Iranian Agriculture News Agency

با ابتکار دولت آلمان

دفتر تسهیل روابط شرکت‌ها با ایران ایجاد شد

ایانا- اقتصاد: شرکت‌ها می‌توانند پرسش‌های خود درخصوص همکاری با ایران را با دفتر مذکور در میان بگذارند. برلین همچنان به تعهدات خود در مورد برجام پایبند خواهد بود و به صدور ضمانت‌نامه‌های اعتبار صادارات ادامه خواهد داد.

دفتر تسهیل روابط شرکت‌ها با ایران ایجاد شد

به گزارش خبرگزاری ایانا، پس از اعمال تحریم های جدید ایالات متحده علیه ایران، نگرانی هایی بین شرکت های اروپایی برای ادامه همکاری با طرف های ایرانی شکل گرفت و حتی زمزمه خداحافظی از حضور در ایران را به گوش رساند. بر این اساس، دولت آلمان از ایجاد دفتر ویژه ای برای مشاوره دادن به شرکت هایی که بابت بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران نگران هستند، خبر داده است.

آنطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس در باره این خبر نوشته، وزارت دارایی آلمان اعلام کرده است که شرکت‌ها می‌توانند پرسش‌های خود درخصوص همکاری با ایران را با دفتر مذکور در میان بگذارند. برلین همچنان به تعهدات خود در مورد برجام پایبند خواهد بود و به صدور ضمانت‌نامه‌های اعتبار صادارات ادامه خواهد داد.

به نظر می رسد آلمان ها به عنوان یکی از سه کشور اروپایی امضا کننده برجام، قصد دارد، ریسک و تبعات اقدامات ایالات متحده برای شرکت های آلمانی که خواستار حضور در بازار ایران هستند را کاهش دهند، به همین دلیل این کشور هم‌اکنون با همکاری دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در تلاش برای حفظ این توافق پس از خروج آمریکا هستند.

اقدام این کشور در بازگشایی یک دفتر مشاوره‌ای ویژه برجام، در راستای پیشنهاد اخیر کمیسیون اروپا برای اقدام منفرد هر یک از کشورها در همانگی با تصمیم‌های جمعی اتخاذ شده است. چرا که در این رابطه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه این اتحادیه در پارلمان اروپا گفته بود: تنها راه نتیجه بخش بودن این فعالیت‌ها (برای حفظ برجام) اقدام جمعی اعضا در سطح اتحادیه اروپا و نیز اقدامات منفرد هر کشور به صورت هماهنگ است.

همچنین در کنار این فعالیت‌ها، کمیسیون اروپا قانون مسدودساز تحریم‌های آمریکا (Blocking Statute) و نیز دستورالعمل‌های جدید برای بانک سرمایه‌گذاری اروپا را با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در ایران بروز رسانی کرده است. این مصوبه ها پیش از بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران وارد فاز اجرایی خواهند شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید