Iranian Agriculture News Agency

سفر روحانی و هیات همراه او چه دستاوردهایی برای ایران دارد

همه مردان روحانی در شانگهای

سئوالی که مطرح می شود این است که سفر حسن روحانی و هیات همراه او به چین چه دستاوردها و امتیازهایی برای ایران خواهد داشت ؟

همه مردان روحانی در شانگهای

به گزارش خبرگزرای ایانا حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری دیروز صبح به دعوت رسمی"شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین و برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، عازم چین شد.

در این اجلاس دو روزه، هیاتی بلند پایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشور از جلمه ولی‌الله سیف، ‌رئیس کل بانک مرکزی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمد جواد ظریف وزیر امور‌خارجه،مسعود کرباسیان ‌وزیر اقتصاد، ،‌محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور  و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ، حسن روحانی را همراهی می‌کنند. حسن روحانی ضمن گفت‌وگو درباره مواضع ایران ، قرار است با سران سازمان همکاری شانگهای، از جمله رئیس‌جمهور چین و روسای برخی سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با اجلاس دیدار و گفت‌وگو کند.

همچنین برخی از منابع خبری روسی از ‌دیدار رئیس‌جمهوری  با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در چین خبرداده‌اند. علاوه براین، قرار است دراین مراسم،‌ چند سند همکاری شامل مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، افزایش نقش ایران در همکاری‌های دو کشور در چارچوب «یک جاده - یک کمربند»، همکاری‌های بورس و اوراق بهادار و همکاری در حوزه دانشگاهی میان ایران و چین به امضا برسد.

دراین میان، سئوالی که مطرح می شود این است که سفر حسن روحانی و هیات همراه او به چین چه دستاوردها و امتیازهایی برای ایران خواهد داشت ؟

دستاوردهای سفر به چین

در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم نابخردانه دونالد ترامپ، ‌ابزار تاسف کرده و صراحتا اعلام کرد که چین همچنان همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود را با ایران ادامه خواهد داد.  با این وجود، در شرایط فعلی ،‌ حمایت مقامات چین از برجام و توسعه روابط ایران با چین می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. از سوی دیگر، توسعه روابط  اقتصادی، بانکی و نفتی با چین می‌تواند از  دستاوردهای مهم این سفر باشد.

توسعه روابط بانکی

با اعمال تحریم‌ها از سوی غرب، خیلی از کشورها روابط بانکی خود  را با ایران قطع کردند و همین موضوع چالش‌های زیادی را متوجه بانک‌های ایران کرد. حالا نیز با خروج دونالد ترامپ از برجام و خط و نشان‌های او ، برخی از شرکت‌ها و بانک‌های خارجی  قصد ترک ایران را دارند. بنابراین در چنین شرایطی توسعه روابط بانکی ایران با چین می‌تواند  یکی از مهمترین  دستاوردهای مقام‌های اقتصادی وبانکی ایران در چین باشد.

 حضور مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی و ولی‌الله سیف ،‌ رئیس کل بانک مرکز ی در این اجلاس، می تواند در توسعه این روابط نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

تقویت همکاری های نفتی

چین نه تنها جزء اولین شرکای تجاری ایران که جزء اولین خریداران نفتی و بزرگترین مشتری صادرات غیر نفتی کشور است. آمارها حاکی از آن است که حجم مبادلات تجاری ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است. در سال 2017 ایران روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرد و در چهار ماهه اول 2018 نیز سطح فروش نفت در همان سطح باقی ماند. اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است. با توجه به حجم مبادلات تجاری این دو کشور به ویژه در بخش نفت، حضور بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت می‌تواند منجر به توسعه روابط نفتی و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور شود. این درحالی است که چین در یک دهه گذشته نیز روابط سیاسی خوبی با ایران داشته است و حالا هم قرار است همکاری های نفتی خود را ادامه دهد.  

برجام و توافق هسته ای

برجام و توافق هسته‌ای ایران که آمریکا آن را لغو کرد یکی از مهمترین موضوعات مورد گفت‌وگو در اجلاس سران شانگهای است. بنابراین حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در کنار رئیس‌جمهوری می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. دراین اجلاس قرار است گفت‌وگو‌های مشروحی با کشورهای روسیه، چین، هند و ایران درباره برجام صورت گیرد تا مواضع این کشورها درباره برجام روشن‌تر شود.

گفتنی است؛ سازمان همکاری شانگهای سال ۲۰۰۱ میلادی با هدف مقابله با تروریسم و افراط گرایی و همکاری فزاینده اقتصادی ایجاد شد و ایران یکی از اعضای ناظر آن است. کشورهای چین، روسیه، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان عضو سازمان همکاری شانگهای هستند و ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید