Iranian Agriculture News Agency

چالش صنایع در دور جدید تحریم‌ها

هر چند ایران در سال‌های اخیر تجربه‌های زیادی کسب کرده و بسیار آب دیده شده ، اما تحریم آمریکا می‌تواند مشکلات بخش صنایع را همچون دور اول دو چندان کند و قیمت تمام شده کالاها را افزایش دهد.

چالش صنایع در دور جدید تحریم‌ها

شرکت‌های خارجی که یکی پس از دیگری برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی صف بسته‌ بودند و برای همکاری با ایران جدی‌تر از قبل وارد میدان شده بودند، این بار نیز از ترس اینکه مبادا مورد غضب و خشم آمریکا قرار بگیرند، به قراردادهایی که با ایران بسته‌اند، پشت پا زده و در حال ترک ایران هستند.

به گزارش گروه سیاسی ایانا، این شرکت‌ها که پیش از این نیز بدعهدی خود را ثابت کرده‌اند،این بار با خروج دونالد ترامپ از برجام و مهلت شش ماهه‌ای که برای اعمال تحریم‌های ایران تعیین کرده است، زودتر ازموعد مقرر بارشان را بسته‌اند و قصد رفتن کرده‌اند. با این حال، آنچه که بیش از همه مورد انتقاد کارشناسان و تحلیگران قرار گرفته این است که رفتن شرکت‌های معتبر خارجی از ایران ضررهایی را هم متوجه اقتصاد ایران از جمله بخش صنعت می‌کند؛ ضررهایی که هنوز آثارش از دور اول تحریم‌ها باقی مانده است.  

با این وجود، هر چند اعمال دور جدید تحریم‌ها قابل مقایسه با دور اول تحریم‌ها نیست، اما بازهم کارشناسان هشدار می‌دهند که بعد از پایان مهلت شش ماهه‌ای که آمریکا تعیین کرده است، اگر راه حل منطقی برای دور زدن تحریم‌ها اعمال نشود، هم شرکت‌های بی‌کیفیت چینی جایگزین شرکت‌های معتبر بین‌المللی می‌شوند و هم هزینه‌های زیادی بر دوش صنعت خواهد بود.

محمد حسین سلیمی، عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی ایانا، درباره تبعات اعمال تحریم‌های جدید آمریکا می گوید؛ هر چند در دور اول تحریم‌ها، ایران توانست گلیم خود را بیرون بکشد اماهزینه‌های زیادی را نیز متحمل شد.

اواضافه کرد؛‌ هر چند ایران در سال‌های اخیر تجربه‌های زیادی کسب کرده و بسیار آب دیده شده ، اما تحریم آمریکا می‌تواند مشکلات بخش صنایع را همچون دور اول دو چندان کند و قیمت تمام شده کالاها را افزایش دهد.

او با تاکید براینکه تحریم‌ها بی تاثیر در اقتصاد کشور نیست،‌ اضافه می‌کند؛ در صورتی که تحریم‌ها اعمال شود، هم مدت زیادی زمان لازم است تا کالای مورد نیاز به دست تولیدکننده برسد، هم بهای کالا و خدمات بیش از پیش افزایش می‌یابد.

به گفته سلیمی،‌ این درحالی است که تحریم‌ها در گذشته موجب شد تا صنایع و بنگاه‌‌های تولیدی کالاهای دست چندم را باهزینه‌های بالاتری خریداری کنند. ضمن‌اینکه کالاهای وارداتی بعد از عبور از سه بندر به ایران می رسید که این موضوع نیز هم هزینه‌بر بود و هم بهای کالا و خدمات را به طور چشمگیری بالا برد.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید