Iranian Agriculture News Agency

پارسال از 770 هزار رآس گوسفند به دست آمد

تولید بیش از هزارتن پشم در خراسان جنوبی

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته یک هزار و 42 تن پشم خام به ارزش 2 میلیارد و 100 میلیون تومان از حدود 770 هزار رأس گوسفند و بره در استان به دست آمد.

تولید بیش از هزارتن پشم در خراسان جنوبی

به گزارش ایانا، سیدجلال مدرسی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در بازدید از میدان دام استان خراسان‌جنوبی در خصوص تولید پشم این استان گفت: پشم‌های تولیدی در خراسان جنوبی بالاترین درجه کیفیت را دارد و آب‌وهوای منطقه در این کیفیت مؤثر است.

وی افزود: نرمی و لطافت بالا، مجعد بودن و طول الیاف خاص، پشم‌های تولیدی در خراسان جنوبی را در درجه ممتاز قرار داده است.

وی عنوان کرد که سیاست سازمان جهاد کشاورزی این است که با اصلاح نژاد و کاهش دام وابسته به مرتع به‌منظور کاهش فشار بر مراتع استان، راندمان تولید پشم را در استان افزایش دهیم.

مدرسی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی 36 هزار دامدار وجود دارد، گفت: بیشترین پشم گوسفند به ترتیب در شهرستان‌های قاین، نهبندان و بیرجند تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه عمده‌ترین تولید پشم در خراسان جنوبی مربوط به نژاد بلوچی است، افزود: سال گذشته از هر گوسفند با این نژاد 1.5 کیلو پشم به دست آمد که قیمت آن از 3 هزار تومان تا 4 هزار و 500 تومان بسته به کیفیت متغیر است.

سید جلال مدرسی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی نیاز مبرم به کارخانجات فرآوری پشم دارد، افزود: سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانجات فرآوری پشم و مخصوصاً پشم کرک، باعث رونق بازار، قیمت‌گذاری واقعی، سودآوری مناسب برای دامدار منطقه و همچنین بسته‌بندی کلاسیک جهت صادرات به خارج از کشور خواهد شد.

بر اساس این گزارش پشم‌چینی گوسفندان در خراسان جنوبی همه‌ساله پس از بارندگی‌های بهاره و پیش از  گرم شدن هوا آغاز می‌شود و تا اواخر خردادماه ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید