Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان؛

نظام کشت دستوری نیست

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان معتقد است که نظام کشت دستوری نیست و تغییر آن در قالب فرایند زمانی است.

نظام کشت دستوری نیست

یوسف ریگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با بیان اینکه نمی‌توان با تحکم، کشاورز را مجبور به تغییر کشت کرد، گفت: باید قانونی وضع شود تا بتوان به‌وسیله آن به حوزه کشاورزی ورود کرده و نوع کشت را متناسب با اقلیم محل کشت مشخص کرد.

او اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شخصی بودن زمین‌های کشاورز و نبود قانون دستوری، نمی‌توان کشاورز را مجبور به تغییر کشت متناسب با شرایط محیط کرد.

ریگی ادامه داد: در برخی مواقع با تغییر اقلیم، کشاورز به ناچار مجبور به تغییر کشت می‌شود؛ مانند کاهش کشت برنج در سال‌های اخیر؛ به‌طوری که در چند سال اخیر به‌قدری شرایط برای کشاورزان سخت شده که آن‌ها مجبور هستند برخی از محصولات را کشت نکنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته سعی شده تا محصولات تابستانه را با اصلاح نژاد و الگوی کشت در شهرهای سردسیری کشت شود؛ البته این امر بسیار زمان‌بر است. بنابراین بهترین کار صرفه‌جویی در مصرف آب است.

او با اشاره به خشک‌سالی چندین ساله استان سیستان و بلوچستان و کاهش سطح زیر کشت برخی از محصولات کشاورزی گفت: با توجه به خشک‌سالی، کشت برخی از محصولات مانند برنج در این استان تابو شده؛ به‌طوری که از 3 هزار و 500 هکتار در 6 سال گذشته به 500 هکتار کاهش پیدا کرده است. بنابراین برخی از محصولات باید در فصل‌های گرم و در مناطق خشک کشت نشود.

ریگی در خصوص کشت تابستانه محصولات زراعی گفت: بر خلاف محصولات باغی، محصولات زراعی باید با توجه به وضعیت منطقه کشت شود در حال حاضر در شهر خاش که نسبت به سایر شهرهای سیستان و بلوچستان سردتر است، ذرت کشت می‌شود. گفتنی است که این محصول را به دلیل استراتژی بودنش؛ نمی‌توان سطح زیر کشت آن را کاهش داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به‌صرفه جویی در مصرف آب گفت: تنها راه ممکن برای عدم مواجه با مشکل در کشت تابستانه، اصلاح الگوی مصرف آب است بنابراین نباید؛ کشاورزان زمین‌های خود را غرق آبی نکنند.

او از ثبات کشت محصولات تابستانه خبر داد و اظهار کرد: هیچ تصمیمی مبنی بر تغییر محصولات تابستانه نسبت به سال گذشته وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید