Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیات مدیره قرق اختصاصی منصور آباد رفسنجان خبر داد:

افزایش 30 درصدی جمعیت حیات‌وحش

مشاهده کاراکال، کفتار راه‌راه، رودک عسل خوار، گربه پالاس و گربه وحشی در منصورآباد

رئیس هیئت‌مدیره قرق اختصاصی منصورآباد رفسنجان به «ایانا» می‌گوید: جمعیت کل، بز، قوچ و میش این قرق با 30 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 995 رأس رسیده است.

افزایش 30 درصدی جمعیت حیات‌وحش

فرزاد مهدوی با اشاره به اینکه در سرشماری سال گذشته جمعیت حیات‌وحش در منطقه 838 رأس بود، می‌افزاید: عمده جمعیت در این قرق قوچ و میش است. در سرشماری امسال نیز ما 121 کل و بز را شمارش کردیم و بقیه جمعیت به قوچ و میش اختصاص داشت.

او دلیل این امر را مناسب بودن زیستگاه برای این گونه می‌داند و درباره شیوه سرشماری می‌گوید: 14 اکیپ چهارنفره طی یک روز از ساعت پنج صبح تا غروب این کار را انجام دادند. البته برخی گروه‌ها که مسیرهای هموارتری داشتند تا ساعت دو عصر به این کار مشغول بودند و در نهایت توانستند یک منطقه 126 هزار هکتاری را پوشش دهند.

«آیا می‌توان عدد این سرشماری را دقیق دانست؟» مهدوی در پاسخ این سوال می‌گوید: در این سرشماری حداکثر منطقه پوشش داده شده اما نمی‌توان عنوان کرد 100 درصد جمعیت حیات‌وحش محاسبه شده است.

او درباره گونه‌های دیگری که در این سرشماری مشاهده شده، می‌افزاید: عقاب، روباه و خرگوش  از دیگر گونه‌هایی بودند که در این سرشماری دیده شدند. سال گذشته  نیز مشاهده گرگ داشتیم. همچنین در خارج از زمان سرشماری نیز شاهد کاراکال، کفتار راه‌راه، رودک عسل خوار، گربه پالاس، گربه وحشی و وارانوس(بزمجه) بودیم.

او دراین‌باره که آیا مشاهده‌ای از یوز در این قرق صورت گرفته است، عنوان می‌کند: در گذشته این منطقه زیستگاه یوز و پلنگ بوده اما سال‌هاست خبری از مشاهده این گونه‌ها نیست.  

به گفته مهدوی در اولین سرشماری و زمان تحویل قرق منصورآباد رفسنجان، آمار حیات‌وحش 50 رأس بود که پس از آن هر ساله افزایش یافت و به 117، 198 و در نهایت در سال جاری به 995 رأس کل، بز، قوچ و میش رسیده است.

قرق منصورآباد رفسنجان در تیرماه 1387 با تشکیل جلسه‌ای در رفسنجان با حضور حدود 30 نفر از شکارچیان و طبیعت دوستان این شهر، تشکیل شد. در این جلسه علل کاهش جمعیت حیات‌وحش در مناطق اطراف شهرستان مورد بررسی  قرار گرفته و دو عامل شکار غیرمجاز و خشک‌سالی به عنوان اصلی‌ترین دلایل معرفی شد. اعضای قرق منصورآباد رفسنجان عمدتاً از شکارچیان متخلف بودند که در مناطق اطراف رفسنجان اقدام به شکار می‌کردند و خود یکی از عوامل عمده کاهش جمعیت حیات‌وحش به‌خصوص پستانداران بزرگ بودند. سرانجام این گروه به توافق رسیدند با مشخص کردن یک منطقه، آن را مورد حفاظت قرار داده و همگی متعهد شدند در این منطقه اقدام به هیچ‌گونه شکاری نکرده و با سازمان حفاظت محیط‌زیست در این مورد همکاری کنند. قرق اختصاصی منصور آباد رفسنجاندر طول فعالیت خود توانسته است در زمره پروژه‌های موفق در حفاظت از حیات‌وحش ایران قرار گرفته و از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست مورد تقدیر قرار گیرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید