Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

37 درصد کمبود بارش بلند مدت شوخی‌بردار نیست

ایانا- اقتصاد: تنها برخی از استان‌ها مانند استان‌های شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل از متوسط میانگین یک دوره آماری رد شدند، اما اغلب استان‌ها هنوز زیر خط این میانگین هستند

37 درصد کمبود بارش بلند مدت شوخی‌بردار نیست

بهار امسال آسمان پر سخاوت‌تر از سال گذشته عمل کرده و دلمان خوش است که باران باریده و ذخایر آبی در کشور بهبود یافته، البته آمارها از این سخاوت حکایت نمی‌کنند و همچنان از کاهش 28 درصدی بارش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهند.  این روزها همه دچار توهم آبی شده‌اند و زمزمه‌هایی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که خدارا شکر، باران بهاری امسال داستان خشکسالی را حل می‌کند! این تصور اشتباه از سرریز شدن سدهای غرب کشور سرچشمه گرفته.

بارش‌های بهاری سال جاری در حالی اتفاق افتاده که کارشناسان هواشناسی معتقدند نباید به میزان بالای این بارندگی‌ها دل خوش بود و انتظار داشت مشکل کم آبی کشور کاهش یا جبران شود. به گفته کارشناسان هواشناسی در سال جاری میانگین بارش کل کشور به زیر 100میلی‌متر رسید که در طی بارندگی‌های روزهای اخیرتنها 30میلی‌متر آن جبران شد.

همین چند وقت پیش بود که مدیر کل پایش سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد:«افزایش بارش دریافتی در فصل بهار به این معنا نیست که مشکل کمبود آب در کشور حل شده است و نسبت به میانگین بلند مدت 37درصد کمبود بارش در کشور داریم. این مساله باعث می‌شود نگرانی‌ها همچنان نسبت به کم بارشی انباشته در کشور وجود داشته باشد. باید نسبت به مدیریت صحیح آب اقدامات لازم را انجام داد، چرا که 37 درصد کمبود بارش در بلند مدت عدد شوخی‌برداری نیست.»

در این باره رضا سرافرازی، مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار ایانا می‌گوید: «سال 96 با خشکسالی به پایان رسید و وضعیت بارندگی در این سال ناامیدکننده بود. با وجود اینکه در بهار 97 میزان بارش‌ها به ویژه در اردیبهشت ماه به اوج خود رسید، اما با این وجود هنوز هم  خشکسالی سال گذشته جبران نشده.»

او با اشاره به اینکه خشکسالی بر مبنای محاسبه متوسط نرمال میانگین بارندگی یک دوره مشخص، اندازه‌گیری می‌شود، ادامه می‌دهد: «به طور میانگین اکثر استان‌های کشور از میزان بارش‌های خوبی برخوردار بودند، اما هنوز به میانگین چند ساله نرسیده. شاید تنها برخی از استان‌ها مانند استان‌های شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل از متوسط میانگین یک دوره آماری رد شده باشند، اما اغلب استان‌ها هنوز زیر خط این میانگین هستند.»

سرافرازی معتقد است که در زمستان گذشته بارندگی خوبی در کشور نداشتیم. او در این‌باره اضافه می‌کند: «بهار97 بر خلاف زمستان 96 بارندگی را در کشور به حد نرمال رساند. با توجه به شرایط اقلیمی که در ایران وجود دارد، این بارندگی‌ها برای بسیاری از کشت‌های بهاره مثمر ثمر بوده. در این راستا برخی از استان‌ها کشت بهاری گندم را در پیش داشتند که بارش‌های اخیر برای این نوع کشت بسیار خوب بود. ولی در استان‌هایی که کشت آنها به پایان رسیده و هم اکنون فصل برداشت محصولات است این باران‌ها کمک شایانی به آبیاری محصولات نمی‌کند. اما در کل بارندگی در هر زمانی که اتفاق بیافتد در راستای تامین منابع آبی کشور مثمرثمر خواهد بود.»

او در زمینه مدیریت و نگهداری آب‌های سطحی ادامه‌می‌هد: «در زمینه نگهداری و حفظ آب‌های حاصل از بارش‌ها  اقدامات خوبی توسط وزارت نیرو و حوزه آبخیرداری صورت گرفته است. که از جمله این اقدامات، می‌توان به کنترل سیلاب‌ها در اقسا نقاط کشور اشاره کرد. گرچه معتقدم هنوز هم می‌شود اقدامات و برنامه‌های سنجیده‌تری را در زمینه مهار آب‌های سطحی انجام داد.»

با توجه به اینکه بهار 97 میزان بارش بالایی را برای کشاورزان به ارمغان آورد، اما به گفته کارشناسان هنوز در ایران مشکل کم‌آبی وجود دارد و این بارش‌ها تنها توانسته بخش کوچکی از خشکسالی سال گذشته را جبران کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید