Iranian Agriculture News Agency

انتقال آب رود کارون به سمت رود جراحی

شوری آب، کام نخلستان‌های خوزستان را تلخ کرد

شوری آب در خرمشهر و آبادان به حدود ۱۰ گرم در لیتر، رسیده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد که شوری آب در خرمشهر و آبادان به حدود 10 گرم در لیتر، رسیده است.

محمد قاسمی نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایانا با بیان اینکه این عدد برای نخلستان‌ها مناسب نیست، گفت: هر قدر شوری آب کم‌تر باشد؛ برای نخل‌ها مناسب‌تر است؛ در واقع حداکثر سطح تحمل نخلستان‌ها برای شوری آب بین 6 و 7 است.

او با اشاره به اینکه این شوری به دلیل کاهش آورد رودخانه کارون است، عنوان کرد: افزایش سطح شوری آب باید کنترل شود؛ زیرا در گذشت زمان‌، بر کیفیت و کمیت محصولات زراعی و باغی تأثیر منفی می‌گذارد.

قاسمی نژاد با بیان اینکه این مشکل به‌تازگی برای آب به وجود آمده است، اظهار کرد: فعلاً نمی‌توان به‌طور قطع درباره میزان کاهش تولید خرما نظر داد؛ زیرا این امر به‌مرور اتفاق خواهد افتاد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: هرچه شوری آب بیشتر شود؛ بر میزان درشتی، آبدار بودن، پوست میوه و تعداد آن تأثیر بیشتر خواهد گذاشت.

قاسمی نژاد از اجرای پروژه جدیدی در راستای بهبود میزان آب رود جراحی خبر داد و گفت: قرار است از اوایل هفته آینده طی پروژه‌ای آب کارون از طریق لوله به رود جراحی منتقل شود.

او با بیان اینکه رود جراحی وضعیت وخیمی دارد، اظهار کرد: این طرح برای 13 هزار نخیلات شادگان اجرا می‌شود.

بر اساس این گزارش: طبق آمارهای موجود میزان تولید خرما در جهان حدود 7.5 میلیون تن در سطح 1.1 میلیون هکتار نخلستان با متوسط عملکردی معادل 6 ‌هزار و 834 کیلوگرم بود که کشورهای مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی 10 تولیدکننده اول خرما در جهان هستند به‌طوری که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیر کشت را در اختیار دارند.

ایران به‌عنوان دومین تولیدکننده خرما در جهان، سالانه بیش از یک میلیون و 25 هزار تن انواع خرما را در سطح 203 هزار و 763 هکتار تولید می‌کند که در سال 1396 بیش از 260 هزار تن خرما معادل 20 درصد تولید کشور به ارزش300 میلیون دلار به کشورهای اروپایی، مالزی، اندونزی و هند صادر شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید