Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان تعاون روستایی:

سازمان تعاون روستایی مدرن می‌شود

ایانا- اقتصاد: این عرضه به دلیل شرایط خاص زمانی خارج از بورس قیمت‌گذاری و عرضه شد (مجوزهای آن از کمیسیون تنظیم بازار گرفته شد) اما تمام تلاش ما این است که در عرضه محصولات کشاورزی به بازار واقعی نزدیک و منطبق شود. در حال حاضر بازارهای عرضه و در اختیار این سازمان با بازار مدرن و اقعی امروز فاصله دارد.

سازمان تعاون روستایی مدرن می‌شود

سیاست جدید سازمان تعاون روستایی منطبق بر بازار واقعی و واقعیت‌های موجود می‌شود. حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در جمع مدیران استانی تعاون روستایی و در گفت‌وگو با ایانا(خبرگزاری کشاورزی ایران) گفت: یکی از دلایل اصلی وجود سازمان تعاون روستایی تنظیم بازار محصولات کشاورزی (در عرضه و تقاضا) است. سازمان تعاون روستایی قصد دارد با تغییر این سیاست‌ها به شیوه بازارهای مدرن و امروزی منطبق شود.

او اضافه کرد: در گام نخست و به ویژه حلول ماه مبارک رمضان برای تنطیم بازار خرما اقدام شد. در حال حاضر خرما به طور مستقیم توسط سازمان تعاون روستایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاون روستایی عرضه می‌شود.

شیرزاد با اشاره به اینکه پیش از این خرمای مضافتی بم هر کیلو به 3300 تومان خریداری می‌شد که با ورود سازمان تعاون روستایی به هر کیلو 5500 تومان افزایش یافت گفت: تمامی‌ خرماهای خریداری شده در بسته‌های بزرگ (مادر) هشت تا 8.200 کیلوگرم است که نشان دهنده کیفیت خرمای خریداری شده و درجه یک بودن آن است.

او توضیح داد: هرچند که این عرضه به دلیل شرایط خاص زمانی خارج از بورس قیمت‌گذاری و عرضه شد (مجوزهای آن از کمیسیون تنظیم بازار گرفته شد) اما تمام تلاش ما این است که در عرضه محصولات کشاورزی به بازار واقعی نزدیک و منطبق شود. در حال حاضر بازارهای عرضه و در اختیار این سازمان با بازار مدرن واقعی امروز فاصله دارد.

رئیس سازمان تعاون روستایی در مورد دلایل این فاصله گفت: در مورد این فاصله باید گفت که یک بازار مدرن نیاز به بازارها و ارکان مدرن و امروزی دارد. در گام نخست برای به وجود آوردن بازار مدرن، نیاز به معامله‌گر حرفه‌ای است. پس از آن نیاز به بازار ساز حرفه‌ای، بازارگردان حرفه‌ای، کارگزار حرفه‌ای، معامله‌گر حرفه‌ای و... وجود داشته باشد.

او اضافه کرد: بازار نیاز به بورس‌بازان حرفه‌ای و شروع‌کننده حرفه‌ای (استارتر) دارد. همه این عوامل به خصوص شروع‌کننده و معامله‌گر باید به منابع تامین مالی و شیوه‌های تامین مالی سریع و به‌روز مجهز باشند.

شیرزاد در مورد چالش اصلی بازار یعنی تامین مالی برای فعالیت در این بخش گفت: در حال حاضر تامین مالی برای ارکان بازار حرفه‌ای چندان مهیا نیست و برای رسیدن به بازار واقعی، باید تک تک این ارکان وجود داشته باشند. به خصوص در بخش تامین مالی و استارترهای معاملات این موضوع باید به سرعت حل شود. در حال حاضر در بخش تامین مالی چالش‌هایی برای کالاهای مهمی چون زعفران و خرما که بورس هم عرضه می‌شوند وجود دارد.

او اضافه کرد: پس از این موضوعات باید به بخش مستند سازی و شفاف‌سازی معاملات پیش رفت و تمامی معاملات ثبت شود. در حال حاضر شیوه‌های جدید بازار منطبق بر نیاز بازار است نه سهمیه‌بندی. برهمین اساس باید در همه استان‌ها و و بخش‌های مختلف نیاز سنجی بازار انجام شود. نیاز سنجی بازار براساس کشش بازار و تغییرات بازار (نیازهای جدید، تغییر فصل و...) انجام می‌شود که این کار زمینه لازم برای برنامه‌ریزی و ایجاد نظم در مجموعه بسیار لازم است.

رئیس سازمان تعاون روستایی در مورد اهمیت شفافیت و عملکرد بخش‌های استانی گفت: این سازمان برای ایجاد نظم لازم و شفافیت ارتباط با معاونت‌های تخصصی را در اولویت قرار داده است. به همین دلیل لازم است که مدیران استانی برای روزهای پیش رو با توجه به مشکل سرمازدگی فصل گذشته، چالش آب و... کمبود میوه یا نقصان‌ها را پیش‌بینی کنند و براساس آن برنامه برای تنظیم بازار ارائه کنند. این برنامه‌ها در سازمان تعاون روستایی بررسی و با سیاست‌های جدید هم‌سو می‌شوند. این هم‌سو شدن به عقلانی شدن بازار و این برنامه‌ها کمک می‌کند. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید