Iranian Agriculture News Agency

تحلیل مهدی تقوی از سفر روحانی در گفتگو با ایانا

ایران به سمت شرق می‌نگرد

روحانی قصد دارد از طریق نگاه به شرق آسیا کمبود وارداتی که با تحریم های آمریکا در کشور به وجود می‌آید را جبران کند. ایالت متحده آمریکا، اروپا را با تحریم‌های خود تحت فشار قرار داده است از این رو ایران قصد دارد روابط اقتصادی خود را با چین و روسیه محکم‌تر می‌کند.

ایران به سمت شرق می‌نگرد

مهدی تقوی(اقتصاددان) در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایانا، درباره دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به چین گفت: رئیسجمهوری قصد دارد از طریق نگاه به شرق آسیا کمبود وارداتی که با تحریمهای آمریکا در کشور به وجود می‌آید را جبران کند. ایالت متحده آمریکا، اروپا را با تحریم‌های خود تحت فشار قرار داده است از این رو ایران قصد دارد روابط اقتصادی خود را با چین و روسیه محکم‌تر می‌کند.

او در ادامه درباره سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ترامپ در قبال ایران و جهان توضیح داد: ترامپ یکی از دیوانه‌ترین روسای جمهوری آمریکاست که فقط به فکر برج‌سازی است. ترامپ از سیاست هیچ چیزی نمی‌داند. مردم آمریکا، هیلاری کلینتون را که انسان فهمیده‌ای بود رییس‌جمهور نکردند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه تاکید کرد: من با دیدن ترامپ یاد احمدی‌نژاد می‌افتم که در ایران تورم 40درصد و رشد منفی اقتصادی درست کرد. ترامپ با سیاست‌های خود وضعیت آمریکا را وخیم‌تر می‌کند. او باعث بالا رفتن نرخ بیکاری در آمریکا و اروپا می‌شود.

او درباره فشارهای آمریکا بر اقتصاد اروپا گفت: رئیس‌جمهور آمریکا با سیاست‌های خود اروپا را تحت فشار قرار داده است. بدون شک فشارهایی که آمریکا بر اقتصاد اروپا می‌آورد، باعث متضرر شدن خود اتحادیه اروپا وحتی آمریکا خواهد شد.

او در ادامه از بازگشت ایران به سمت چین خبرداد وگفت: ایران برای کمبود‌هایی که دارد به سمت تجارت با چین خواهد رفت. اما از سوی دیگر من احتمال می‌دهم که اروپا زیر فشارهای آمریکا از تجارت با ایران  پا‌پس نخواهد کشید.

تقوی در پایان درباره توقف فعالیت شرکت‌های هواپیمایی از جمله بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران گفت: فشارهایی که دولت آمریکا وارد کرده است باعث شد شرکت‌های هواپیمایی همکاری خود با ایران را به حالت تعلیق درآورند. البته به نظر من این‌گونه فشارهای آمریکا به ضرر  آمریکا تمام خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید