Iranian Agriculture News Agency

درباره یک تبلیغ ضد محیط زیستی تلویزیون

تا می‌توانید نایلون مصرف کنید و به جان طبیعت بیفتد!

چندی است تیزری تبلیغاتی از تلویزیون کشورمان پخش می‌شود که در آن با معرفی یک برند کیسه فریزر، بینندگان تشویق به مصرف مداوم این محصول می‌شوند. کیسه‌های نایلونی که عمر آنها در طبیعت طولانی است و بسیار دیر بازیافت و تجزیه می‌شوند.

تا می‌توانید نایلون مصرف کنید  و به جان طبیعت بیفتد!

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر ایانا، در شرایطی که تجزیه کیسه نایلونی و قرارگیری مجدد آن در چرخه بازیافت طبیعت به دلیل ساختار مولکولی مواد تشکیل دهنده‌اش صدها سال زمان می‌برد و حتی امروز از آن به عنوان «آلودگی سفید» نام برده می‌شود، این روزها تیزری تبلیغاتی از تلویزیون پخش می‌شود که مردم را تشویق به استفاده بی رویه از این کالا می‌کند. در این تیزر با تاکید بر بسته بندی آسان محصول، بازیگران یکدیگر را تشویق به استفاده بی‌رویه از این نایلون‌ها می‌کنند.

کیسه‌هایی که به علت وجود مواد آلی در زنجیره آنها غیر قابل بازیافت محسوب می‌شوند و همین مسئله، موجب شده تا در دنیا نیز به فکر کنار گذاشتن آنها بیفتند. در واقع این مشکل از جهت لطماتی که به محیط زیست می‌زند، نه یک مسئله داخلی که در سطح جهان محل بحث و بررسی کارشناسان است.

مثلا طبق گزارش‌ها مصرف سالانه این محصول در ژاپن ۳۰۰ میلیارد یا ۳۰۰ عدد کیسه پلاستیکی به ازای هر بزرگسال اعلام شده است.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تلویزیون به عنوان رسانه‌ای فراگیر باید از حیث آگاهی‌رسانی به مردم و تنویر افکار عمومی درباره مضرات مصرف این محصول دغدغه داشته باشد. همان‌طور که مدت‌ها تلاش کارشناسان تغذیه و اهالی رسانه برای کاهش پخش تیزرهای چیپس و پفک در صدا و سیما نتیجه داد و مدیران این سازمان را به عقب‌نشینی واداشت.

تمرکز روی تبلیغ استفاده از پاکت‌های کاغذی یا کیسه‌های پارچه‌ای و یا حتی پلاستیک‌های گیاهی به جای نایلون‌های تجزیه ناپذیر یکی از راه‌های آموزش در این باره به مردم است.تلویزیون می‌تواند با این دیدگاه دست کم در آینده‌ای نزدیک مصرف‌کنندگان را به مسیر حذف تدریجی کیسه‌های نایلونی سوق دهد و مطالبه از مسئولان را برای حمایت از گزینه های جایگزین پاک در دستور کار داشته باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید