Iranian Agriculture News Agency

تحلیل‌گر اقتصادی – بازارهای پولی، مالی و بورس:

تاثیرپذیری دیرهنگام بورس از تلاطمات ارزی

ایانا- اقتصاد: تبدیل یک تقاضا به سه تقاضا افزایش جهشی قیمت‌ها را در پی دارد. همین موضوع نگرانی برای افزایش تورم واقعی و تورم انتظاری را به دنبال هم افزایش می‌دهد. این اتفاق‌ها متقاضی خروج پول و سرمایه از بازار پولی و بانک‌ها را افزایش می‌دهد. در این حالت سیستم بانکی و سیاست‌گذار پولی چاره‌ای جز افزایش نرخ سود ندارد برای نگهداشتن پول ندارد

تاثیرپذیری دیرهنگام بورس از تلاطمات ارزی

‌ایانا_ گروه اقتصادی| در روزهای اخیر که تب قیمت طلا و ارز بالا گرفته بسیاری از فعالان بازار فعالیت‌های خود را برای رسیدن به ثبات نسبی معلق نگه‌داشته‌اند و این شامل همه بازارهای پولی، مالی و کالایی می‌شود. 

بازارهای پولی زیر مجموعه مالی‌ است که بازارهای کالایی زودتر از بقیه بازارها تحت تاثیر نوسان‌های قیمتی قرار می‌گیرند. در واقع بازار سهام همیشه با یک درجه تاخیر تحت تاثیر تغییرات قیمتی و تورم قرار می‌گیرند. علی صادقین پژوهشگر و تحلیل‌گر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا در این‌باره می‌گوید: بازارهای کالایی حساسیت بیشتری به تغییر قیمت دارند و میزان افزایش قیمت را بزرگ‌نمایی می‌کنند. همانطور که الان قیمت دلار چیزی نزدیک به 400 یا 500 تومان افزایش پیدا کرد اما قیمت کالاهای مختلف در بهترین و کمترین حالت ممکن بیش از هزار تومان افزاتیش پیدا کرده است.

صادقین در مورد دلیل پرش قیمت کالاها (نه افزایش) تحت تاثیر افزایش نرخ ارز توضیح می‌دهد: شوک‌های قیمتی از نوع افزایش نرخ ارز روند و مسیر تقاضا را تغییر را می‌دهد. در حقیقت تقاضای مصرفی را تبدیل به تقاضای سرمایه‌ای (حفظ ارزش پول و سرمایه) و پس از آن تبدیل به تقاضای سفته‌بازی (سود بردن از افزایش قیمت‌ها) تبدیل می‌کند. تبدیل یک تقاضا به سه تقاضا، افزایش جهشی قیمت‌ها را در پی دارد.

او اضافه می‌کند: همین موضوع نگرانی برای افزایش تورم واقعی و تورم انتظاری را به دنبال هم افزایش می‌دهد. این اتفاق‌ها تقاضای خروج پول و سرمایه از بازار پولی و بانک‌ها را افزایش می‌دهد. در این حالت سیستم بانکی و سیاست‌گذار پولی چاره‌ای جز افزایش نرخ سود ندارد برای نگهداشتن پول ندارد.

این تحلیل‌گر اقتصادی با اشاره به اثرات تورمی و سرایت آن به بازار سهام و بورس می‌گوید: تورم چه به صورت تورم انتظاری و چه واقعی با اثرات ثانوی به بازار سهام و بورس سرایت می‌کند. در واقع اثرات افزایش قیمت نرخ ارز بیشتر بر شرکت‌های صادرات محور تاثیر می‌گذارد.

او اضافه می‌کند: شرکت‌های دارویی، واردکنندگان تجهیزات، خودرویی، شرکت‌های فناوری و... با توجه به نرخ ارز به طور حتم اثرات منفی بسیاری دارد. یا شروع تحریم‌ها و شدت گرفتن آن تاثیر و تلاطم‌های بازار سهام بیشتر می‌شود و تاثیر منفی دارد.

این استاد دانشگاه، با اشاره به اینکه پیامدهای منفی افزایش نرخ ارز به تدریج به بازارهای دیگر سرایت می‌کند، توضیح می‌دهد: با توجه به شرایط سیاسی و تورم انتظاری که در جامعه وجود دارد، به خصوص اینکه حجم نقدینگی بسیار بالاست، افزایش قیمت در بازار ارز به طلا سرایت کرد و پس از آن به بازار مسکن و در آخر به بازار سهام می‌رسد.

او اضافه می‌کند: با توجه به کشش بازار مسکن ممکن این بازار هر چند آهسته‌تر اما افزایش قیمت بیشتری را تجربه کند. حجم نقدینگی یکی از شاخص‌هایی است که سیاست‌گذار پولی و مالی باید بسیار  به آن توجه داشت و سیاست مهار نقدینگی را نیز در پیش گرفت. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید