Iranian Agriculture News Agency

از ابتدای امسال تاکنون در فارس انجام گرفته است؛

تلقیح مصنوعی بیش از 1400 رأس گاو دورگ و بومی با اسپرم گاو سیمنتال

کارشناس مسئول دام سنگین سازمان جهاد کشاورزی فارس، از تلقیح مصنوعی بیش از هزار و چهارصد رأسگاو دورگ و بومی با اسپرم گاو سیمنتال از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

تلقیح مصنوعی بیش از 1400 رأس گاو دورگ و بومی با اسپرم گاو سیمنتال

علیرضا مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در فارس گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی و پدافند غیرعامل و با هدف عدم وابستگی به تنها یک نژاد هلشتاین، گاو سیمنتال برای پرورش و توسعه صنعت گاوداری ها از سال 1395 در دستور کار استان قرار گرفت که در آن سال 480 راس گاو با اسپرم این نژاد تلقیح مصنوعی شدند و با توجه به نتایج اولیه خوبی که به دست آمد و همچنین در پی استقبال دامداران و همکاری مامورین تلقیح مصنوعی، تاکنون بالغ بر ده هزار و ۴۰۰ رأس گاو  دورگ و بومی با اسپرم گاو نژاد سیمنتال تلقیح مصنوعی شدند.

مقدسی، با اشاره به اینکه در سال  1396 استان فارس از نظر توسعه این نژاد، در رتبه سوم کشورقرار گرفت، افزود در سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ دوزاسپرم رایگان جهت تلقیح مصنوعی در اختیار دامداران قرار گرفت.

او افزود: درشرایط خشکسالی‌های اخیر و کمبود علوفه، انتخاب و پرورش دام‌هایی که علاوه بر سازگاری با شرایط آب و هوایی و تغذیه‌ای نامناسب و سخت، تولیدات خوبی نیز داشته باشند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مقام مسئول اظهار کرد: گاو سیمنتال یکی از بهترین نژادهای دو منظوره شیری-گوشتی در جهان از لحاظ تولید بوده که از نژادهای آرام و آسان برای پرورش و مدیریتاست. این نژاد در مقایسه با دیگر نژادها از آن جهت مناسب است که توانایی استفاده مطلوب از علوفه کم پروتئین و خشبی را دارد و درصد تولیدگوشت لاشه مطلوب  و از نظر  درجه بندی گوشت آنها در رده ممتاز است، عملکرد کیفیت سالانه تولید شیر بالا داشته و شیر تولیدی دارای درصد چربی و پروتئین بالایی بوده که ارزش اقتصادی آن نسبت به شیر موجود در بازار بیشتر است.

گفتنی است خاستگاه گاو نژاد سیمنتال به دره های سیم و سانی در سوئیس بر می‌گردد، که یکی از مشهورترین نژادها با تولید شیر بالاتر از میانگین در اروپا است، این نژاد دارای ضریب تبدیل غذایی بسیار عالی، عملکرد سالانه تولید شیرنسبتا بالا، عمر اقتصادی بالا، وابستگی کمتر به کنسانتره و مقاوم نسبت به تنش‌های محیطی است.

سازگار بودن این نژاد با شرایط مختلف آب و هوایی، تطابق پذیری خوب، پایین بودن هزینه‌های نگهداری شامل هزینه‌های درمانی و تغذیه ای و...،باروری فوق العاده، مقاومت بیشتر در برابر بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های گوارشی، ورم پستان، دردهای مفصلی و غیره؛ فاصله گوساله زایی کمتر نسبت به سایر نژادها؛تلفات بسیار کم گوساله، آسان زایی؛  میزان کم ابتلا به بیماری‌های متابولیک بعد از زایمان از دیگر مزایای گاو نژاد سیمنتال است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید