Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران:

صادرات آبزیان صادر کننده حرفه‌ای ندارد

نوسانات ارزی، قمیت نهادهای تولید را افزایش داده است

ایانا-کشاورزی: تمامی‌ نهادهای مرتبط به جای اینکه از تولید کننده برای صادرات حمایت کنند، از کارخانه‌های فراوری حمایت می‌کنند. برای مثال گرفتن وام و تسهیلات، تخفیفات گمرکی و... به کارخانه‌ها ارجحیت می‌دهند.

صادرات آبزیان صادر کننده حرفه‌ای ندارد

ایانا_ سرویس اقتصاد| صادرات چالش اصلی آبزی‌پروری است البته مقدمه صادرات قیمت‌گذاری و شیوه‌های تولید آبزیان در ایران است که باعث شده این چالش پیچیدگی‌های خاص خودش را پیدا کند. به خصوص در شرایط فعلی که موضوع افزایش قیمت ارز و صادرات اهمیت پیدا کرده این موضوع بسیار شنیده می‌شود. ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران مشکل اصلی و نخست صادرات را چیز دیگری می‌داند و در این باره می‌گوید: مشکل اصلی صادرات در ایران آن است که صادر کننده حرفه‌ای به خصوص در زمینه آبزیان و محصولات دریایی وجود ندارد. بیشتر صادرکنندگان در حوزه آبزیان کارخانجات فرآوری هستند. در حالی که در تمام دنیا میگو و ماهی را از تولید کننده خریداری می‌کنند.

او اضافه می‌کند: به دلیل اینکه صادرکننده حرفه‌ای نداریم، محصولی در حد صادرات هم تولید نمی‌شود. در حال حاضر محصول آبزیان ایران در بازارهای دنیا چند دلاری زیر قیمت خریداری و عرضه می‌شود. در حالی از لحاظ کیفیت با دیگر محصولات جهانی برابری می‌کند.

قاسمی از چالش بعدی که بر سر راه تولیدکننده آبزیان و صادرات آن وجود دارد می‌گوید او توضیح می‌دهد: متاسفانه وزارت جهادکشاورزی و شیلات برای صادرات و کمک به واحدهای تولیدی قدم موثری برنمی‌دارند. تمامی‌ نهادهای مرتبط به جای اینکه از تولید کننده برای صادرات حمایت از کارخانه‌های فراوری حمایت می‌کنند. برای مثال گرفتن وام و تسهیلات، تخفیفات گمرکی و... به کارخانه‌ها ارجحیت می‌دهند.

او اضافه می‌کند: متاسفانه کمک دولت فقط به حلقه آخر می‌رسد در حالی‌که ابتدای حلقه و بخش تولید زمین‌گیر شده است. با همه قول‌هایی که داده شده در وزارت کشاورزی توجه کمتری به تولید کننده شده است. برای مثال قرارداد برای تسهیلات بانکی با کارخانه فراوری بسته می‌شود به شرط اینکه با یک تولید کننده مستقیم قرارداد داشته باشند، اما با یک تولیدکننده و پرورش‌دهنده، قرارداد مستقیم بسته نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران درباره قیمت‌گذاری آبزیان پس از افزایش قیمت ارز می‌گوید: قیمت ارز حتی در قیمت کالاهای داخلی هم تاثیر مستقیم دارد. پنج سال پیش که ارز چند نرخی بود ما هرچه پیگیری و اصرار کردیم که ارز تک نرخی شود، این کار انجام نشد. حالا بعد از این مدت با هزینه و چالش‌های بیشتری مجبور به تک نرخی کردن ارز شدیم.

او اضافه می‌کند: با همه اطمینان‌ها و تسهیلاتی که وزارت جهاد کشاورزی برای واردکنندگان خریداران داخلی نهاده‌ها قائل شد، اما افزایش نرخ ارز آن هم به قیمت ارز بازار آزاد بر دوش تولیدکنندگان افتاد. البته از ابتدای افزایش قیمت ارز در دی ماه سال گذشته، حتی خود شرکت امور پشتیبانی دامف حداقل سه بار قیمت نهاده‌ها را افزایش داده است در حالی که در قیمت‌های جهانی هیچ تغییر محسوس یا مشخصی رخ نداده است. متاسفانه نهادهای کنترلی مانند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان یا سازمان تعزیرات و... در این مورد هیچ دخالت یا نظارتی نمی‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید