Iranian Agriculture News Agency

تاثیرتحریم‌های آمریکا بر بخش کشتیرانی

لغو برجام در کشتیرانی تاثیری ندارد

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان‌اینکه دیگر به عقب برنمی‌گردیم، وضعیت بخش حمل و نقل دریایی را در گرو تصمیم کشورها می‌داند و در گفت‌وگو با ایانا می‌گوید: وضعیت حمل و نقل دریایی بعد از اعمال تحریم‌ها بستگی به منافع کشورها و تصمیم‌گیریشان دارد بنابراین اگر کشورها به دلیل منافعشان از آمریکا حمایت کنند،مشکلات گذشته بار دیگر تکرار خواهد شد اما اگرکشورها از آمریکا حمایت نکنند قطعا مشکلی متوجه اقتصاد کشور به ویژه بخش کشتیرانی نخواهد بود.

لغو برجام در کشتیرانی تاثیری ندارد

ایانا_ گروه سیاسی| وقتی از ماه مارس 2008، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در لیست سیاه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، اداره کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه داری امریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای هم پیمان و همسو با غرب قرار گرفت، سنگینی بار تحریم‌ها بیش از پیش بردوش کشتیرانی سنگینی کرد تا جایی که این تحریم‌ها که ازآن به عنوان شدیدترین انواع تحریم‌ها درتاریخ صنعت حمل و نقل دریایی جهان نام برده می‌شود، نه تنها باعث شد تا خطوط کشتیرانی تانکری خارجی روابط تجاری خود را با ایران قطع کنند که ایران در تجارت دریایی نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو شد.

علاوه براین؛ حمل و نقل کالا به ایران از سوی برخی شرکت‌ها متوقف شد و شرکت‌های کانتینری نیز از خدمات‌دهی به ایران صرف‌نظر کردند.تمامی این مسائل دست به دست داد تا کشتیرانی ایران با معضلات زیادی دست به گریبان شود. با لغو تحریم‌ها و اجرای برجام اما محدودیت‌های این بخش که به عنوان شاهرگ تجارت به حساب می‌آید یکی پس از دیگری از بین رفت و بار دیگر کشتی‌های کشور بدون محدودیت به بازار جهانی بازگشت. اما حالا با خروج آمریکا از برجام واعمال تحریم‌های جدید که قرار است بعد ازگذشت شش ماه اعمال شود، این هراس را به وجود آورده که در دور دوم تحریم‌ها چه برسر کشتیرانی خواهدرفت؟

برخی از کارشناسان وضعیت حمل ونقل دریایی را در گرو تصمیم کشورها می‌دانند و برخی دیگرمعتقدند که خروج آمریکا از برجام اثر چندانی در بخش حمل و نقل دریایی ایران ندارد. اما گروه دیگری از کارشناسان براین باورند که با اعمال تحریم‌های جدید، مشکلات دور اول تحریم‌ها تکرار می‌شود وتجارت کالاها نیز با اماواگرهای زیادی روبرو خواهد شد.

چالش‌های کشتیرانی

کارشناسان معتقدند که در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود ، اعمال تحریم‌های جدید موجب می‌شود خطوط بین‌المللی از رفت و آمد به بنادر کشور امتناع کنند. در این صورت، هم قدرت رقابت محصولات صادراتی کم می‌شود و هم قیمت تمام شده محصولات وارداتی بالا می‌رود. علاوه براین، حمل مواد اولیه، تجهیزات و ملزومات صنعتی دستخوش تغییرات زیادی می‌شود و این موضوع بر روی اقتصاد و صنعت کشور تأثیر گذار خواهد بود.

برخی دیگر اما بحث پوشش بیمه‌ای را مطرح می‌کنند و معتقدند که پوشش بیمه‌ای در دوره اول تحریم‌ها توسط کلوپ P&I ازدیگر مشکلاتی بود که ایجاد شد و براین اساس، ماشین‌آلات و بدنه با محدودیت مواجه شد. علاوه براین،‌ پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر هزینه‌هایی به همراه داشت که با توجه به محدودیت‌های بانکی این هزینه‌ها را با دشواری پرداخت می‌شد. عدم سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی و خودداری شرکت‌های بیمه‌ای از بیمه کشتی‌ها نیز دست به دست داد تا مشکلات این بخش دو چندان شود.

 هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، نیز  می‌گوید: در گذشته کلوپ‌های بین‌المللی بیمه‌ای و موسسات بین‌المللی رده‌بندی مشکلات زیادی رابرای حمل ونقل دریایی ایجاد کرده بودند. علاوه براین؛ کشتی‌های ایران حق استفاده از پرچم ایران را در بنادر خارجی نداشتند. حتی برخی ازخطوط کشتیرانی خارجی ترددشان را به مرز ایران قطع کردند.

 

اثر تحریم‌های جدید برکشتیرانی

با تمامی مشکلاتی که کشتیرانی در دور اول تحریم‌ها با آن مواجه بود،‌سئوالی که مطرح می‌شود این است که اعمال تحریم‌های جدید چه تاثیری براین بخش خواهد داشت؟

هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است که خروج آمریکا از برجام اثر چندانی در بخش حمل و نقل دریایی ایران ندارد.

او با بیان‌اینکه دیگر به عقب برنمی‌گردیم، وضعیت بخش حمل و نقل دریایی را در گرو تصمیم کشورها می‌داند و در گفت‌وگو با ایانا می‌گوید؛وضعیت حمل و نقل دریایی بعد از اعمال تحریم‌ها بستگی به منافع کشورها و تصمیم‌گیریشان دارد بنابراین اگر کشورها به دلیل منافعشان از آمریکا حمایت کنند،مشکلات گذشته بار دیگر تکرار خواهد شد اما اگرکشورها از آمریکا حمایت نکنند قطعا مشکلی متوجه اقتصاد کشور به ویژه بخش کشتیرانی نخواهد بود. او از آمادگی کامل کشتیرانی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا خبر داد و گفت؛‌ ناوگان کشتیرانی ایران اکنون کالای خود را به بنادر کشورهای اروپایی، جنوب شرق آسیا و دریای خزر حمل می کند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید