Iranian Agriculture News Agency

مسئول دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی شیراز:

طرح‌ پایلوت ارقام خارجی کشت کلزا در فارس انجام می‌شود

مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی فارس از اجرای طرح‌های پایلوت ارقام خارجی کشت کلزا در استان خبر داد.

طرح‌ پایلوت ارقام خارجی کشت کلزا در فارس انجام می‌شود

منصور رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در راستای انتقال دانش فنی دنیا از اجرای طرح‌های پایلوت ارقام فرانسوی، طرح پایلوت ارقام آلمانی، طرح پایلوت تغذیه گیاهی و دو طرح انتخاب مشارکتی کلزا در سال زراعی جاری خبر داد.

رشیدی گفت: این استان با سطحی بالغ بر ۱۹ هزار هکتار کلزا در سال جاری رتبه چهارم سطح زیرکشت کشور را داراست و پیش بینی می‌شود از این سطح بالغ بر ۳۰ هزار تن کلزا برداشت شود.

وی گفت: برداشت کلزا از نیمه دوم فروردین امسال از شهرستان‌های لامرد و مهر آغاز شد و تا نیمه اول مرداد در مناطق سردسیری استان ادامه خواهد داشت. در حال حاضر ۱۲۲ کمباین با هد مخصوص در عملیات برداشت مشارکت داشته و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ۲۰ مرکز خرید غله،  این دانه روغنی را تحویل می‌گیرند.

وی افزود: کارشناسان فرانسوی و آلمانی در بازدیدهایی که امسال از کشت کلزای استان داشتند، این کشت را در سطح استانداردهای جهانی با عملکردهای فوق العاده بالایی ارزیابی کردند.

رشیدی تصریح کرد: در سال زراعی جاری به منظور تنوع بخشی ۲۳ رقم کلزای هیبرید جدید وارد چرخه تولید شده و بیش از ۱۵۴  تن ارقام هیبرید با یارانه دولتی در اختیار کشاورزان قرار گرفت، همچنین ۸۵ دستگاه ریزدانه کار با یارانه دولتی توزیع شد.

وی افزود: در جهت کاهش مصرف بذر و هزینه‌های تولید  ۹۵ درصد از کل مزارع مکانیزه کشت شد و همچنین به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب ۲هزار و ۵۰۰ هکتار به روش تیپ آبیاری شدند.

رشیدی با اشاره به عملکرد ۷ هزار ۴۶ کیلوگرم در هکتار رقم هیولا در شهرستان فیروزآباد افزود: شاهد عملکردهای بسیار خوب کلزا در مزارع برداشت شده بودیم، اگر چه وضعیت رویشی برخی از مزارع استان نشان دهنده عملکردهای بالاتری هستند که در برداشت‌های آتی مشخص می‌شود.

بیشترین سطح زیر کشت کلزای فارس به شهرستان‌های فسا و رستم اختصاص دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید