Iranian Agriculture News Agency

واکنش‌ها به دیدار تاریخی ترامپ و اون چه بود

استقبال جهانی و نگاه سرد تهران + فیلم

نوبخت: با آدمی رو به رو هستیم که در هواپیما امضای خود را پس می‌گیرد

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون دیروز در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند. همزمان با دیدار این دو در سنگاپور ، نشست خبری سخنگوی دولت ایران در تهران برگزار شد. نوبخت در این نشست، بدعهدی آمریکا را به کره‌ای‌ها، یاآور شد.

استقبال جهانی و نگاه سرد تهران + فیلم

محمد باقر نوبخت که سخنگویی دولت و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی را بر عهده دارد در واکنش به دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا به کره شمالی هشدار داده و گفت: «با آدمی روبرو هستیم که در هواپیما امضای خود را پس می‌گیرد. نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند. این شخص نماینده فهیم آمریکا نیست.»

به گزارش سرویس سیاسی ایانا، اشاره نوبخت به پس گرفتن امضا از سوی ترامپ از بیانیه جی 7 است. چرا که رئیس جمهور آمریکا هنگام بازگشت از نشست گروه ۷ در کانادا، امضای خود در پای بیانیه پایانی این نشست را پس گرفت و آن را رد کرد.

 

نگاه سرد تهران

هر چند که ایران نگاه سردی به دیدار تاریخی ترامپ و اون داشت و به جز محمدباقر نوبخت هنوز هیچ مقام دیگری نسبت به آن موضع نگرفته است اما کشورهای دیگر از جمله روسیه از این نشست تاریخی استقبال کردند.

 

استقبال مسکو

به گزارش تاس، خبرگزاری رسمی روسیه، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیروز پس از دیدار سران کره شمالی و آمریکا در سنگاپور ضمن اعلام استقبال مسکو از این نشست، گفته است، هرچه فرصت بیشتری برای حل مشکل شبه‌جزیره کره از طریق گفت‌وگو فراهم شود، بهتر است.معاون وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به اینکه به طور کلی مسکو روند این نشست را مثبت ارزیابی می‌کند تاکید کرد: «چنانچه پیش‌فرضی مثبتی در مساله خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره شکل بگیرد، روسیه نه تنها از آن استقبال می‌کند بلکه در تحقق آن مشارکت نیز خواهد داشت».

از سوی دیگر به نوشته خبرگزاری تاس «ولادیمیر دژاباروف» قائم مقام کمیته امور خارجی شورای فدراسیون روسیه نیز گفته بود، مسکو از نتایج این دیدار استقبال می کند.

نگاه چین

از دیگر سو، طرف‌های درگیر در بحران شبه جزیر کره، کشور چین است. تا جایی که هواپیمایی که حامل اون به سنگاپور بود از هواپیمایی ملی چین در اختیار رهبر کره شمالی قرار گرفته بود و اینکه کره شمالی طی دو دهه گذشته از نظر غذایی، اقتصادی و سیاسی وابستگی شدیدی به چین دارد.

با این حال به گزارش رویترز دولت چین ضمن استقبال از این نشست تاریخی در واکنش به امکان برگزاری چنین نشستی بین چین و تایوان، اعلام کرد: نشست تاریخی آمریکا و کره شمالی بدین معنا نیست که چین نیز می‌تواند اجلاس مشابهی با تایوان برگزار کند.

بی بی سی ورلد هم گزارش داد:  یک مقام ارشد وزارت خارجه چین گفت که دولت او از نشست سران آمریکا و کره شمالی استقبال می‌کند و امیدوار است این مذاکرات به غیراتمی شدن شبه جزیره کره منجر گردد. وی در عین حال افزود که "لازم است سازوکاری برای استقرار صلح در شبه جزیره کره ایجاد شود که پاسخگوی نگرانی‌های امنیتی مشروع کره شمالی باشد."

خوشحالی ژاپن

ژاپن نیز از این نشست تاریخی استقبال کرده است. ژاپن همواره خود را در مقابل موشک ها و بمب اتمی کره شمالی آسیب پذیر میدانست. از این رو طبیعی است که از این نشست استقبال کند. گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه ژاپن ابراز امیدواری کرد :این نشست تاریخی یک گام چشمگیر به سمت ایجاد صلح و ثبات در شمال شرق آسیا شد.

فصل جدید

اما مهمترین کشور درگیر در بحران شبه جزیزه کره، کشور کره جنوبی است. ماه گذشته نیز دیدار تاریخی رئیس جمهوری کره جنوبی و شمالی در روستایی نزدیک مرز دو کشور برگزار شده بود. با این حال به گزارش ایسنا، به نقل از  کره‌تایمز، مون جائه این، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی ضمن استقبال از نشست تاریخی رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون گفت:« من شب گذشته نخوابیدم. من و ملت کره جنوبی صادقانه امید داریم که نشست جاری موفقیت‌آمیز باشد و فصلی جدید در خلع سلاح هسته‌ای کامل، تحقق صلح و ایجاد روابطی جدید میان کره شمالی، کره جنوبی و آمریکا رقم بزند».

توافق اتمی بزرگ

با تمام این شرایط دیدار تاریخی اون و ترامپ در هتل کاپلا سنگاپور برگزار شد

روز سه شنبه، کوتاه مدتی پس از ساعت ۹ صبح به وقت سنگاپور رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی به مدت حدود چهل دقیقه و تنها با حضور یک مترجم گفتگوی خصوصی کردند و پس از آن، مذاکرات با حضور مقامات همراه دو طرف به مدت دو ساعت ادامه یافت.

و طرفین در این نشست بر روی موضوع های مهمی از جمله خلع سلاح اتمی کره شمالی توافق کردند.

آنها توافق کردند که در قبال تعطیلی سایت های موشکی کره شمالی، ایالات متحده نیز تمرین های نظامی خود با ژاپن و کره شمالی را کنار بگذارد.

 

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که در گفتگو با کیم جونگ-اون، "به موضوع حقوق بشر اشاره شد."

در پایان مذاکرات و نهار کاری، رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی طی مراسمی در برابر خبرنگاران، سندی را امضا و مبادله کردند.

دیدار رنگین

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس برگزاری نشست کره شمالی و آمریکا در محلی اختصاصی در سنگاپور که یکی از گران‌قیمت‌ترین مقصدهای گردشگری آسیایی است. وزیر دفاع سنگاپور اعلام کرده است که این کشور بخشی از هزینه‌های برگزاری این نشست را بر عهده خواهد گرفت. گفته میشود این هزینه در حدود بیست میلیون دلار خواهد بود.

 

همچنین لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور اعلام کرد: دیدار رهبر کره شمالی و رییس جمهور آمریکا هزینه ای بالغ بر بیست میلیون دلار برای سنگاپور داشته است.

لی هسین لونگ اشاره کرد که این هزینه ها کمک سنگاپور به تلاش های بین المللی است و در جهت منافع این کشور است.

سخنگوی نخست وزیر سنگاپور بیان کرد: "ما آماده هستیم که این هزینه را متحمل شویم." وی اضافه کرد که حدود نیمی از هزینه ها هزینه امنیت خواهد بود.

دولت سنگاپور همچین برای میهمانان شرقی و غربی خود سفره ای رنگین گسترده بود. از جمله ناهار کاری مفصل و رنگینی میل کردند.

به نوشته رویترز ناهار کاری دونالد ترامپ و کیم جونگ اون شامل انواع غربی و کره‌ای می‌شود.

استارتر شامل  کوکتل میگو با سالاد آواکادو، کرابوی انبه سبز یا اویسئون، نوعی غذای کره‌ای متشکل از سبزیجات بخارپز

وعده اصلی شامل دنده گوساله، گوشت خوک شیرین شده و کمی ترد با برنج سرخ شده یا ماهی قزل آلا با سس سویا و تربچه

همچنین تارت شکلات تلخ یا بستنی وانیلی به عنوان دسر سرو خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید