Iranian Agriculture News Agency

گزارشی از گلخانه‌های خیار پیشوا در ورامین

صرفه‌جویی 20 روزه کشت گلخانه‌ای در زمان

ایانا-کشاورزی: ایانا_ گروه کشاورزی| هزینه سوخت برای کشت گلخانه‌ای برای هر یک‌هزار متر، حدود یک میلیون تومان است. با تغییر زمان از آذر و دی به بهمن و اسفند نیاز به سوخت به حداقل رسید و به طور تقریبی نیاز به سوخت برای گرمایش به صفر رسید

صرفه‌جویی 20 روزه کشت گلخانه‌ای در زمان

مسیر پر از گلخانه‌های خالی است. گلخانه‌خای تونلی سه نسل پیش، گلخانه‌های پلاستیک که با چوب و میخ مهار شده‌اند. نهر خشک شده پر از دبه‌های پلاستیک و گیاهان خشک است. هوای داغ و پر از غبار مجال نفس نمی‌دهد، حتی گله‌های کوچک و پراکنده بز و گوسفند هم از نفس افتاده، زیر سایه بی‌رمق درخت جمع شده‌اند و تکان نمی‌خوردند. گلخانه‌های پیشرفته‌تر و جدیدتر در خیابان‌های فرعی‌تر هم دیده می‌شود. در و دیوار پر از آگهی‌های نصب یا فروش گلخانه‌های جدید یا گلخانه‌های دست دوم است. اینجا پیشوای ورامین، یکی از مراکز عمده پرورش صیفی‌جات و محصولات گلخانه‌ای به خصوص خیار است. اهمیت این شهر به کیفیت و میزان بالای عرضه محصول و نزدیک به بودن به کلان شهر تهران و دیگر شهرهای همجوار است. در سال‌های اخیر سعی شده با توجه به مشکلات، به خصوص در مورد بحران آب، کشت گلخانه‌ای در این منطقه بسیار فراگیر شده است.

برداران تاجیک یکی از جدیدترین گلخانه‌های این منطقه را دارند. گلخانه‌هایی که فقط به کشت خیار اختصاص دارد. هرچند که محصول آنها کیفیت بالایی دارد و می‌توانند این محصولات را صادر کنند اما بازار داخلی به خصوص بازار تهران، آنچنان ظرفیتی دارد که دیگر محصول به صادرات نمی‌رسد. اکبر تاجیک یک گلخانه 4500 مترمربعی و برادرش در همسایگی‌اش یک گلخانه 9 هزار مترمربعی دارد. مسئول فنی این گلخانه‌ها در مورد کشت و محصول این گلخانه به خبرنگار خبرگزاری ایانا می‌گوید: این گلخانه سال 96 تأسیس شده و بیشتر به این دلیل کشت گلخانه‌ای انتخاب شد که هم هزینه کشت کمتر می‌شد و هم به محصولی مانند خیار در تمام فصول سال نیاز است.

او اضافه می‌کند: روش کشت این گلخانه نشاکاری (بذر آلفرد) و شیوه آبیاری آن، آبیاری قطره‌ای است. اما باتوجه به اینکه کشت خیار روی زمین است، بهترین شیوه همان آبیاری قطره‌ای است که از هدر رفت کود، موار مغذی لازم و آب جلوگیری می‌کند.

تاجیک صاحب این گلخانه در تکمیل این گفته‌ها می‌گوید: مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوع ما برای کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان است. با شیوه کشت نشاکاری، حداقل 20 روز زمان صرفه‌جویی می‌شود. در واقع این مدت یعنی 20 روز رسیدن به بازار و داشتن محصول مرغوب‌تر زودتر انجام می‌شود.

او اضافه می‌کند: این گلخانه‌ها با سوخت گرم می‌شوند، ما سعی کردیم در انتخاب زمان هم این موضوع را در نظر داشته باشیم. هزینه سوخت برای کشت گلخانه‌ای برای هر یک‌هزار متر، حدود یک میلیون تومان است. با تغییر زمان از آذر و دی به بهمن و اسفند نیاز به سوخت به حداقل رسید و به طور تقریبی نیاز به سوخت برای گرمایش به صفر رسید.

مقصد بعدی گلخانه دیگری است. از پیچ ناغافل که وسط خیابان است که رد می‌شویم، محوطه بزرگی دیده می‌شود. وسط این محوطه باز که بیشتر یک زمین زراعی کشت نشده است، کوهی از سبدهای پلاستکی میوه و سبزیجات است. دو جوان در حال جدا کردن سبدها هستند. آخر خیابان و روی دیوار خواروبار فروشی تعطیل شده‌ای نوشته «قشلاق معین‌آباد» نشانه‌ای هم به سمت غرب راهی را نشان می‌دهد.

گلخانه حمید تاجیک هم تازه تأسیس است و سال 96 درست شده. اینجا یک گلخانه تک محصولی است و فقط بادمجان (بادمجان لامپی) کشت می‌شود البته به قصد صادرات که مقصدش روسیه است. او فقط یک تولیدکننده است که همه محصولش را مناسب و با استاندارهای صادرات تولید می‌کند. در مورد کشت و دلیل انتخابش می‌گوید: این منطقه همه کشاورز هستند، بنابراین تغییر الگوی کشت مناسب‌ترین راه برای منطقه است. با توجه به نوع کشت منطقه، آبیاری قطره‌ای هزینه‌ای مقرون به صرفه دارد. با توجه به فرهنگ‌سازی و ترویج جهاد کشاورزی برای کشت بهینه، نشاکاری و تغییر شیوه آبیاری به قطره‌ای، تغییر الگوی کشت چیزی حدود 40 تا 50 درصد در هزینه‌های اصلی کشت و به خصوص در مورد هدر رفت آب که بسیار هم حیاتی است.

او اضافه می‌کند: کل محصولات ما برای صادرات کشت می‌شود. با توجه به اینکه هم تولید و هم صادرات، سعی کردیم فقط بر روی بخش تولید متمرکز شویم و صادرات را به دست افرادی بسپاریم که در این زمینه تخصص دارند. البته در حال حاضر صادرات چالش‌های خودش را دارد اما ما از تولید و کار در این زمینه راضی هستیم./ 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید