Iranian Agriculture News Agency

کارشناس بازار سرمایه:

موج بازار ارز به بازر سهام می‌رسد

یکسان سازی و واقعی سازی نرخ ارز راه گریز ناپذیر اقتصاد است

ایانا- اقتصاد: واقعی سازی نرخ ارز غیر از اینکه تابع سیاست‌گذاری بانک مرکزی است، تحت تاثیر شرایط اقتصادی است. این شرایط یعنی تاثیر شاخص‌هایی ماند فضای کسب و کار، ثبات مشاغل، ورود سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی، مرودات مالی بین‌المللی، رشد اقتصادی، جریانات نقدینگی و... است.

موج بازار ارز به بازر سهام می‌رسد

در دنیا شاخص‌های اقتصادی هدایت‌گر شاخص‌های سیاسی و دیپلماسی و حتی بین‌المللی هستند اما در ایران به دلیل شرایط خاص اقتصادی – سیاسی تاثیر پذیری شاخص‌های اقتصادی بسیار بالاست. شاخص قیمت ارز و ارزش پول ملی در شرایط فعلی مبتنی بر اتفاق‌های سیاسی، روابط بین‌الملل و ارتباط با فضای خارج از ایران است. همین موضوع به چالش‌های اقتصادی داخلی اضافه کرده است.

سیدحمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه و بورس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایانا با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌های اشتباه اقتصادی در مورد ارز و ارزشگذاری پول ملی ما به نقطه فعلی رسانده است، می‌گوید: در حال حاضر با توجه به تلاطم‌های بازار ارز و... سه چالش مهم پیش روی اقتصاد ایران است، تعیین ارزش ذاتی پول ملی، واقعی سازی نرخ ارز و یکسان سازی نرخ ارز است که می‌تواند تا حدود زیادی اقتصاد را به ثبات برساند.

او اضافه می‌کند: انجام این سه مورد مهم هرچند نیاز به تمهیدات دارد، اما سیاست‌گذاری‌ها در جهت رسیدن به این اهداف نیست و این موضوع مشکل‌ساز است.

میرمعینی در مورد ارزش‌گذاری پول ملی و اینکه در هیچ دوره‌ای (در 50 تا 60 سال گذشته) به این موضوع توجه نشده است، توضیح می‌دهد: ارزش‌گذاری پول ملی تحت تاثیر شرایط اقتصادی و ارزش افزوده اقتصاد دارد. متاسفانه این موضوع مهم همیشه تحت تاثیر سیاست‌گذاری‌های اشتباه دستخوش تغییر و نوسان‌ها و حتی افت ارزش شده است.

او اضافه می‌کند: واقعی‌سازی نرخ ارز غیر از اینکه تابع سیاست‌گذاری بانک مرکزی است، تحت تاثیر شرایط اقتصادی است. این شرایط یعنی تاثیر شاخص‌هایی ماند فضای کسب و کار، ثبات مشاغل، ورود سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی، مرودات مالی بین‌المللی، رشد اقتصادی، جریانات نقدینگی و... است.

این کارشناس بازار سهام در مورد یکسان سازی نرخ ارز و چالش‌های مهمی که در این راه وجود دارد می‌گوید: طی سال‌های گذشته ارز برای بخش‌های مختلف قیمت‌های مختلف داشت به طوری‌که پنج یا شش قیمت ارز وجود داشت. قیمت ارز در بازار آزاد، ارز مسافرتی، ارز برای کالاهای اساسی، قیمت ارز در بودجه و... که این وضعیت باعث شد بود تا ویژه‌خواری و ورانت‌خواری در این بخش شکل بگیرد.

او اضافه می‌کند: رانت‌خوارانی که در این بخش‌ها فعالیت داشتند در مقاطع مختلف در روند یکسان شدن قیمت ارز اختلال ایجاد کردند. در بلند مدت این رانت‌خواران و ویژه‌خواران این قدر قدرت پیدا کردند که توانستند مانع دولت در یکسان‌سازی نرخ ارز شوند.

میرمعینی با اشاره به اینکه چاره‌ای جز یکسان‌سازی و واقعی‌سازی نرخ ارز نیست، توضیح می‌دهد: باوجود اینکه چاره‌ای جز واقعی سازی و یکسان سازی نرخ ارز نیست اما به یکباره و ضربتی عمل کردن در این باره تبعات منفی این موضوع را تشدید می‌کند. در شرایط فعلی دیر یا زود ما چاره‌ای جز این کار نداشتیم اما شرایط سیاسی و تورم انتظاری و از همه مهمتر نگرانی از آینده کشور، روند و تبعات یکسان سازی را تشدید کرد.

او اضافه می‌کند: تنش‌های بازار ارز و افزایش قیمت هرچند تا مدتی برای شرکت‌های صادرات محور بازار سهام، جذاب است اما در مجموع این جذابیت کوتاه مدت است به خصوص اینکه موضوع پیمان ارزی مطرح شده و کمکی به جریان ورودی نقدینگی به بازار سرمایه نمی‌کند./ 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید