Iranian Agriculture News Agency

کارآفرین برتر بخش تاسیس گلخانه صنعتی:

کشاورزی علم می‌خواهد البته با تجربه

فارغ التحصیلان کشاورزی از ظرفیت‌های دانش خود استفاده کنند

ایانا_ سرویس جامعه و فرهنگ| اعظم گنجی‌نیا، متولد سال 1361 در شهر اسفراین از توابع استان خراسان شمالی است. او که در رشته کشاورزی فارغ التحصیل شده در سال 90 به عنوان کارآفرین برتر در بخش صنعت برای تاسیس گلخانه صنعتی معرفی شد. گنجی‌نیا، ضمن این که تلاش و پشتکار را در رسیدن به موفقیت مهم می‌داند معتقد است که هر کاری که با ایمان و صداقت شروع شود حتما به موفقیت منجر خواهد شد. او به فارغ التحصیلان رشته کشاورزی پیشنهاد می‌کند به جای منتظر ماندن برای یافتن شغل، از ظرفیت دانشی خود برای وارد شدن به بازار کار استفاده کنند.

کشاورزی علم می‌خواهد البته با تجربه

- از چه سالی و با چه انگیزه‌ای کار خود را شروع کردید؟

من سال 82 در رشته کشاورزی فارغ التحصیل شدم و وقتی حال آشفته بازار کار را دیدم فهمیدم نباید به امید پیدا کردن شغل منتظر بمانم. به همین دلیل، با برنامه‌ریزی جلو رفتم و از سال 86 با تأسیس گلخانه صنعتی کارم را آغاز کردم و سال 88 اولین محصول این گلخانه را به بازار ارائه کردم. سال 90 به عنوان کارآفرین برتر برگزیده شدم و در سال 91 و 92 نیز به عنوان جوان برگزیده، مدیر برتر و مدیر مفتخر استان معرفی شدم.

- فکر می کنید مرتبط بودن رشته شما با حیطه فعالیتتان تا چه اندازه بر موفقیت شما موثر بوده است؟

ببینید این که من کشاورزی خوانده بودم بسیار موثر بود. بسیار مهم است که کسی که وارد این کار می‌شود از قبل اطلاعاتی در این زمینه داشته باشد. در واقع، فارغ التحصیلان کشاورزی اگر به جای منتظر ماندن برای یافتن شغل و گلایه از فقدان شغل مناسب، به کارآفرینی در این حوزه‌ها روی بیاورند می‌توانند در این زمینه و فعالیت‌هایی از این دست بسیار موفق باشند. اولین شرط علاقه است، وقتی کنار علاقه درباره کاری که انجام می‌دهید مطالعه هم داشته باشید درصد موفقیت شما به همان میزان زیاد می‌شود. خود من کشاورزی خواندم اما در واقع سوادی نداشتم، هرچه که آموختم در جریان کار و با تجربه کسب کردن بود. کارآفرینی سن و سال خاصی ندارد اما تحصیلات و داشتن اطلاعات می تواند کمک خوبی برای موفقیت باشد.

- برای کسانی که کشاورزی نخوانده اند اما علاقمند به تاسیس گلخانه و فعالیت در بخش کشاورزی هستند چه پیشنهادی دارید؟

پیشنهاد می کنم حتما دوره های لازم را ببینند. خود من با این که رشته تحصیلی‌ام متناسب با حوزه فعالیتم بود اما دوره‌های زیادی را گذراندم. حتی می‌توانستم به عنوان حسابدار در یک شرکت مشغول به کار شوم و ریسک هم نکنم اما چون به کشاورزی بسیار علاقمند بودم و می‌دانستم فعالیت در این بخش در نهایت، نتیجه بهتری خواهد داشت، به تاسیس گلخانه روی آوردم.

- پس از این که به عنوان کارآفرین برتر شناخته شدید چه حمایت هایی از شما صورت گرفت؟

من کارم را بدون گرفتن وام و به طور مستقل شروع کرده بودم. بعد از این که عنوان کارآفرین برتر به من داده شد از سوی نهادهای مختلفی حمایت شدم. فرماندار، بخش دار و رئیس کمیته امداد به ویژه چون از افراد تحت پوشش این کمیته با ما همکاری می‌کردند، استقبال و حمایت زیادی از من کردند.  پیشنهادهای زیادی هم برای گسترش سالن‌ها و گرفتن وام داشتم اما در کل، خیلی موافق گرفتن وام نیستم.

- بدون گرفتن وام و کمک، سرمایه اولیه برای تاسیس گلخانه را چگونه تهیه کردید؟

واقعیت این است که این کار نیاز به سرمایه خیلی زیادی ندارد. اتفاقا زمانی که من شروع به کار کردم تازه پدرم را از دست داده بودم و سرمایه زیادی نداشتم. یک تکه زمین گرفتم و بعد از گرفتن امتیازات لازم شروع به زدن سوله کردم و کار را گسترش دادم.

- در گلخانه شما چند نفر مشغول به کارهستند؟

افراد شاغل در این گلخانه از افراد تحت پوشش کمیته امداد هستند. دو نفر خانم به طور موقت و دو کارگر آقا یکی به صورت موقت و دیگری دائم با ما کار می کنند. البته زمان برداشت محصول چند نفر دیگر هم به طور موقت به کمک ما می آیند.

- با توجه به این که یازده سال از آغاز به کار شما می گذرد، وضعیت حال حاضر کار خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

راستش را بخواهید دو سال پیش گلخانه را اجاره دادم و فعلا در استان گلستان ساکن هستم.

- مشکل خاصی در روند کار شما پیش آمد که تصمیم به چنین کاری گرفتید؟

نه، به خاطر ادامه تحصیل به این استان آمدم و در حال حاضر هم با یک شرکت در حوزه کشاورزی همکاری می‌کنم. اما بدون تردید، بعد از پایان تحصیلات و کسب تجربه بیشتر مجددا اداره گلخانه را شخصا برعهده می‌گیرم. گرچه فعالیت در استان گلستان را ترجیح می‌دهم زیرا نسبت به اسفراین شرایط بهتری برای کشاورزی دارد.

- زمانی که تصمیم به تأسیس گلخانه گرفتید و سپس در روند کار خود با چه مشکلاتی مواجه شدید؟

خوشبختانه ما در تولید، بازاریابی و فروش با مشکلی رو به رو نبودیم. در شهر اسفراین همه ما را می‌شناختند و مشکلی برای فروش محصولاتمان وجود نداشت. البته دلیل دیگری هم داشت این که با دلال کار نمی‌کردیم و خودمان مستقیما محصولات را می‌فروختیم. برخی مناسبت‌ها مثل عید نوروز هم تقاضا بسیار زیاد می‌شد و در رشد کار ما تاثیر زیادی داشت. تنها مشکل مواجهه با سیستم اداری بود که کار را تا حدی برای ما سخت می‌کرد.

مشکل دیگر برخورد برخی از افراد در همین سیستم اداری بود که سعی می‌کردند به من تلقین کنند زن بودن دلیل کافی برای نتوانستن است. اما من بدون توجه به این حرف ها عزمم را برای تاسیس گلخانه جزم کرده بودم. اوایل حتی خواب کافی نداشتم و موقع تحویل سال هم گلخانه بودم اما سختی کار فقط همینجا بود. برای هر کاری مهم اراده کردن است و بعد به مرور زمان راه هموار می شود.

- چه امتیازی کار شما را از فعالیت های دیگران متمایز می کرد و سبب شد که به عنوان کارآفرین برتر شناخته شوید؟

این که ما در اسفراین، اولین و شاید تنها گلخانه صنعتی محسوب می شدیم و محصولاتمان لااقل از نظر ظاهری با محصولات سنتی تفاوت زیادی داشت. به طور مثال، زمانی که ما بسیار خوب می فروختیم، کسانی که سنتی کار می کردند برای تولید و فروش با مشکل مواجه بودند.

در واقع، این یک اصل مهم در کارآفرینی است که کاری که شروع می کنید خاص باشد. یعنی امتیازی داشته باشد که در دیگر فعالیت ها دیده نمی شود. وگرنه اگر بخواهید مثل بقیه کار کنید و همان کاری را که دیگران انجام می دهند شما هم انجام دهید نباید انتظار موفقیت داشته باشید.

- اگر کسی امروز بخواهد برای شروع به کار از شما راهنمایی بگیرد او را به تاسیس گلخانه تشویق می‌کنید؟

قطعا پیش از هر چیز به او می‌گویم هر کاری را که می خواهد، با ایمان و صداقت شروع کند. این دو مولفه باعث می‌شوند در هر راهی که وارد می شوید جزو بهترین ها قرار بگیرید. خود من موفقیتم را مدیون همین دو ویژگی هستم. پشتکار و تلاش مهم است اما وقتی ایمان و صداقت داشته باشید همه چیز خود به خود فراهم می شود. مهم این است که به کار خود اعتقاد داشته باشید و برای آن تلاش کنید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید