Iranian Agriculture News Agency

نگرانی اعضای شورای شهر از طرح جمع آوری کودکان کار در تهران

به اعتقاد نایب رییس کمیته اجتماعی شورا، بیشترین آسیب متوجه دخترانی است که به‌عنوان کودک کار در خیابان کار می‌کنند ، بنابراین ممکن است با طرح جمع‌آوری کودکان کار، حتی تعداد ازدواج‌های زیر 15 سال دختران به شکل تصاعدی بالا برود.

نگرانی اعضای شورای شهر از طرح جمع آوری کودکان کار در تهران

به گزارش ایانا به نقل از معاونت ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، در شصت و نهمین جلسه شورای شهر تهران، بین شهربانو امانی و محسن هاشمی رفسنجانی در جریان بررسی طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه کاهش تخلفات ساختمانی و افزایش اعتبارات مقررات ساخت و ساز، درگیری لفظی درگرفت و امانی رئیس شورا را تهدید کرد که چنانچه این رویه ادامه داشته باشد جلسه شورا را ترک خواهد کرد.

شهربانو امانی از عملکرد ضعیف هیئت رئیسه شورای شهر تهران در خصوص جلسه امروز انتقاد کرد و افزود: متاسفانه هیئت رئیسه برخلاف آیین‌نامه و مقررات شورای شهر تهران مواد و تبصره طرح اشاره شده را در دستور خود قرار داده است.

وی گفت: طبق آیین‌نامه شورا باید ماده به ماده یک طرح مورد بررسی و در نهایت اعضای شورای شهر تهران نظر خود را در مورد آن اعلام کنند ولی متاسفانه در جلسه امروز این آیین‌نامه رعایت نشده است.

امانی این اقدام هیئت رئیسه شورای شهر تهران را خلاف مقررات آیین‌نامه داخلی شورا دانست و گفت: در صورتی که این روند ادامه پیدا کند بنده جلسه را ترک خواهم کرد.

محسن هاشمی رفسنجانی اما ضمن تمام صحبت‌های امانی را رد کرد و گقت: ما هیچ عدولی را در این بخش نداشته‌ایم و طبق مقررات عمل می‌کنیم.

در این جلسه همچنین مباحثی همچون تمرکز تعطیلات مذهبی بر روزهای شادمانی دینی، لزوم تعیین تکلیف پروژه تقاطع غیر هم‌سطح خیابان آزادی و استاد معین، تذکر به شهرداری تهران برای رعایت زمان‌بندی ارائه گزارش تفریغ بودجه سالیانه، هشدار نسبت به احتمال افزایش ازدواج دختران زیر 15 سال با اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار، ضرورت تعیین تکلیف بدهی مودیان مربوط به جرائم کمیسیون های ماده 100 و الزام شهرداری برای ارائه لایحه برنامه جامع و هماهنگ کاهش تخلفات ساختمانی مطرح شد.

مسجد جامعی: شهرداری از راه تخلفات درآمد کسب می کند

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در این جلسه با تاکید بر اینکه منشاء درآمد شهرداری تخلفات است، گفت: این در حالی­ست که در این زمینه مالکان و شهرداری سود می‌برند.

مسجد جامعی ادامه داد: در سال‌های اخیر یک ساختاری شکل گرفته است که درآمد شهرداری از محل تخلفات تامین می‌شود

هاشمی: تعطیلات مذهبی را بر روزهای شادمانی دینی متمرکز کنیم

محسن هاشمی، در ابتدای شصت و نهمین جلسه شورا با اشاره به تأثیرات تعطیلات و ارتباط آن با بهره‌وری مدیریت شهری، گفت: اگرچه تعطیلات رسمی در ایران، 27 روز در سال غیر از آخر هفته‌ها، شامل 6 روز تعطیلات ملی، 4 روز تعطیلات انقلابی و 17 روز تعطیلات مذهبی است اما به دلیل چینش و کارکرد نامناسب این تعطیلات دست‌کم، معادل آن نیز به‌عنوان بین التعطیلی یا الحاقی، در فعالیت دستگاه‌های اجرایی اختلال به وجود می‌آید و عملا دو ماه را از دست می‌دهیم، اگر هزینه جاری شهرداری تهران را ماهیانه هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، دست‌کم هزار میلیارد تومان در سال به دلیل عدم استفاده درست و ساماندهی تعطیلات اتلاف می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: از 27 روز  تعطیل، غیر از 5 روز تعطیل نوروز، بیش از نیمی از تعطیلات به مناسبت عزاداری است که در بیشتر آن‌ها، بسیاری از شهروندان تهرانی با تعطیل کردن روز قبل یا بعد، به سفرهای تفریحی می‌روند. یعنی نه‌تنها فلسفه تعطیلی برای برگزاری مراسم عزاداری محقق نشده بلکه بر کاهش بهره‌وری، تصادفات و آلودگی محیط‌زیست و اتلاف وقت مردم در ترافیک هم منجر می‌شود در حالی که اگر اکثر این روزهای عزاداری تعطیل نباشد، می‌توان با برگزاری مراسم عزاداری رسمی در ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها و بازار ، تکریم بهتری از اهل‌بیت کرد.

فراهانی: تذکر نسبت به تعیین تکلیف پروژه تقاطع غیر هم‌سطح خیابان آزادی و استاد معین

مجید فراهانی نیز بر لزوم تعیین تکلیف پروژه تقاطع غیر هم‌سطح خیابان آزادی و استاد معین تأکید کرد و گفت: اگر  پروژه تقاطع غیر هم‌سطح آزادی، استاد معین که  از سال 1393 اجرای آن آغاز شده تعیین تکلیف نشود ما شاهد حوادث اسف بار تری از بلعیده شدن یک کامیون حامل خاک و نخاله که در محل ورودی خیابان شهید اکبری به خیابان آزادی در مجاورت پروژه زیرگذر رخ داد خواهیم بود.

حق‌شناس: زمان ارائه گزارش تفریغ بودجه قابل‌تغییر و تعویق نیست

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در تذکری بر رعایت زمان‌بندی ارائه گزارش تفریغ بودجه سالیانه از سوی شهرداری تهران تأکید کرد و افزود: با توجه به اهمیت این نکته که شورای اسلامی شهر تهران تنها محمل قانونی و نظارتی جدی است که با استفاده از گزارش «تفریغ بودجه سالیانه شهرداری تهران»، قادر است از یک طرف درآمدهای وصولی قطعی را با اقلام پیش‌بینی‌شده در بودجه مصوب مقایسه و تجزیه‌وتحلیل کند و در برنامه‌ریزی سال آتی آن را به کار گیرد و از طرفی دیگر تجاوز پرداخت هزینه از اعتبارات مصوب و رعایت ماده 79 قانون شهرداری‌ها را کنترل کند. بنابراین زمان ارائه گزارش تفریغ بودجه به‌هیچ‌وجه قابل‌تغییر و تعویق نیست

فخاری: افزایش ازدواج دختران زیر 15 سال با اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار

نایب رئیس کمیته اجتماعی شورا به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک، گفت: برخی کارشناسان آمار کودکان کار ایران را بیش از 3 میلیون نفر تخمین می‌زنند. ضمن اینکه این رقم برای تهران 20 هزار نفر تخمین زده می‌شود، اما به دلیل اینکه اغلب کودکان کار هیچ‌گونه ثبت هویتی ندارند؛ آمار دقیقی در این زمینه نمی‌توان ارائه کرد. این در حالی است که بنا  گفته استاندار تهران فقط ۴۰۰ کودک کار در تهران شناسایی شده است. از سوی دیگر مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: آمار دقیقی از تعداد کودکان کار و خیابانی در تهران وجود ندارد و هم‌اکنون در مراکز بهزیستی 3800 کودک و در مراکز متعلق به شهرداری یک هزار کودک نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: اختصاص 2 مقاوله نامه از 8 مقاوله نامه سازمان جهانی کار به کار کودک ( مقاوله نامه 138 و 182)، تاکید بر ممنوعیت کار کودکان زیر 15 سال در ماده79 قانون کار جمهوری اسلامی ایران، تاکید ماده 84 قانون کار جمهوری اسلامی بر شرایط کار نوجوانان و ارائه حمایت‌های ویژه به آن‌ها،  اشتغال به کار یک‌میلیون و هفتصد هزار نفر کودک به‌عنوان کودک خانه‌دار، پیشگیری از افزایش صدمات جبران‌ناپذیر بر آینده فردی اجتماعی و اقتصادی کودکان به‌عنوان بزرگ‌سالان فردا از دلایلی هستند که اهمیت و ضرورت توجه به کودکان کار را برای ما مشخص می‌کنند. 

این عضو شورا دختران را آسیب‌پذیرترین کودکان کار دانست و افزود: بیشترین آسیب متوجه دخترانی است که به‌عنوان کودک کار در خیابان کار می‌کنند ، بنابراین ممکن است با طرح جمع‌آوری کودکان کار، حتی تعداد ازدواج‌های زیر 15 سال دختران به شکل تصاعدی بالا برود.

نایب رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر در ادامه این صحبت‌ها طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان را  پاک کردن صورت مسئله دانست و افزود: از بیست سال پیش تاکنون، تعداد دوره‌های جمع‌آوری کودکان از خیابان‌ها و معابر از سی بار هم گذشته است. بااین‌حال نه‌تنها مسئله حل نشده بلکه رو به افزایش است. به‌جای حذف کودکان از خیابان و انتقال آنان به مراکز بسته دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد؛ رویکرد مراکز باز بر مبنای ایجاد اعتماد در کودکان به مراکز حمایت‌کننده را پیشنهاد کرده اند. این رویکرد به توانمندسازی و ارتقاء مهارت‌های اجتماعی در کنار حمایت‌های درمانی، مشاوره‌ای و تغذیه‌ای اعتقاد دارد.

افشین حبیب زاده: تعیین تکلیف بدهی مودیان مربوط به جرائم کمیسیون‌های ماده 100

معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به عدم وصول جرائم ریالی آرای کمیسیون‌های ماده 100 گفت: پیرو گزارش‌های کمیسیون‌های ماده 100 که به درخواست بنده واصل‌شده بالغ بر 1500 میلیارد تومان بدهی مودیان مربوط به جرائم ریالی آرای این کمیسیون ها وجود دارد که رقم آن به پرونده‌های بیش از 500 میلیون ریال است. 

وی ادامه داد: نکته حایز اهمیت این است که هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به 150 پرونده است. 

معاون نظارت شورا گفت: با توجه به مشکلات مالی شهرداری تهران ضروری است در خصوص تعیین تکلیف بدهی مودیانی که مشمول جرایم ریالی کمیسیون‌های ماده 100 شده اند اقدام ضروری را به عمل آورند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید