Iranian Agriculture News Agency

روایت مرغدار نمونه از افزایش قیمت نهاده‌ها توسط واردکنندگان

به جای نهاده، آرد نصیب مرغ‌ها شد

با وجود دریافت مابه التفاوت، واردکنندگان از آب گل‌آلود ارز ماهی می‌گیرند

ایانا-کشاورزی: قیمت نهاده‌ها درحال حاضر 50 درصد افزایش یافته است. دیروز مرغداران می‌توانستند سویا را با 1400تومان بخرند؛ درحالی که امروز باید برای خرید هر کیلو سویا 3000هزار تومان هزینه کرد و ذرت 700تومانی را با قیمت 1300تومان خرید. این در شرایطی است که معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به واردکنندگان نهاده‌های دامی از آن‌ها خواسته که با توجه به پرداخت مابه‌التفاوت ارز کالاهای اساسی از اوایل هفته آینده، از افزایش قیمت نهاده‌ها خودداری کنند.

به جای نهاده، آرد نصیب مرغ‌ها شد

تک‌نرخی شدن ارز آن هم در تصمیمی ناگهانی و آب گل‌آلودی که برخی واردکنندگان نهاده‌های دامی در آن به دنبال ماهی می‌گشتند، این روزها صدای اعتراض تولیدکنندگان مرغ را بلند کرده. آنها معترض‌اند و حتی اعتراض خود را به خیابان پاستور و نهاد ریاست جمهوری آوردند تا شاید کسی پاسخگوی ضرری باشد که به دنبال تصمیم‌های ناگهانی می‌پردازند.

داستان از روزی شروع شد که دولتی‌ها تصمیم گرفتند، قیمت هر دلار آمریکا را تک نرخی کرده و رقم 4200 تومان را برای آن در نظر بگیرند. پس از این تصمیم که سال‌هاست فعالان بخش خصوصی منتظر آن هستند، خبرهایی از بازار نهاده‌ها شنیده شد که مرغداران را به شدت نگران کرد. شنیده می‌شد، برخی واردکنندگان پولی که مرغداران پیشاپیش برای خرید دانه به آنها داده بودند را پس داده و اعلام کرده‌اند که نهاده‌ها را با قیمت‌های روز به دست مرغداران می‌رسانند. پس از این اتفاقات تصمیمات جدیدی از سوی دولتی‌ها گرفته شد و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند که به واردات نهاده‌های دامی مابه‌‌التفاوت پرداخت می‌شود. به دنبال این تصمیم، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به واردکنندگان نهاده‌های دامی از آن‌ها خواست که با توجه به پرداخت مابه‌التفاوت ارز کالاهای اساسی از اوایل هفته آینده، از افزایش قیمت نهاده‌ها خودداری کنند.

اما گویا این درخواست‌ها چندان مورد توجه واردکنندگان نهاده‌ها قرار نگرفته و به نظر می‌رسد برخی از آنها با بهانه‌های مختلف قیمت نهاده‌ها را بالا کشیدند. این افزایش قیمت با اعتراض جدی مرغداران روبه‌رو شد و آنها را برای پیگیری درخواست افزایش قیمت مرغ متناسب با رشد نرخ نهاده‌های دامی راهی خیابان پاستور کرد.

این اعتراض‌ها در حالی شکل گرفت که چندی پیش پرویز فروغی دبیر کانون مرغداران کشور در این باره گفته بود: «وضعیت نابه‌سامان مرغداران به انحصاری بودن بازار نهاده‌ها برمی‌گردد. فردی که انحصار واردات نهاده‌ها را به عهده دارد به راحتی بازار نهاده‌ها را در دست گرفته و اجازه نمی‌دهد قیمت نهاده‌ها کاهش یابد. متاسفانه دولت نیز حمایت لازم را از تولیدکنندگان این صنعت انجام نمی‌دهد.»

افزایش 50 درصدی قیمت نهاده‌ها در بازار

این وضعیت نگرانی‌های بسیاری را در جمع مرغداران با خود همراه کرده، رضا سواری مرغدار نمونه مهابادی در این باره، در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «درحال حاضر وضعیت بسیار نابه‌سامانی صنعت مرغداری را فرا گرفته و اگر این وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند قطعا طی دو یا سه ماه آینده تولیدکننده‌ای در این صنعت باقی نخواهد ماند و حتی پیش‌بینی من این است که کشور در آینده قطعاً دچار کمبود و گرانی مرغ خواهد شد، به‌طوری که به واردات روی خواهد آورد.»

او با اشاره به اینکه تولیدکنندگان انتظار عجیب غریبی از دولت ندارند، ادامه ‌می‌دهد: «تولیدکنندگان صنعت مرغ انتظارهای بالا و عجیبی ندارند. درواقع تولیدکنندگان این صنعت درخواست دارند که دولت از آنها حمایت کند. کمترین کاری که دولت می‌تواند برای تولیدکنندگان این صنعت انجام دهد، خرید مرغ با همان قیمت تمام شده و با درنظر گرفتن تورم موجود در کشور است.»

سواری با پرسیدن این سوال که به نظر شما عادلانه است، مرغ پایین‌تر از قیمت تمام شده توسط دولت خریداری شود؟ یادآوری می‌کند: «دولت با این اقدام از چند بُعد جامعه را دچار مشکلات جدیدی می‌کند. با از دست رفتن تولید در صنعت مرغداری اشتغال در این زمینه نیز از دست می‌رود. مرغداری دومین صنعت کشور در ایجاد اشتغال ‌و سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر 25هزار مرغدار وجود دارد که با ورشکستگی آنها جمعیت زیادی بیکار خواهند شد. با وارد شدن این جمعیت بیکار به جامعه، فاجعه دیگری رخ می‌دهد.»

او اشاره می‌کند که تولیدکنندگان مرغ قبلا به مسئولان مربوطه هشدار لازم را در راستای ورشکستگی این صنعت داده‌اند. بنابراین به جرات می‌توان گفت که ادامه این روند قابل قبول نیست. این تولیدکننده نمونه مرغ گوشتی می‌گوید: «قیمت نهاده‌ها درحال حاضر 50 درصد افزایش یافته است. دیروز مرغداران می‌توانستند سویا را با 1400تومان بخرند؛ درحالی که امروز باید برای خرید هر کیلو سویا 3000هزار تومان هزینه کرد و ذرت 700تومانی را با قیمت 1300تومان خرید. با توجه به قیمت‌های ارائه شده، آیا امکان‌پذیر است که تولیدکننده مرغ با قیمت‌های قبلی مرغ را بفروشد؟! امروز قیمت یک کیلوگرم مرغ زنده 4200تومان است درحالی که این قیمت دقیقا2000تومان برای مرغدار ضرر خالص است. جالب اینجاست که داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. فروش جوجه نیز ماجرای اسف‌باردیگری شده، چرا که جوجه برای هر تولیدکننده 1200تومان تمام می‌شود و حالا مرغدار مجبور است آن را به قیمت 200تومان بفروشد.»

این تولیدکننده نمونه معتقد است که صنعت مرغداری پویاست. او به دهه 60 و70 اشاره می‌کند که درآن دوران ایران یکی از واردکنندگان مرغ بوده اما الان می‌تواند صادرکننده مرغ باشد، «در حال حاضر ایران باید جزو کشورهای صادرکننده مرغ باشد، چرا که کشور ظرفیت تولید سه میلیون تن گوشت سفید را در سال دارد، اما تنها یک میلیون و 800هزار تن آن در داخل مصرف می‌شود. دولتمردان باید به فکر صادرات یک میلیون تن باقی مانده باشند. متاسفانه تولیدکنندگان مرغ درحال حاضر به بدهکارانی تبدیل شده‌اند که به بانک‌ها بدهی دارند، بدون اینکه بتوانند سودآوری در این صنعت داشته باشند.»

او بر این نکته تاکید می‌کند که دولت دوست دارد قیمت مرغ همیشه در کشور ارزان باشد، اما این همیشگی به چه قیمتی برای تولیدکنندگان مرغ تمام خواهد شد؟!

سواری می‌گوید: «همین چند وقت پیش بود که کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی طبق کارشناسی‌هایی که انجام دادند اعلام کردند، قیمت یک کیلو مرغ باید 9000تومان باشد، درحالی که امروز مرغ به قیمت 6200تومان خریده می‌شود.

عامل دیگری که موجب از بین رفتن انگیزه تولیدکنندگان در این صنعت شده، خلف وعده دولت در ثابت نگه داشتن قیمت نهاده‌ها است. قرار بود که با گرانی ارز تغییر قیمتی برای نهاده‌ها صورت نگیرد، اما هم اکنون شاهد گرانی 50درصدی قیمت نهاده‌ها هستیم. درحال حاضر اوضاع به حدی  بحرانی شده که تولیدکننده دائم باید به دنبال پیدا کردن نهاده‌ها با قیمت مناسب باشد. در صورتی که سیاست‌گذاری‌ها و تامین نهاده‌ها وظیفه دولت است. مرغدار تنها باید به وظیفه تولید با‌کیفیت بالا بیاندیشد. متاسفانه باید بگویم هم‌اکنون مرغداران به علت مشکلات تامین ذرت و سویا در بازار، به مرغ‌های خود آرد می‌دهند و مرغ‌های آینده کیفیت نخواهند داشت.»

هیچ محدودیتی برای عرضه نهاده‌ها نداریم

اعتراض به افزایش قیمت نهاده‌های دامی به دنبال افزایش قیمت ارز و سواستفاده برخی واردکنندگان نهاده‌ها در حالی از سوی مرغداران مطرح می‌شود که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرده است: «تولیدکنندگان صنعت طیور می‌توانند نهاده‌های مورد نیاز شامل ذرت و کنجاله سویا را بدون محدودیت از ادارات کل پشتیبانی امور دام استان‌ها خریداری و تامین کنند.»

حمید ورناصری با تاکید بر اینکه نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور کشور تامین است، یادآوری کرد که «شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای عرضه نهاده‌های صنعت طیور به تولیدکنندگان هیچ محدودیتی در نظر نگرفته است.»

به این ترتیب باید دید، داستان تلاش واردکنندگان برای گرفتن ماهی بیشتر و تولیدکنندگان و دولتی که باید هم به جیب مردم فکر کنند و هم به سود تولید به کجا ختم می‌شود و بالاخره قیمت نهاده‌ها به دور از سواستفاده واردکنندگان به قیمت مناسب به دست مرغداران می‌رسد یا خیر؟

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید