Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان نیشابوری دریافت کردند:

90 درصد بهای خرید تضمینی زعفران

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان نیشابور از پرداخت 90 درصد بهای خرید تضمینی زعفران خبر داد و گفت: تا سه روز آینده 10 درصد مابقی آن نیز پرداخت خواهد شد.

90 درصد بهای خرید تضمینی زعفران

علیرضا بیاتی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با بیان اینکه قرار بود پرداخت مبلغ زعفران در 2 مرحله صورت بگیرد، عنوان کرد: مقرر شد 40 درصد از بهای زعفران به‌طوری نقدی (7 روز کار) و 60 درصد آن طی 3 ماه پرداخت شود.

وی افزود: با توجه به اینکه خرید تضمینی زعفران در 2 مرحله انجام شد، این تفاوت زمان در خرید، باعث شد یک تأخیر یک‌ماهه در پرداخت نقدی صورت بگیرد.

وی از تأخیر 1.5 ماهه در پرداخت 60 درصد مابقی بهای خرید تضمینی زعفران خبر داد و گفت: کشاورزان باید توجه داشته باشند هنگامی که زعفران خریداری می‌شود برای آزمایش و تعیین قیمت آن به آزمایشگاه‌ها فرستاده خواهد شد و همین امر ممکن است تا 10 الی 15 روز به طول بی‌انجامد. پس از دریافت جواب، مبالغ زعفران کارشناسی شده و به استان و سپس به تهران ارسال می‌شود که این پروسه برای خود زمان‌بر است.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان نیشابور با اشاره به مبلغ خرید تضمینی زعفران اظهار کرد: خرید تضمینی زعفران باعث شد تا دست دلالان از سفره زعفران‌کاران کوتاه شود؛ زیرا زعفرانی که از سوی دلالان مبلغ 3 میلیون 200 خریداری می‌شد، از سوی دولت بسته به کیفیت زعفران، از 4 میلیون 400 هزار تا 5 میلیون 400 هزار تومان در سال 96 خریداری شد.

بیاتی با اشاره به تأخیر پرداخت در مطالبات زعفران‌کاران خراسان رضوی عنوان کرد: خرید تضمینی زعفران نیازمند هماهنگی بیشتری است، زیرا سازمان تعاونی روستایی نیشابور سال اولی هست که اقدام به خرید تضمینی می‌کند.

بر اساس این گزارش: در سال زراعی سال 96، 84 هزار و 200 هکتار در خراسان رضوی به زیر کشت رفت که از این میزان 289 تن زعفران برداشت شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید