Iranian Agriculture News Agency

یک استاد دانشگاه هشدار داد:

سوء مدیریت آب، ایران را بیابان کرده است

دام مازاد بر ظرفیت در حال پیشروی به سمت قله دماوند

خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها در کنار از دست دادن آبخوان‌های طبیعی و بخش عمده‌ای از ذخیره آبی از تبعات این شیوه از مدیریت است که به تشدید بیابان‌زایی و افزایش مساحت اراضی مستعد تولید غبار و فرونشست زمین دامن زده است.

سوء مدیریت آب، ایران را بیابان کرده است

 یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک کره زمین، مستعد بیابانی شدن است، به ایانا می‌گوید: بخش قابل‌توجهی از کشورمان در مناطق خشک و نیمه بیابانی و به شدت بیابانی قرار گرفته و به همین دلیل در مقابل عواملی که بیابان‌زایی را تشدید می‌کند، بسیار آسیب‌پذیر است.

حسین آخانی، زیست شناس و عضو هیئت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران، اصلی‌ترین عامل تشدید بیابان‌زایی را در سوء مدیریت آب در کشور و مصرف بی‌رویه آن عنوان می‌کند و می افزاید: خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها در کنار از دست دادن آبخوان‌های طبیعی و بخش عمده‌ای از ذخیره آبی از تبعات این شیوه از مدیریت است که به تشدید بیابان‌زایی و افزایش مساحت اراضی مستعد تولید غبار و  فرونشست زمین دامن زده است.

این مدرس دانشگاه تهران از تغییر کاربری اراضی جنگلی به عنوان عامل دیگر تشدید بیابان‌زایی در ایران نام می‌برد و می‌گوید: متأسفانه ما بخش زیادی از مراتع و جنگل‌های خود را در دهه‌های اخیر تخریب کرده و آن‌ها را به زمین‌های کشاورزی تبدیل کرده‌ایم. این زمین‌ها هر ساله شخم می‌خورند و همین امر پوشش طبیعی آن‌ها را از بین می‌برد. در نتیجه با وزش باد و طوفان بخش عمده‌ای از خاک باارزش به صورت گردوغبار از بین  می‌رود.

او می‌افزاید: چرای بی‌رویه عامل دیگری است که به شدت بیابان‌زایی را در ایران تشدید کرده است. به طوریکه امروز سه برابر ظرفیت مراتع دام در مراتع وجود دارد. حتی در مناطق حساس مرتفع در نزدیکی قله دماوند نیز شاهد حضور دام هستیم که همین امر سبب شده به واسطه باد شدید منطقه، فرسایش شدیدی را شاهد باشیم.

آخانی ادامه می‌دهد: در زاگرس به لحاظ سنتی، مردم به شکل عشایری زندگی کرده و دامدار هستند که با دام مازاد بر ظرفیت، جنگل‌زدایی و توسعه بیابان‌زایی نیز در این منطقه شدت گرفته است.

او با اشاره به تجربه سفر خود به ترکیه عنوان می‌کند:بر خلاف ایران  در  عرصه‌های طبیعی بخش‌های مرکزی این کشور دامی مشاهده نمی‌شود و پوشش گیاهی در ترکیه از تعرض دام مصون مانده و همین امر سبب شده کمتر شاهد بیابان‌زایی در این کشور باشیم. این در حالی است که در ایران در حساس‌ترین اکوسیستم‌ها نظیر تپه‌های ماسه‌ای کویری هم با حجم بالای دام مواجه باشیم که همین امر به نگرانی‌های زیادی نسبت به تشدید بیابان زایی در سراسر کشورمان دامن می‌زند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید