر داد:

تشکیل کمیته فنی حفاظت از یوز با حمایت سازمان ملل

فنس‌کشی جاده عباس آباد در توران به زودی شروع می‌شود

معاون پروژه حفاظت از یوز آسیایی از تشکیل کمیته فنی حفاظت از یوزپلنگ خبر داد.

تشکیل کمیته فنی حفاظت از یوز با حمایت سازمان ملل

رجبعلی کارگر در گفت و گو با خبرنگار گروه محیط زیست ایانا می‌گوید: بر اساس  جلسه‌ای که بین معاونت محیط طبیعی و دفتر عمران ملل متحد (UNDP) برگزار شد، کمیته فنی حفاظت از یوزپلنگ تشکیل شد.

او بیان می‌کند: با تشکیل این کمیته در یکی دو ماه اخیر جلسات متعددی برگزار شده  که در آن کارگروه های فنی تشکیل و سند پنج ساله حفاظت از یوز ایرانی در آن بررسی می‌شود.  

او می‌افزاید: پس از پایان بررسی‌ها درباره سند پنج ساله، این سند تحویل کمیته فنی شده و برنامه ها برای حفاظت از یوز اجرایی می شود.

کارگر در پاسخ به این پرسش که آیا می توان این سند را تمدید پروژه بین المللی حفاظت از یوز آسیایی در نظر گرفت، می گوید: ما این پیش نویس را به درخواست دفتر عمران ملل متحد تهیه کرده و معاونت محیط طبیعی نیز از آن حمایت کرده است، بنابراین پس از تایید نهایی و ارسال به دفتر سازمان ملل، به نوعی پروژه ادامه خواهد داشت.

او افزود: در این کمیته مدیران و کارشناسان معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست حضور پررنگی دارند که شامل مدیرکل دفتر حیات وحش و کارشناسان مسئول در کنار هوشنگ ضیایی، از مشاوران این معاونت است. بنابراین تصمیم هایی که در این کمیته گرفته می شود با اجماع نظرات حاصل شده و از توان اجرایی بالا برخوردار است.

معاون پروژه بین المللی حفاظت از یوز آسیایی درباره کم یا زیاد شدن زیستگاه های یوز در سند پنج ساله عنوان می کند: یقینا زیستگاهی حذف نخواهد شد بلکه تنها اولویت بندی در آنها صورت گرفته و همچنین زیستگاه های جدیدی نیز به پروژه افزوده می شود.

او درباره فنس کشی بخشی از جاده عباس آباد که با تامین اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی قرار بود به انجام برسد، می گوید: با تامین اعتباری که از  محل اعتبارات ملی انجام شد، به زودی فنس کشی برای ایمن سازی مسیر تردد یوز در محور عباس آباد به میاندشت در بزرگراه شاهرود به سبزوار اجرایی می شود.

مشاهده پنج یوز در یکماه اخیر

"در دو ماه پایانی سال گذشته گزارش های متعددی از مشاهده یوز  به ویژه در پارک ملی توران و پناهگاه حیات وحش میاندشت داشتیم، در حال حاضر وضعیت یوز در این زیستگاه ها چگونه است؟" کارگر پاسخ می دهد: در ماه های اخیر مشاهده های متعددی از یوز صورت گرفته است. به عنوان مثال در جمعه گذشته در حوالی بیارجمند و کلاته کی کی چهار فرد یوز مشاهده شد. همچنین در یک ماه اخیر سه یوز در میاندشت و دو یوز در نایبندان مشاهده شده اند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید