Iranian Agriculture News Agency

در ماه‌های تیر و مرداد؛

آب در اصفهان جیره‌بندی می‌شود

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها، از جیره بندی آب شرب اصفهان در ماه‌های تیر و مرداد خبر داد.

آب در اصفهان جیره‌بندی  می‌شود

به گزارش ایانا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، عباس محمدصالحی، گفت: در حال حاضر کمبودی در این زمینه وجود ندارد، اما قطعا در آینده نزدیک یعنی تیر و مرداد ماه با مشکل مواجه خواهیم شد و آب به صورت سهمیه‌بندی توزیع خواهد شد.

محمدصالحی با بیان اینکه بارندگی در استان اصفهان نسبت به سال قبل 50 درصد کاهش داشته است، گفت: استان از نظر کم آبی جز استان‌های در مرز خطر است.

او، با اشاره به وضعیت کم آبی استان و به ویژه اصفهان افزود: ورودی سد زاینده رود که بیشینه آب استان را تامین می‌کند پیش‌تر نزدیک به 1.400 میلیون متر مکعب بود و امسال تنها 400 میلیون متر معکب است. بنابراین حجم زیادی از آن کاسته شده است.

محمدصالحی توضیح داد: در غرب استان به ویژه در منطقه فریدن و فریدون شهر آب های جاری به صورت رودخانه با حجم نزدیک به 400 میلیون متر مکعب وجود دارد که به دلیل مهار نشدن از دسترس استان خارج و به رودخانه کارون می پیوندد. پیشنهاد دادیم با مهار این آب بتوان بخش عمده ای از نیاز آبی استان اصفهان و حتی کویر مرکزی ایران مانند یزد و کرمان را جبران کرد که فعلا این کار انجام نپذیرفته است.

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها درباره تاثیر جمعیت بالای فلات مرکزی ایران و به ویژه اصفهان و وجود صنابع آب بر کم آبی گفت: حضور چندین مجتمع بزرگ صنعتی مانند مجموعه فولاد مبارکه، ذوب آهن، کارخانه های سیمان اصفهان و سپاهان و پالایشگاه اصفهان واحدهایی هستند که هم بیشترین جمعیت کارگری و هم بیشترین درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده اند. از سوی دیگر جمعیت شهر اصفهان از 300 هزار نفر در اول انقلاب تاکنون 8 برابر یعنی 2400 هزار نفر شده است این حجم از جمعیت نیاز به آب زیادی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید