Iranian Agriculture News Agency

بر اثر بارش تگرگ و سرمای شدید وارد شد

خسارت 300 میلیارد تومانی به کشاورزان کردستانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بر اثر بارش تگرگ و سرمای شدید، به بخش کشاورزی استان کردستان خسارت وارد شده است که عمده این خسارت‌ها در زیر بخش‌های باغبانی و زراعت بوده است.

خسارت 300 میلیارد تومانی به کشاورزان کردستانی

به گزارش خبرنگار ایانا از سنندج، خالد جعفری در جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی ومخاطرات بخش کشاورزی گفت: ۱۹استان درگیر خسارت ناشی از سرمازدگی و  تگرگ  هستند که این کردستان نیز جزء این ۱۹ استان است میزان خسارت در حوزه باغبانی بیشتراز دیگر حوزه‌های بخش کشاورزی است به طوریکه تعدادی از باغداران استان تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده و برای امرار معاش روزانه خود هم با مشکل مواجه شده‌اند.

جعفری اظهار کرد: تخصیص وام‌های کم‌بهره و استمهال وام‌های کشاورزی، راهکار کمک به کشاورزان خسارت دیده استان است.

این مقام مسئول در کردستان افزود: اختصاص وام کم بهره از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، استمهال وام‌های کشاورزی با تعدیل سود دوران بازپرداخت و تامین اعتبار برای خرید تجهیزات پیشگیری از سرما و تگرگ، راهکارهایی فعلی جهاد کشاورزی کردستان جهت کمک به کشاورزان خسارت دیده از مخاطرات طبیعی در سال جاری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: خرید تجهیزات پیشگری از بروز خسارت‌های ناشی از تگرگ و سرمازدگی در استان از جمله اقدامات ترویجی بین کشاورزان برای برون رفت از خسارت حوادث طبیعی است که اکنون این سازمان اجرای پایلوت آن را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته جعفری، برای پیشگیری از بروز خسارت لازم است علاوه بر توجه بیشتر به اقدامات ترویجی،  زمینه استفاده از اعتبارات مدیریت بحران در راستای خرید برخی تجهیزات مورد نیاز را فراهم کرد.

جعفری یادآور شد: جهاد کشاورزی کردستان در برنامه‌های ترویجی خودبا نصب 6 سامانه های هوشمند شامل ۳ سامانه ضد تگرگ و ۳ سامانه ضد سرمازدگی را به عنوان اقدامی سخت افزاری در کنار آموزش محلول پاشی، استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و سرما را در دستور کار خود قرار داده است.

او گفت: باتوجه به اینکه در سال جاری تنها سه هزار و ۵۰۰ هکتار از ۴۱ هزار هکتار باغ در استان از سوی کشاورزان بیمه شده است  این میزان رقمی بسیار کمی است که انتظار می رود برای توسعه سطح پوشش بیمه، اعتباراتی به صورت یارانه از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور به کشاورزان پرداخت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: با توجه به کاهش وابستگی دامداری استان به مراتع که موجب شده کمتر از علوفه های مراتع استفاده شود احتمال بروز آتش سوزی های مراتع و جنگل ها به نسبت گذشته بیشتر شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید