روحانی در اجلاس شانگهای:
تحریمها به روند تجارت بینالمللی خدشه وارد میکند
رئیسجمهوری اسلامی ایران تلاش ایالاتمتحده برای تحمیل سیاستهای خود بر دیگران را خطری در حال گسترش دانست و تأکید کرد: تحریمهای یکجانبه به روند تجارت مشروع بینالمللی خدشه وارد میکنند.
به گزارش «ایانا» حجتالاسلاموالمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در هجدهمین اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای، بابیان اینکه برای منطقهای امنتر، باثباتتر، توسعهیافتهتر، پررونقتر، باید اشتراکات و منافع مشترک درازمدت مبنای تعامل و دستور کار در سطح منطقه قرار گیرد، تصریح کرد: ایران بهعنوان شریکی مستقل و مطمئن آماده گسترش همکاریهای اقتصادی منطقهای و بینالمللی است.
وی افزود: «بیتردید یکجانبهگرایی اقتصادی، سیاسی و حقوقی در مسیر تضعیف همگرایی منطقهای است. در این زمینه، تلاش ایالاتمتحده برای تحمیل سیاستهای خود بر دیگران، خطری در حال گسترش است.»
رئیسجمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «نمونه اخیر یکجانبهگرایی و بیاعتنایی آمریکا به نظرات جامعه بینالمللی، تصمیم آن کشور به خروج از برجام است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون بهتمامی تعهدات خود وفق برجام عمل نموده و آژانس بینالمللی انرژی اتمی تاکنون 11 مرتبه پایبندی کشورم به تعهدات برجامی را تأیید نموده است.»
متن کامل سخنان رئیسجمهور به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
جناب آقای شی جین پینگ، رئیس محترم جمهوری خلق چین؛
روسای محترم جمهور؛
نخست وزیران محترم؛
خانمها و آقایان؛
در ابتدا مایلم مراتب تشکر و قدردانی خود را از استقبال و میهماننوازی گرم و صمیمانه جناب آقای شی جین پینگ، رئیسجمهور کشور دوست جمهوری خلق چین و برنامهریزی شایسته برای برگزاری این نشست، ابراز نمایم.
هجدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای درزمانی برگزار میشود که جامعه جهانی با چالشهای فراوان و بیسابقهای روبرو است: در سطح بینالمللی، چالش یکجانبهگرایی، تروریسم، افراطگرایی، تقلیل نقش سازمانها و معاهدات بینالمللی؛ در سطح منطقهای چالش دخالتهای بازیگران فرا منطقهای و تضعیف سازوکارهای تعامل و به همپیوستگی بر اساس منافع مشترک؛ و بالاخره در سطح ملی، چالش دخالتها و تهدیدات داخلی که هر از چند گاهی زیرساختهای امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورها را مورد هجوم قرار میدهند.
برای مقابله با این چالشها در سطح منطقه، نیازمند همکاریهای تنگاتنگ منطقهای درزمینهٔ های مختلف هستیم. باید اشتراکات فراوان و نه نقاط افتراق نژادی، دینی، فرهنگی و تاریخی میان کشورها؛ و منافع مشترک درازمدت و نه تلاش برای به دست آوردن منافع کوتاهمدت به هزینه دیگران و بهویژه همسایگان؛ مبنای تعامل و دستور کار در سطح منطقه قرار گیرد تا منطقهای امنتر، باثباتتر، توسعهیافتهتر و پررونقتر داشته باشیم.
فقر و توسعهنیافتگی از عوامل ناآرامی، بیثباتی و گسترش تروریسم و افراطیگرایی در منطقه است. درعینحال، توسعه فراگیر و مشارکتی و جلوگیری از خدشهدار شدن روند تجارت جهانی و روابط مشروع اقتصادی بر اساس ملاحظات غیر مرتبط سیاسی ضرورت قطعی برای دستیابی به این هدف مشترک توسعه متوازن و پایدار است.
در اینجا لازم است تأکید کنم که تحریمهای یکجانبه نهتنها با قوانین و مقررات بینالمللی مغایرند، بلکه درروند تجارت مشروع بینالمللی نیز خدشه وارد میکنند. در این زمینه، امنیت انرژی و برخورد غیرسیاسی با آن از الزامات توسعه منطقهای و جهانی است.
بیتردید یکجانبهگرایی اقتصادی، سیاسی و حقوقی در مسیر تضعیف همگرایی منطقهای است. در این زمینه، تلاش ایالاتمتحده برای تحمیل سیاستهای خود بر دیگران، خطری در حال گسترش است. نمونه اخیر یکجانبهگرایی و بیاعتنایی آمریکا به نظرات جامعه بینالمللی، تصمیم آن کشور به خروج از برجام است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون بهتمامی تعهدات خود وفق برجام عمل نموده و آژانس بینالمللی انرژی اتمی تاکنون 11 مرتبه پایبندی کشورم به تعهدات برجامی را تأیید نموده است.
تمامی طرفین برجام در قبال تعهدات رفع تحریمی پذیرفتهشده در برجام مسؤولیت دارند و سایر اعضای ملل متحد نیز بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت و ماده 25 منشور ملل متحد موظفاند که به اجرای کامل برجام کمک نموده و از هر اقدامی که مانع اجرای برجام شود خودداری نمایند.
جمهوری اسلامی ایران فرصت محدودی را در اختیار کشورهای باقیمانده در برجام و سایر اعضای ملل متحد قرار داده تا چنانچه در عمل بتوانند نسبت به اجرای تمامی موارد توافق شده در برجام تضمین لازم را ارائه نمایند، به حضور خود در این توافق ادامه دهد. مطمئناً آمریکا عکسالعمل دیگران نسبت به خروج خود از برجام را رصد کرده و عدم پاسخ نسبت به این اقدام را بهمنزله بی هزینه بودن یکجانبهگرایی قلمداد میکند که نتیجتاً آثار بسیار زیانباری برای جامعه جهانی در بردارد.
خانمها و آقایان؛
طی چند سال اخیر، تروریسم، جداییطلبی و افراطگرایی مناطق مختلف جهان و بهویژه مناطق پیرامونی ما شامل آسیای مرکزی و غرب آسیا را تحت تأثیر قرار داده است. گروههای تروریستی با سوءاستفاده از خلأ اطلاعاتی موجود بین کشورهای منطقه دست به شبکهسازی و جذب نیروهای جدید میزنند. ازاینرو افزایش مبادلات اطلاعاتی بین کشورهای منطقه میتواند در تضعیف شبکهسازی منطقهای گروههای تروریستی مؤثر واقع شود. در این راستا، تدوین سازوکارهای مناسب منطقهای و ارائه راهکارهای حقوقی لازم جهت مقابله بهتر با این گروهها راهگشا خواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران طی دهههای گذشته با پدیده شوم تروریسم در داخل و در مناطق حاشیهای خود مواجه بوده و تجارب ارزشمندی در مهار و تضعیف جریانهای تروریستی و افراطی اندوخته است که در این زمینه میتوان به همکاری با دولتهای عراق و سوریه در مبارزه با داعش اشاره کرد. از سوی دیگر، سازمان همکاری شانگهای نیز با تکیهبر تجارب مفید و ارزشمند خود در سالهای گذشته، مأموریتهای متنوع و سودمندی را برای چالشهای چندبعدی منطقه خود تعریف نموده است. جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با سازمان همکاری شانگهای درزمینهٔ مبارزه با تروریسم، افراطگرایی، جداییطلبی و مواد مخدر است.
عالیجنابان؛
موقعیت راهبردی ایران در پیوند شرق و غرب از یکسو و شمال و جنوب از سوی دیگر، موقعیت مناسبی را به وجود میآورد تا با بهرهگیری از امکانات بندری در خلیجفارس و دریای عمان و شبکه حملونقل ریلی در کشور، زمینه اتصال شرق آسیا به آسیای میانه و اروپا از طریق کریدور شمال- جنوب و جنوب - غرب فراهم آید. ایران به نقش خود در برقراری صلح و ثبات و توسعه منطقهای واقف بوده و با توجه به ظرفیتهای قابلتوجه خود همچون جمعیت جوان و تحصیلکرده، منابع غنی انرژی، معادن بیشمار و موقعیت سوق الجیشی، بهعنوان شریکی مستقل و مطمئن آماده گسترش همکاریهای اقتصادی منطقهای و بینالمللی است.
متشکرم
در نشست سازمان همکاری شانگهای رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و همچنین مسئولان سازمانهای بینالمللی حضور دارند.
«حسن روحانی» رئیسجمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت «شی جین پینگ» رئیسجمهوری خلق چین در این اجلاس حضور دارد علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان و قرقیزستان نیز بهطور رسمی در این نشست شرکت خواهند کرد.
در سفر رئیسجمهوری اسلامی ایران، هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی شامل دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیسجمهوری و ولیالله سیف رئیسکل بانک مرکزی، وی را همراهی میکنند.
دیدار با روسای جمهوری روسیه، پاکستان، افغانستان و بلاروس ازجمله برنامههای روز نخست سفر رئیسجمهوری به چین بود.
شرکت و سخنرانی در اجلاس سران سازمان شانگهای، دیدار با رئیسجمهوری چین در قالب دیدار دوجانبه ایران و چین، شرکت در ضیافت شام رئیسجمهوری چین بهافتخار هیئت ایرانی و مراسم امضای اسناد روابط دوجانبه شامل چند سند همکاری بین ایران و چین ازجمله برنامههای روز دوم سفر رئیسجمهوری اسلامی ایران به چین است.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بینالمللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.
در نشست این سازمان در سال 2016 میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشتهایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند.
اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.
این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومترمربع به یکی از بزرگترین قدرتهای منطقهای جهان تبدیلشده است که منافع دوجانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.
چین علاوه بر اینکه اولین شریک تجاری ایران است و در یک دهه گذشته این سطح را در روابط حفظ کرده است همچنین اولین و بزرگترین خریدار نفتی و بزرگترین مشتری صادرات غیرنفتی ایران بهعنوان عضو اصلی گروه 1 + 5 به شمار میرود.
حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.
در سال 2017 ایران روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است و در چهارماهه اول 2018 نیز تقریباً سطح فروش نفت در همان سطح باقیمانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.
روحانی شامگاه امروز یکشنبه «چینگ دائو» را به مقصد تهران ترک میکند.
دیدگاه تان را بنویسید