Iranian Agriculture News Agency

تغییر! شهر خودرو محور به شهر زیست محور

محمد درویش عضو هیئت‌ علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور:1. در اغلب مناطق کشور شاهد ریزش‌های آسمانی درخورتوجه و امیدبخشی هستیم و هم‌وطنان پس از سال‌ها یک بهار واقعی را تجربه می‌کنند. در حقیقت، میزان بارندگی رخداده در طول ۱۲ روز نخست خردادماه ۱۳۹۷ به نسبت مدت مشابه در سال گذشته در چهار حوضه اصلی آبخیز کشور - دریای خزر، فلات مرکزی، دریاچه ارومیه، خلیج‌فارس و دریای عمان و قره قوم - به طرز محسوسی افزایش یافته که بیشترین افزایش در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه رخ داده است. بااین‌وجود، هنوز در کل کشور حدود ۲۲ درصد نسبت به میانگین درازمدت ۴۹ ساله کمبود باران وجود دارد که البته نسبت به سه ماه پیش، وضعیت بسیار بهتر شده و از سالی که گمان می‌رفت #خشک_ترین_سال_ایران باشد به یک سال تقریباً معمولی اما با بهاری از همیشه بهاری‌تر بدل شده است.

تغییر! شهر خودرو محور به شهر زیست محور

2 .بااین‌وجود و در حالی که میزان ریزش‌های آسمانی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه حدود ۲۵ درصد بیشتر از میانگین ۴۹ ساله و ۴۵ درصد بیشتر از سال آبی گذشته در همین مدت بوده، اما وضعیت ورودی آب به دریاچه مطلوب نبوده و کمتر از سال گذشته است! نتیجه اینکه لابد چندماه دیگر مدیران بخش کشاورزی حوضه با افتخار از افزایش سطح زیر کشت چغندر و تولید سیب بیشتر یاد کرده و بر رکوردهای خود می‌افزایند بدون توجه به اینکه باید از این فرصت‌های استثنایی برای مرمت کمبود شدید آب در دریاچه سود می‌بردیم. تو گویی دستی به عمد در کار است تا به هر قیمتی پیش‌بینی برخی از زمین‌شناس‌ها و کویرشناسان! به واقعیت پیوسته و دریاچه ارومیه خشک شود وگرنه شگفت‌آور است که پس از حدود پنج سال از آغاز فعالیت ستاد احیاء دریاچه ارومیه فقط شاهد گله‌مندی مسئولین ستاد از دیگر دستگاه‌های اجرایی باشیم که چرا به تعهدات خود عمل نکرده‌اند؟ چرا به رهاسازی آب از پشت سدها اقدام نکرده‌اند؟ چرا همچنان بر وسعت باغ‌ها و اراضی کشاورزی افزودید و چراهایی از این دست. در حالی که آن‌ها آمده بودند تا به کمک ظرفیت‌سازی اجتماعی، مشارکت مردمی، هماهنگی بین بخشی و تغییر چیدمان توسعه به نفع واقعیت‌های بوم‌شناختی حوضه، ژینایی را دوباره به ارومیه بازگردانند.

3 .همان‌طور که اشاره کردم، امروز سیزدهم خرداد است و همچنان در همین لحظه باران رحمت در تهران و بسیاری مناطق دیگر در حال ریزش است، از دمای هوا به شکل محسوسی کاسته شده و حتی پیش‌بینی می‌شود با وقوع جریان‌های مونسون در طول یکی دوماه آینده، شرایط در هرمزگان و سیستان و بلوچستان هم آشکارا بهتر شود. امیدوارم ما نیز از این لبخند آسمانی متحول شده و بکوشیم به کمک دوست آسمان، از شدت جزیره گرمایی شدن شهرها، آلودگی و ترافیک بکاهیم و با رکابِ بیشتر، نشاط و سلامتی بیشتری برای خود و دیگر هم‌وطنان به ارمغان آوریم. مردم بیش از یک‌صد شهر ایران در طول چند روز گذشته به استقبال روز جهانی دوچرخه رفته و می‌روند. مطالبه نخست ما، امکان سفر ایمن با دوچرخه در شهر است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ۱۹۳ کشوری که به تصویب این روز، رأی مثبت داده باید تا ۱۳ خرداد سال ۱۳۹۸، گزارش پیشرفت خود در حوزه ترویج دوچرخه‌سواری را به دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه دهد. لطفاً این روز مهم و تاریخی را جدی گرفته و عمیقاً درک کنیم اگر ایرانیان می‌خواهند تا از رتبه شرم‌آور مصرف روزانه ۸۸ میلیون لیتر بنزین فاصله گرفته و دیگر در ردیف ملت‌هایی نباشند که ۶ برابر متوسط جهانی بنزین مصرف می‌کنند، باید با حداکثر اراده، درایت و عشق بکوشیم تا از شهرهای خودرو محور به سمت شهرهای زیست محور تغییر یابیم.

انشاالله.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید