Iranian Agriculture News Agency

تحلیلگر مسایل اقتصادی:

علم اقتصاد تصمیمات ارزی کشور را نادرست می‌داند

ایانا- اقتصاد: سیاست یکسان‌سازی ارز، سیاست درستی بود ولی اکنون در بازار ارز چند قیمت دارد و این خوب نیست. اکنون با تصمیم دولت در مورد پتروشیمی‌ها این مساله تشدید می‌شود و اقتصاد شرایط سخت‌تری می‌یابد. البته نباید نادیده گرفت که این تصمیم به هر حال سبب می‌شود ارز بیشتری در اختیار سامانه نیما قرار بگیرد ولی این پاسخ کافی را به مشکلات امروز نمی‌دهد.

علم اقتصاد تصمیمات ارزی کشور را نادرست می‌داند

دولت در اقدامی می‌خواهد قیمت دلار برای خرید خوراک پتروشیمی‌ها را به سه هزار و 800 تومان کاهش دهد تا از این طریق آنها نیز ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ چهار هزار و 200 تومانی به سامانه نیما بدهند. این میان برخی از کارشناسان باور دارند هر چند این تصمیم دولت به اندازه‌ای فروش ارز به سامانه نیما را افزایش می‌دهد اما مشکلات ناشی از این طرح زیاد هستند که افزایش رانت یکی از آن‌ها است.

در این رابطه هادی حق شناس، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده پیشین مجلس به خبرنگار ایانا گفت: «از نظر علم اقتصاد چنین تصمیماتی اشتباه است. هر چند در برخی مقاطع ممکن است دولت‌ها با ملاحظات سیاسی تصمیات اقتصادی اتخاذ کنند اما در بلندمدت این منطق اقتصادی است که بر این بخش اثر می‌گذارد.»

او ادامه داد: «در حال حاضر نرخ رسمی دلار حدود چهار هزار و 200 تومان است که همین مساله در بازار رانت ایجاد کرده. به عبارت ساده‌تر در حالی که نرخ واقعی دلار حدود 6 هزار تومان است، قیمت ارز 30 درصد کمتر از سوی دولت عرضه می‌شود که خود بستر فساد و رانت را فراهم می‌آورد.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اصرار کارشناسان مبنی بر تک نرخی کردن ارز گفت: «سیاست یکسان‌سازی ارز، سیاست درستی بود ولی اکنون در بازار ارز چند قیمت دارد و این خوب نیست. اکنون با تصمیم دولت در مورد پتروشیمی‌ها این مساله تشدید می‌شود و اقتصاد شرایط سخت‌تری می‌یابد. البته نباید نادیده گرفت که این تصمیم به هر حال سبب می‌شود ارز بیشتری در اختیار سامانه نیما قرار بگیرد ولی این پاسخ کافی را به مشکلات امروز نمی‌دهد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید