Iranian Agriculture News Agency

ایانا از دلایل افزایش قیمت گوشت در همدان گزارش می‌دهد

گرانی گوشت با طعم دلار

ایانا-همدان : اکنون بسیاری از مردم از گرانی گوشت گله‌مند هستند و از طرف دیگر تولیدکنندگان نیز از این وضعیت راضی نیستند و دلیل گرانی گوشت را گرانی نهاده‌های دامی می‌دانند.

گرانی گوشت با طعم دلار

یکی از اقلام مهم در سبد غذایی مردم گوشت قرمز است که قیمت آن همواره در برخی از شهرها سیر صعودی داشته و این امر سبب شده گوشت از سفر قشر ضعیف و حتی متوسط جامعه حذف شود. این امر تا جایی پیش رفته است که مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان از جریمه 17 میلیون ریالی قصابان گران‌فروش در همدان خبر داد و عنوان کرد که به دنبال افزایش افسارگسیخته نرخ گوشت قرمز در روزهای گذشته این اداره کل طرح بازرسی و نظارت از قصابی‌ها را اجرا کرده است. اکنون بسیاری از مردم از گرانی گوشت گله‌مند هستند و از طرف دیگر تولیدکنندگان نیز از این وضعیت راضی نیستند و دلیل گرانی گوشت را گرانی نهاده‌های دامی می‌دانند.

نهاده‌های موردنیاز دامداران گران شد

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان در گفت‌وگو با ایانا، دلیل اصلی گرانی گوشت را افزایش قیمت نهاده‌های دامی به دنبال افزایش قیمت دلار عنوان می‌کند و می‌گوید: دلیل اصلی گرانی گوشت گرانی نهاده‌های دامی از کنسانتره است ضمن اینکه هزینه‌های حمل‌ونقل نیز افزایش‌یافته است.

ابراهیم رستمی ادامه داد: هزینه‌های تمام‌شده تولید گوشت برای دامداران افزایش‌یافته است که این امر در بازار اثر گذاشته و قیمت گوشت را افزایش داده است.

وی راهکار مؤثر را تأمین نهاده‌های دامی یارانه دار برای دامدار دانست و گفت: این امر می‌تواند هزینه را کاهش داده و قیمت گوشت را متعادل کند.

افزایش ورود دام و عرضه گوشت قیمت را متعادل کرد

اما مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی همدان می‌گوید: دلیل گرانی گوشت کمبود عرضه دام به بازار بوده که با ورود عشایر به استان و همچنین تعلیف دام این مشکل حل‌شده است.

مهدی نجفییان در این ارتباط می‌گوید: قیمت گوشت قرمز در حال کاهش است، بر اساس اطلاع ما ورودی دام به میدان دام افزایش‌یافته که حاکی از افزایش عرضه است؛ این امر سبب شده قیمت دام زنده از 23 هزار تومان به 21 هزار تومان کاهش یابد.

وی گفت: گرانی نهاده‌ها در افزایش قیمت گوشت بی‌تأثیر نیست؛ اما این افزایش قیمت‌ها به نسبت گرانی قیمت گوشت بیش‌ازاندازه است.

وی با اشاره به عرضه گوشت گرم استرالیایی و گوشت منجمد برزیلی در همدان گفت: باعرضه گوشت گرم قیمت گوشت روند کاهشی دارد.

وی آخرین قیمت گوشت قرمز گوسفندی مخلوط را 47 هزار تومان اعلام کرد و افزود: روند قیمت گوشت پس از توزیع گوشت و همچنین افزایش عرضه دام روندی کاهش بوده است.

وی وضعیت سایر استان‌ها را مشابه استان همدان دانست و گفت مشکل افزایش قیمت گوشت قرمز یک مشکل کشوری است که در صورت واردات گوسفند زنده از استرالیا پیش‌بینی می‌شود این مسئله حل شود.

قدرت خرید گوشت بسیار پایین است

قصابان به‌عنوان واسطه‌های فروش گوشت به مصرف‌کنندگان نیز از این اوضاع ناراضی هستند یکی از قصابان شهر همدان در این ارتباط می‌گوید: قبلاً که قیمت گوشت مناسب بود مشتریان ما هم بیشتر بودند و مردم به مقدار بیشتری گوشت مصرف می‌کردند؛ اما با گرانی قیمت گوشت تعداد مشتریان بسیار کمتر شده و میزان خرید هم به‌صورت چشم‌گیری کاهش‌یافته است.

وی ادامه داد: مردم دیگر قدرت خرید گوشت ندارند و به مقدار خیلی کم‌گوشت می‌خرند، کسانی هستند که به قصابی می‌آیند و درخواست گوشت رایگان دارند و می‌گویند مدت‌ها است گوشت نخورده‌اند.

یک شقه گوشت گرم استرالیایی 250 هزار تومان

در این میان دولت طرحی را برای اجرا دارد، تا قیمت گوشت در بازار متعادل شود، عرضه گوشت منجمد برزیلی و به‌تازگی گوشت گرم استرالیایی از جمله برنامه‌ها برای تنظیم بازار گوشت قرمز است.

به گزارش میدانی خبرنگار ایانا؛ گوشت منجمد و گرم عرضه شده به نسبت قدرت خرید قشر ضعیف و متوسط جامعه هنوز گران است، بخصوص اینکه بسته‌بندی این گوشت‌ها به میزان بیش از دو و سه کیلوگرم است که نشانگر عدم توانایی خرید قشر  ضعیف و حتی متوسط جامعه است.

یکی از مشتریان در صف خرید گوشت استرالیایی می‌گوید: گوشت استرالیایی دارای کیفیت خوبی است که باقیمت متوسط 34 هزار تومان عرضه می‌شود اما برای خرید آن باید مدتی در صف بمانیم و اینکه در مکان‌هایی محدود عرضه‌شده و زود هم تمام می‌شود.

وی ادامه دهد: مشکل اصلی خرید گوشت برزیلی این است که یک لاشه را به چهار نفر می‌فروشند که ممکن است یک شقه برای یک خانواده زیاد باشد و اینکه نیازمند هزینه یک‌باره حدود 250 هزار تومان است که در قدرت خرید خیلی از افراد نیست.

برخورد سلیقه‌ای با قیمت‌گذاری گوشت

نظارت بر بازار گوشت قرمز نیز یکی از موارد مهمی است که می‌تواند از فروش خودسرانه گوشت با قیمت دلخواه جلوگیری کند، مدیریت بازرسی و نظارت اتاق اصناف همدان این وظیفه را بر عهده دارد. حاتم جهانگیری در زمینه فعالیت‌های این مدیریت در نظارت بر بازار گوشت می‌گوید: قیمت فروش گوشت گوسفندی خالص باید بین 61 تا 63 هزار تومان باشد و با قصابانی که اقدام به فروش گوشت باقیمت بالاتر کنند برخورد می‌شود.

وی بابیان اینکه تاکنون با 6 قصابی متخلف برخورد شده است افزود: متأسفانه حتی قیمت در نظر گرفته‌شده نیز بسیار بالاست؛ اما تعیین قیمت گوشت با اصناف نیست بلکه هر واحد صنفی طبق تعرفه فاکتور خرید مثل یک واسطه درصد سود خود را گرفته و قیمت را تعیین می‌کند.

جهانگیری اضافه کرد: قیمت‌گذاری باید توسط کمیته‌ای در سازمان حمایت از مصرف‌کننده تعیین شود این پیشنهاد به تهران داده‌شده تا قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم توسط این کمیته صورت گیرد که اکنون منتظر پاسخ هستیم.

وی از نظارت بر عرضه گوشت گرم استرالیایی و منجمد برزیلی خبر داد و گفت: مردم در صورت مشاهده تخلف می‌توانند با سامانه پیامکی 1000127 در تماس باشند یا با شماره 124 تماس گرفته و تخلف را گزارش دهند.

با این وصف قیمت گوشت به‌ عنوان یکی از کالاهای مورد نیاز خانوار نجومی شده است به‌طوری‌که گوشت گوسفندی خالص با قیمتی بالاتر از 60 هزار تومان عرضه می‌شود، تنظیم بازار گوشت و توزیع گوشت با قیمت عادلانه و در حد توان خرید عموم مردم یک مطالبه عمومی است که مسئولان باید برای رفع این مشکل تدبیری اتخاذ کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید