Iranian Agriculture News Agency

پشت پرده توافق روسیه و رژیم اسراییل چه بود

خبر این بود که همه نیروها به جز نیروهای ارتش سوریه و نیروهای روسی باید از سوریه خارج شوند. این خبر دهم ماه مه در بیانیه مطبوعاتی کرملین منتشر شد.اما بلافاصله با واکنش مقام‌های ایران روبرو و کرملین بخش‌های مربوط به ایران را تکذیب کرد.

پشت پرده توافق روسیه و رژیم اسراییل چه بود

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران، ایانا: در ایران همواره اعلام می‌شود که امنیت سوریه امنیت ایران است. این را نه تنها مقام‌های نظامی ایران بلکه چهره‌های سیاسی نیز تکرار می‌کنند. علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی کشور به تازگی در این باره گفته بود: جمهوری اسلامی ایران امنیت سوریه را معادل امنیت خود تلقی می‌کند و از این حیث حفظ ثبات در سوریه برای جمهوری اسلامی ایران نیز یک دستاورد محسوب می‌شود. 

با این حال از 23 روز پیش که بنیامین نانتانیاهو نخست وزیر رژیم اسراییل به روسیه سفر کرد خبرهای متفاوتی از شکل حضور ایران در سوریه به گوش می‌رسید.

خبر این بود که همه نیروها به جز نیروهای ارتش سوریه و نیروهای روسی باید از سوریه خارج شوند. این خبر دهم ماه مه در بیانیه مطبوعاتی کرملین منتشر شد.اما بلافاصله با واکنش مقام‌های ایران روبرو و کرملین بخش‌های مربوط به ایران را تکذیب کرد.

اما این پایان ماجرا نبود.

چند روز بعد از این بود که سرگئی لاورف وزیر امورخارجه روسیه طی کنفرانسی به صراحت خبر از خروج تمام نیروها از سوریه داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه هفتم خرداد گفت: تنها سربازان دولتی سوریه باید در مرزهای جنوبی این کشور مستقر شوند.

از این گذشته «ایگور پانکراتینکو»، شرق‌شناس و کارشناس علوم سیاسی روس  با اشاره به سفر «بینامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسراییل به مسکو اظهار داشت: نتانیاهو سفر خود را به مسکو  در حالی انجام داد که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه را در «تل آویو» تمام کرد.

به گزارش العالم وی افزود: هدف اصلی سفر نتانیاهو به مسکو تلاش برای تضعیف حضور ایران در سوریه بود.

دو روز بعد از این که لاورف اعلام کرد همه نیروها باید از جنوب سوریه خارج شوند، او دوباره واکنش نشان داد و اظهارات جدیدی را بیان کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه چهارشنبه نهم خرداد اجلاس بین‌المللی «پریماکوف ریدینگز» تأکید کرد: «تمام نیروهای غیرسوری باید از منطقه جنوبی سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن خارج شوند».

یک روز پیش از این هم «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه  اعلام کرده بود که قرار است یک نشست سه‌جانبه میان روسیه، آمریکا و اردن درباره منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه برگزار شود.

«پریماکوف ریدینگز» یک اجلاس بین‌المللی است که معمولا هر سال در نیمه سوم فصل بهار با هدف ترویج گفت‌وگو درباره مسائل جهانی در جریان، سیاست بین‌المللی و امنیت با حضور کارشناسان و دیپلمات‌ها و سیاستمداران رده‌بالا در روسیه برگزار می‌شود.

اما در ایران همچنان روسیه به عنوان یک هم‌پیمان راهبردی معرفی شده و تمام اخبار درباره خروج ایران از سوریه همواره تکذیب می‌شود.

این در حالی است که امروز 12 خرداد ماه، واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل طی اعلام نظری ابعاد دیگری از یک توافق برای خروج همه نیروها از جنوب سوریه را فاش کرد.

خبرگزاری روسیه الیوم خبری را منتشر کرد که فرارو اقدام به باز انتشار آن کرده است. در این خبر آمده است. سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که روسیه و رژیم  اسراییل بر سر خروج نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه از جنوب غرب سوریه، توافق کرده‌اند و انتظار می‌رود این توافق به زودی اجرا شود.

نبنزیا اظهار کرد: آنچه می‌دانم این است که توافق حاصل شده است. نمی‌توانم بگویم که این توافق الان به اجرا در آمده یا نه، اما می‌توانم بگویم طرف‌های این فرایند از آن خشنود هستند. اگر تا الآن در عرصه عملیاتی اجرا نشده باشد، در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

درباره این توافق پیش از این روزنامه یدوهوت‌آحارنوت چاپ تل آویو هم اخباری را منتشر کرده بود.

بر اساس آن اخبار طرحی بین روسیه و اسراییل تدوین شده بود که بر اساس آن برای حل بحران سوریه؛ بشار اسد در قدرت بماند اما در عوض تمام نیروهای دیگر از جمله، ایران و حزب‌الله از جنوب سوریه بروند.

این در حالی است که علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران میگوید حضور ایران در سوریه مستشاری و به دعوت دولت سوریه بوده و همچنین تاکید کرد که نیروهای ایرانی در جنوب سوریه هیچ حضوری ندارند.

از این گذشته پیشتر رسانه‌های اسرائیل گزارش‌هایی منتشر کرده بودند مبنی بر اینکه رژیم اسراییل در صورتی که نیروهای ایرانی از سوریه عقب نشینی کنند، با مستقر شدن نیروهای سوری در مرزهای جنوبی این کشور موافقت خواهد کرد. به دنبال انتشار این اخبار، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ  پنجشنبه به روسیه سفر کرد و در این سفر دیدارهایی با همتای روسی خود، سرگئی شویگو داشت.

در همین راستا، هری کورین، سفیر اسرائیل در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری "تاس" گفت: مقامات اسرائیل با موضع روسیه درباره حضور نظامی ایران در مرزهای سوریه و اراضی اشغالی، موافق هستند.

از سوی دیگر یک منبع رسمی مطلع اعلام کرد، نشست سه جانبه روسیه،‌ اردن و آمریکا درباره منطقه کاهش تنش در جنوب غربی سوریه ظرف روزهای آینده در سطح معاونان وزیران خارجه برگزار می‌شود.

این منبع روز جمعه به اسپوتنیک گفت: این نشست در سطح معاونان وزیران خارجه برگزار و معاون سرگئی لاوروف در آن حضور خواهد داشت. قرار است این نشست بر "حضور ایران" در منطقه متمرکز شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید