Iranian Agriculture News Agency

اصرار مجلس بر تسریع تصویب لایحه حمایت از حقوق کودک

بالاخره تجاوز و تعرض به کودک جرم انگاری شد

نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس درباره تعیین مصادیق کودک آزاری در لایحه حمایت از حقوق کودکان گفت: در این لایحه طبق مواد قانونی جرم‌انگاری صورت گرفته است و تمام جرم و جنایت‌هایی که در زمینه‌های متعدد علیه کودکان انجام شود مثل خشونت، کار، تکدی گری، خشونت در خانواده از طرف ناپدری، نامادری یا حتی پدر و مادر با مجازت های سنگینی مواجه خواهد شد.

بالاخره تجاوز و تعرض به کودک جرم انگاری شد

سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با ایانا، با بیان این که بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان در دستور کار مجلس قرار گرفته است، گفت: حدود صد نفر از نمایندگان، درخواست تسریع در تصویب لایحه را امضا کرده‌اند و طی دو سه هفته آتی قطعا نوبت به این لایحه خواهد رسید.

وی با تأکید بر این‌که اکثر نمایندگان خواستار  بررسی این لایحه با دو فوریت شده‌اند، افزود: به نظر می‌رسد در روند بررسی، حساسیت موضوع در نظر گرفته شده و مواد آن تصویب خواهد شد. من و برخی همکاران نیز روی آن پیشنهاداتی برای حمایت‌های بیشتر ارائه داده‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص چالش‌هایی که ممکن است تصویب این لایحه با آن‌ها مواجه شود، گفت: بعید می‌دانم مشکل خاصی وجود داشته باشد. زیرا رشد وقایعی که حقوق کودکان و نوجوانان را مورد تهدید قرار می‌دهند، جامعه را نسبت به وقوع این اتفاقات حساس کرده است، نمایندگان مسئول نیز حساس شده‌اند و نسبت به تسریع در تصویب این لایحه احساس مسئولیت و وظیفه می‌کنند تا با تصویب آن، بیش از این شاهد مسائلی از این دست در جامعه نباشیم یا آمار آن کاهش یابد. در واقع، تصویب این لایحه و وضع مجازات سنگین سبب خواهد شد که مجرمان نتوانند بعد از مدت کوتاهی به جامعه برگردند و به اقدامات مجرمانه خود ادامه دهند.

ذوالقدر در ادامه با بیان این‌که در این لایحه حدود تعرض و تجاوز تعریف شده است،  ادامه داد: لایحه با توضیح این‌که چه گروه سنی را کودک به شمار می‌آیند، آغاز می‌شود و تمام مواد قانونی برای مقابله با هرگونه تعرض به حقوق کودک نیز در ادامه آن می‌آید. در این لایحه افراد زیر 18 سال به‌عنوان کودک در نظر گرفته شده‌اند و برای هرگونه تعرض نسبت به آن‌ها مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی، همچنین تصریح کرد: در این خصوص متناسب با جرمی که انجام شده و طبق مواد قانونی جرم‌انگاری صورت گرفته است و تمام جرم و جنایت‌هایی که در زمینه‌های متعدد علیه کودکان انجام شود مثل خشونت، کار، تکدی گری، خشونت در خانواده از طرف ناپدری، نامادری یا حتی پدر و مادر با مجازت های سنگینی مواجه خواهد شد.

نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس، بازگرداندن لایحه به مجلس توسط شورای نگهبان را امری بعید دانست و افزود: از آنجا که روی این لایحه، هم در کمیسیون قضایی دولت و هم در کمیسیون قضایی مجلس کار شده است، رد کردن آن توسط شورای نگهبان بعید به نظر می‌رسد، دلیلی هم برای بازگرداندن آن وجود ندارد.

ذوالقدر، در پایان ابراز امیدواری کرد که با تصویب این لایحه گامی بلند در جهت تأمین حقوق کودکان در ایران برداشته شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید