Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با ایانا:

حرکت پژو در ترک ایران سیاسی است

جنگ تجاری آمریکا وشرکا به نفع ایران است

جنگ تجاری بین آمریکا و شرکای اروپایی‌اش به نفع ایران است، فقط امکان دارد برخی از شرکت‌ها به دلیل ترس از جرایم وزارت خزانه‌داری آمریکا همکاری خود را با ایران قطع کنند.

حرکت پژو در ترک ایران  سیاسی است

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو، حرکت پژو در ترک ایران را سیاسی دانست و گفت: شرکت خودروسازی پژو برای  تغییر در سطح مذاکرات و بسته‌ امتیازگیری و امتیازدهی از قطع همکاری با ایران خبرداده است.

او با بیان‌اینکه این تصمیم بیشتر جنبه سیاسی دارد تا تهدید واقعی، در گفت وگو با ایانا توضیح می‌دهد: به نظر می‌رسد شرکت خودروسازی پژو تامین قطعات را با واسطه انجام دهد اما از سرمایه‌گذاری در کشور خودداری کند.

زاوه درباره خط‌‌ و نشان‌های ترامپ به کشورهای خارجی برای قطع همکاری با ایران نیزگفت: عمر این تحریم‌ها هنوز مشخص نیست ضمن‌اینکه هنوز معلوم نیست تحریم‌ها با توجه به حمایت اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر از برجام  تا چه میزان قابلیت خنثی‌سازی دارد.

این کارشناس صنعت خودرو، با تاکید براینکه جنگ تجاری بین آمریکا و شرکا به نفع ایران است، اضافه می‌کند: فقط امکان دارد برخی از شرکت‌ها به دلیل ترس از جرایم وزارت خزانه داری آمریکا همکاری خود را با ایران قطع کنند بنابراین شرکت‌های خودروسازی به ویژه برای محصولات پرتیراژ باید سریعا راهکارهای لازم را در چنین شرایطی تعبیه کنند و از روش‌های مالی که کمتر تحت کنترل آمریکا است بهره بگیرند ومقدمات آن را فراهم کنند.  

زاوه نقش بانک‌ها، بانک مرکزی و قوانین مورد نیازرا دراین بخش پررنگ خواند و گفت؛ تامین سرمایه درگردش برای بنگاه‌های تولیدی از جمله صنعت خودرو یکی از موارد مهمی است که از منظر تیراژ خودرو مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن وتجارت باید راهکارهای لازم را اندیشه کنند تا صنایع به دلیل مسائل نقدینگی زمینگیر نشوند.

اواضافه کرد: حتی امکان دارد کشورهای روسیه و چین نیز از ترس تهدیدهای آمریکا  از ادامه همکاری با ایران خودداری کنند. این درحالی است که حجم مبادلات چین با آمریکابه قدری زیاد است که نمی‌‌تواند برای ادامه همکاری با ایران ریسک کند.

زاوه ارتباط معقول بین صنعت و دیپلماسی درکنار بانک مرکزی را مهم خواند و گفت: اگر عاقلانه رفتار کنیم ، دچار بحران نخواهیم شد.

او همچنین جایگزینی مبادلات به یورو و راه حل‌های حقوقی را ازجمله راهکارهای پیش روی مسئولان برشمرد.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید