Iranian Agriculture News Agency

با پیگیری ایانا، مدیر کل دام پزشکی آذربایجان غربی اعلام کرد:

مارگزیدگی دام‌ها باعث مرگ انسان نمی‌شود

پس از انتشار خبری مبنی بر مرگ یک زن در ارومیه به علت مصرف جگر گوسفند مارگزیده، دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی این موضوع را تکذیب کرد.

مارگزیدگی دام‌ها باعث مرگ انسان نمی‌شود

چندی پیش از طریق رسانه‌ها اعلام شد یک زن از روستای ترگور شهرستان ارومیه با خوردن جگر گوسفند مارگزیده جان خود را از دست داد و وضعیت دو نفر حاد گزارش شده است. در پی آن عنوان شد که جگر‌ به‌عنوان فیلتر و تسویه خون تمام مواد سمی را در خود نگه می‌دارد و خوردن آن به‌خصوص اگر دام در حالت عادی و سلامت ذبح نشده باشد توصیه نمی‌شود. با پیگیری تیم استانی خبرگزاری ایانا مشخص شد فوت زن بر اثر مسمومیت بوده و مارگزیدگی دام‌ها باعث مرگ انسان نمی‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی در این باره به ایانا گفت: در روستای ترگور از توابع شهرستان ارومیه گوسفندی که از لحاظ ظاهری شرایط مناسبی نداشته در مراسمی بدون نظارت سازمان دامپزشکی از سوی ساکنان روستا ذبح می‌شود که پس از مصرف، یک زن فوت و یک فرد به بیمارستان منتقل می‌شود که در حال حاضر حال وی وخیم است.

کامیار داهیم، ادامه داد: با پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی استان، مشخص شد علت فوت، مسمومیت و درگیری سستم گوارش بوده است.

داهیم با اشاره به بیماری‌های مشترک دام با انسان گفت: پس از گزارشی مبنی بر فوت بر اثر مصرف گوشت دام، تیم سازمان دامپزشکی به روستای مورد نظر و روستایی که گوسفند از آن محل خریداری شده، رفته تا وضعیت شیوع بیماری را در آن مکان‌ها بررسی کنند. خوشبختانه مشخص شد در هیچ دو روستا بیماری مشترک انسان و حیوان شیوع نداشته و هر دو پاک هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان مرگ زن را بر اثر مارگزیدگی تائید نکرده است، اظهار کرد: بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که احتمالاً بر اثر عدم نگهداری درست، گوشت مصرف شده فاسد و فرد فوت شده پس از مصرف دچار مسمومیت شدید شده است.

داهیم با اشاره به اینکه هر سال تعدادی از دام‌ها دچار مارگزیدگی می‌شوند، عنوان کرد: مارگزیدگی در دام‌ها یک بیماری مزمن ایجاد می‌کند و آن‌ها دچار بی‌حالی، تب و... می‌شوند؛ بنابراین با مصرف دام مارگزیده، سم توسط اسید سیستم گوارشی رفع می‌شود. در واقع زمانی که سم مستقیماً وارد خون انسان شود ، فرد دچار مشکل خواهد شد.

او آذربایجان غربی را عاری از هرگونه بیماری مشترک انسان و دام دانست و گفت: خوشبختانه در سال جاری هیچ‌گونه بیماری مشترک انسان و دام گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی افزود: تمام کشتارگاه‌های این استان دارای سیستم پیش سردکن هستند و از این طریق گوشت‌ها عاری از بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو می‌شوند.

داهیم با اشاره به وجود حدود 4 هزار روستا در استان آذربایجان غربی اظهار کرد: وجود سطح وسیعی از روستا مانع از ذبح دام از طریق کشتارگاه‌ها می‌شود به همین دلیل 7 هزار لیتر سم برای پاک کردن دام و محیط زندگی آن‌ها از کنه توزیع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید