Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح زیتون کشور:

اختصاص ۸۶ هزار هکتار از باغات کشور به کاشت زیتون

مجری طرح زیتون کشور گفت: ۸۶ هزار هکتار از باغات کشور به زیر کشت محصول زیتون رفته است.

اختصاص ۸۶ هزار هکتار از باغات کشور به کاشت زیتون

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، احمد مستخدمی در نشست ستاد پایش و مبارزه با آفت مگس زیتون افزود: در حال حاضر سطح زیر کشت زیتون در کشور بیش از  ۸۶ هزار هکتار بوده که از این میزان حدود ۵۵ هزار هکتار بارور است.

به گفته مستخدمی در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار تن زیتون در کشور تولید شده است.

مستخدمی تصریح کرد: استان‌های زنجان، قزوین و گیلان مرکز اصلی تولید این محصول بوده و بیشترین سطح و تولید در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مجری طرح زیتون کشور با اشاره به آفت مگس زیتون در باغات گفت: این آفت از سال ۸۳ و بر اثر واردات بی‌رویه میوه زیتون از کشورهای همسایه به کشور راه یافته و کانون اصلی پراکنش آن مناطق سه گانه زیتون خیز کشور در استان‌های فوق و البته کمی هم در گلستان است.

مستخدمی افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات زیتون این سه استان آلوده به مگس زیتون بوده و همه ساله در آن ردیابی، پایش و مبارزه صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در سنوات اخیر با پیگیری که این دفتردر بخش‌های اجرا با همراهی سازمان حفظ نباتات و معاونت باغبانی انجام داده ؛ خوشبختانه آفت زیتون طی ۳ سال گذشته کاملا کنترل و خسارت آن به کمترین حد ممکن رسیده که البته این امر رسالت ما را نسبت به سال‌های قبل برای کنترل و مبارزه با این آفت بیشتر خواهد کرد.

مجری طرح زیتون کشور خاطر نشان کرد : تبیین نقشه راه جدیدی در طرح زیتون در حال تدوین است که در آن علاوه اصلاح و بهسازی باغات موجود، توسعه باغات فقط در مناطق مستعد کشت و با ارقام تجاری سازگار با هر منطقه انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید