Iranian Agriculture News Agency

شعار 27 خرداد، روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی:

سرزمین ارزشمند است برای حفظ و احیای آن سرمایه‌گذاری کنیم

بیابان‌زایی، امنیت غذایی جهان را تهدید می‌کند

همزمان با 27 خرداد روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی، سازمان ملل متحد شعار این روز را با تاکید بر سرمایه‌گذاری کشورهای جهان برای حفظ و احیای مناطق تخریب شده سرزمین اعلام کرد.

سرزمین ارزشمند است برای حفظ و احیای آن سرمایه‌گذاری کنیم

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست ایانا، شعار این روز " سرزمین ارزشمند است برای حفظ و احیای آن سرمایه گذاری کنیم" انتخاب شده است.

بر اساس این گزارش هم اکنون بیابانزایی زندگی بیش از یک و نیم میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده و بعد از تغییر اقلیم دومین بحران محیط زیستی قرن حاضر محسوب می‌شود.

از این رو در سال ۱۹۹۴ سازمان ملل متحد در واکنش به روند نگران‌کننده افزایش بیابان‌ها و فرسایش خاک در جهان معاهده‌ای را تحت عنوان کنوانسیون مقابله با بیابانزایی تصویب و به امضا کشورهای جهان رساند که ایران نیز در سال ۱۹۹۶ میلادی (سال تأسیس کنوانسیون) به کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان‌زایی پیوست.

هدف معاهده «مقابله با بیابان‌زایی» یا UNCCD جلوگیری از روند شتابناک بیابان‌ها در کشور و همچنین کاهش تاثیرات خشکسالی بر کشورهایی است که در معرض این عوامل قرار دارند. تاکنون ۱۹۳ کشور جهان به این پیمان پیوسته‌اند. اما در سال ۲۰۱۳ کانادا از این معاهده خارج شد.

در همین حال کشورهای ثروتمند عضو این معاهده متعهد شده‌اند سالانه مبلغی را برای کمک به متوقف کردن روند بیابان‌زایی در جهان به ویژه در آفریقا به صندوق این معاهده بپردازند.

کارشناسان پیش بینی کرده‌اند پیش‌روی بیابان ها با شدت بیشتری در سال‌های آینده رخ دهد و تاثیری به مراتب بدتری روی تولید مواد غذایی و یا به عبارت دیگر روی امنیت غذایی جهان برجای گذارد.  در حال حاضر حدود ۲ میلیون هکتار بیابان در سرتاسر دنیا می‌تواند احیاء و بازسازی شود که بازسازی این مناطق هم منجر به تولید غذای بیشتر می‌شود و هم جلوی گسترش تاثیرات منفی تغییر آب و هوا را می‌گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید