Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

وضعیت قرمز در شالیزارهای مازندران

۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای مازندران در خطر است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: حدود ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای مازندران در وضعیت قرمز هستند که در این زمینه باید کشت‌های جایگزین از جمله پنبه، ذرت، علوفه و کلزا به‌ویژه در شهرهای ساری، میاندورود و جویبار مورد توجه قرار گیرد.

وضعیت قرمز در شالیزارهای مازندران

به گزارش خبرنگار ایانا از ساری، دلاور حیدرپور،  درباره مشکلات خشکسالی در کشور و استرس آبی در شالیزارهای استان اشاره کرد و گفت: سال زراعی جاری به دلیل کاهش ۱۵ تا ۱۷ درصدی بارش و کم‌بارشی برف در ارتفاعات، نگرانی‌هایی داشتیم و شرکت آب منطقه‌ای ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار را برای عدم کشت پیش‌بینی کرد.

حیدرپور با بیان اینکه ستاد بحران در زمینه مشکلات استرس آبی تشکیل شد، افزود: ۱۹۵ هزار هکتار نشاکاری در استان انجام شد و در  برخی مناطق به لحاظ دمایی کشاورزان در حال کشت هستند.

او اظهار کرد: حدود ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای مازندران در وضعیت قرمز هستند که در این زمینه کشت‌های جایگزین از جمله پنبه، ذرت، علوفه و کلزا به‌ویژه در شهرهای ساری، میاندورود و جویبار مورد توجه قرار گیرد.

حیدرپور بیان کرد: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۵۴ پروژه در ۱۳۸ روستا در بخش‌های مختلف زیربنایی و تولیدی  به بهره‌برداری می‌رسد که در اختیار ۱۱ هزار و ۳۰۰ خانوار کشاورز قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به خرید ۲۸هزار و ۳۵۰ تن کلزا تاکنون در استان اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی ما این است ۳۲ هزار تن دانه روغنی خریداری شود که با ادامه روند بتوانیم در زمینه سیاست اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی گام برداریم.

حیدرپور با بیان اینکه آبیاری تحت‌فشار کمک بسیار خوبی برای استفاده بهینه از آب است، تصریح کرد: باید از آبی که در اختیار ما قرار می‌گیرد بتوانیم با استفاده درست مشکل کم‌آبی را در کشور و استان مدیریت کنیم.

او درباره بحث تسهیلات اشتغال روستایی، گفت: یکی از کارهای مهمی که در دستور کار دولت  است استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی بوده که  ۴۵ درصد اعتبار برای بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد طرح‌ها مربوط به بخش کشاورزی است، بیان کرد: حدود ۷۴۰ طرح مصوب کمیته‌های فنی استانی شد که از این تعداد ۶۸۴ طرح به بانک‌ها معرفی شد و بقیه در دست بررسی است و ۴۸ طرح با ۶۹ میلیارد ریال اعتبار  پرداخت شد.

حیدرپور یادآور شد: با همراهی بانک‌ها با سرعت بیشتری در  بررسی  و تعیین تکلیف این پرونده‌ها در اختیار متقاضیان برای کمک به رونق تولید و اشتغال بکار گرفته شود.

او گفت: امسال در بخش کشاورزی به ۲۵ هزار بهره‌بردار تسهیلاتی با اعتبار حدود ۴ هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال پرداخت شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید