Iranian Agriculture News Agency

پوستر «شهرزاد» کپی کاری است؟

واکنش طراح:این شایعه را قبول ندارم!

انتشار پوستر قسمت آخر سریال «شهرزاد» در اوایل هفته جاری و شباهت عجیب آن با پوستر سریال آمریکایی «شیادها»( Imposters) موجب شده تا شبهه کپی کاری دوباره در این حوزه مطرح شود.

پوستر «شهرزاد» کپی کاری است؟

به گزارش ایانا، کپی کاری در طراحی پوستر از آن دست اتفاقاتی است که هر از گاهی به ویژه در حوزه سینما دیده میشود.

در این باره حتی شاهد بودیم که سال گذشته ایده پوستر جشنواره فیلم فجر 36 هم کپی از آب درآمد! پس با این حساب نباید خیلی تعجب کنیم وقتی از کپی کاری در پوستر فیلم‌هایی مثل «ماجرای نیمروز»، «چ»، «جرم» ، «حکم»، «محاکمه در خیابان» بشنویم.

در جدیدترین نمونه از این دست شاهکارها به نظر میرسد پوستر قسمت آخر سریال «شهرزاد» با طراحی عرفان بهکار نیز کپی ناشیانه‌ای از پوستر سریال «شیادها»( Imposters) باشد. «شیادها» یک درام کمدی و معمایی است که پخش آن از سال گذشته میلادی در آمریکا آغاز شده و  همچنان نیز ادامه دارد. این سریال تاکنون تنها توانسته در جوایز شبکه تصویری زنان که رویدادی نه چندان معتبر است،یک نامزدی و یک جایزه کسب کند.شاید به همین دلیل طراح پوستر سریال «شهرزاد» گمان کرده می‌تواند با خیال راحت از روی آن کپی کند. هر چند اگر با خوشبینی به این قضیه نگاه کنیم، می‌توان ماجرا را به نوعی تشابه غیرعمدی ربط داد، ولی میزان شباهت‌ها به گونه‌ای است که شبهه کپی‌کاری را تقویت می‌دهد.

طراحی تیتراژ پایانی فیلم «گینس»، طراحی کاور موزیک‌های «جمعه» و «دل ای دل» هر دو از محسن چاوشی، طراحی پوستر فیلم سینمایی «خوک» از جمله کارهای قبلی عرفان بهکار هستند که تاکنون بحثی در باب کپی بودن آنها مطرح نبوده است.

پوستر قسمت آخر سریال «شهرزاد» اما به دلیل تشابه بسیار به سریال «شیادها» ظن کپی بودن آنرا تقویت کرده است. با این حال امروز طراح این پوستر در کامنتی که در اینستاگرام خود و زیر پست این پوستر منتشر کرد،کپی بودن پوستر را رد کرد. او در این باره نوشت:«... پوستر این فیلم که شایع شده پوستر من کپی آن است را تا بحال ندیده بودم. روند طراحی من برای پوستر همانطور که در فصل اول هم شبیه این کار را کرده بودم با کنار هم گذاشتن کاراکترها شروع شد و تمام رنگی بودند و تمام شخصیت ها در آن بود و بعد با مشورت دوستان تصمیم گرفتیم فقط شخصیت های پر رنگ فصل سوم گذاشته شوند و بعد هم شخصیت های اصلی فقط رنگی باشند.این کل ماجرا بود. کارنامه کاری من مشخص است و هیچ وقت ذرهای کپیکاری در کارهایم نبوده و بشدت با اینکار مخالفم .با تمام این صحبتها مسلما برای پوستر یک قسمت از یک سریال با تمام ارزشی که برای آن قائل هستم و بخاطر همان ارزشی که برای آن قائل هستم، کارنامه کاری خود را خراب نمی کنم. این توضیح بنده است و باقدرت پای آن ایستادهام . با تمام احترامی که برای یکایک شما قائلم بخاطر تنفر همیشگیم از حواشی و کل کل، دلیلی برای توضیح واضحات خود مکررا نمیبینم».

حال باید دید واکنش های آتی درباره این مسئله تا کجا پیش خواهد رفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید