Iranian Agriculture News Agency

تحلیل سفیر سابق ایران در چین از نگاه ایران به شرق

چین و روسیه جایگزین مناسبی برای ما نیستند

کسانی که فکر می کنند ارتباط با چین می‌تواند جایگزین خوبی برای تجارت با اروپا و آمریکا باشد، سخت در اشتباه هستند. قطعا ارتباط تجاری با روسیه و چین جایگزین خوبی با اروپا نخواهد بود. ما باید هم با روسیه و چین و هم با اروپا و آمریکا ارتباط داشته باشیم

چین و روسیه جایگزین مناسبی برای ما نیستند

علی خرم (دیپلمات سابق) در گفت‌وگو با خبرگزاری ایانا، درباره آینده روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا گفت: مقام‌های ایران با توجه به شرایطی که وجود دارد، تصمیم گرفتند روابط خود با اتحادیه اروپا وآمریکا به اتمام برسانند. باتوجه به صحبت‌هایی که مقام‌های ایران و اروپا می کنند، به نظر می آید توافق برجام منتفی است. سفر رئیس جمهور به چین نشان دهنده  پایان روابط ایران واروپا است.

سفیر سابق ایران در چین در ادامه درباره اختلافات اتحادیه اروپا و آمریکا برسر تعرفه واردات کالاها در روزهای گذشته اظهار کرد: اروپایی‌ها بر سر اصول خود درمقابل آمریکا ایستاده‌اند، همان اصولی که آمریکایی‌ها ناظر بوده‌اند. اروپایی برای دفاع از اصول خود جنگیده‌اند و ازخود دفاع می‌کنند. اروپا در مقابل خلافکاری‌هایی که ترامپ در سط بین‌الملل انجام می‌دهد ایستاده است.

این دیپلمات سابق درباره این که اروپا در مقابل ایالت متحده آمریکا تا چه زمانی می‌تواند مقاومت کند،گفت: اروپایی‌ها دارای یک چارچوب معین توان اقتصادی هستند، اما با توجه به قدرت آمریکا در زمینه‌های مختلف توان مقاومت در مقابل آمریکا را ندارند.

مشاور سابق وزیر امور خارجه، درباره این که چرا دولت‌های چین و کره شمالی در مقابل فشارهای دونالد ترامپ نتوانستند مقابله کنند و تسلیم شدند بیان کرد: کره شمالی با توجه به برنامه اتمی که دارد هنوز درباره‌اش نمی‌توان صحبت کرد، اما چین توان قدرت مقابله و مقاومت در برابر آمریکا را ندارد.به همین دلیل بود که به خواسته آمریکا درباره واردات وصادارات کالاها تن داد.

او درباره این که شرکت‌های اروپایی با توجه به تحریمهای آمریکا به چه صورت میتوانند با ایران تجارت کنند ،اعلام کرد: اروپا میتواند برای عبور از تحریمهای آمریکا، شرکتهای کوچک و متوسط خود را برای فعالیت با ایران فعال کند. قدرت همکاری شرکتهای کوچک با ایران وجود دارد، اما شرکتهای بزرگی مانند توتال که 30درصد سهام آن را آمریکاییها تشکیل میدهند و حتی نفت آن در شمال آمریکا استخراج میشود، نمیتوانند همکاری خود با ایران را ادامه دهند.

 او در پایان درباره این که روابط چین وایران چه دستاورهای برای ایران داشته است و یا جایگزین خوبی میتواند در قبال اروپا باشد گفت: رفتن به سمت چین یک راه فرار است، کسانی که فکر میکنند ارتباط با چین میتواند جایگزین خوبی برای تجارت با اروپا و آمریکا باشد، سخت در اشتباه هستند. قطعا ارتباط تجاری با روسیه و چین جایگزین خوبی با اروپا نخواهد بود. ما باید هم با روسیه و چین و هم با اروپا و آمریکا ارتباط داشته باشیم. کسانی که اعلام میکنند رابطه خود را با اروپا و آمریکا قطع خواهند کرد، حتما درآینده ضربه های بدی خواهند خورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید