Iranian Agriculture News Agency

"شتر" بار توسعه اقتصادی نهبندان را بر دوش دارد

خشک‌سالی باعث سقط‌جنین شترهای نهبندان می‌شود

ایانا-خراسان جنوبی : مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: سقط‌جنین، عدم آبستنی در شتر و لاغری مفرط که منجر به مرگ شتر می‌شود از پیامدهای خشک‌سالی در نهبندان است.

خشک‌سالی باعث سقط‌جنین شترهای نهبندان می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد خراسان جنوبی نزدیک به 29 هزار نفر جمعیت شتر کشور را پرورش می‌دهد.

سید جلال مدرسی بابیان اینکه از نظر جمعیت شتر، خراسان جنوبی رتبه دوم را در کشور پس از سیستان و بلوچستان دارد، افزود: اقلیم استان برای پرورش شتر مناسب است و ظرفیت پرورش آن در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی میزان 190 هزار تن تولیدات دامی در سال دارد.

مدرسی با اشاره به اینکه بخش دام و طیور خصوصاً دام وابسته به مرتع، حساس‌ترین بخش در برابر خشک‌سالی است، بیان کرد: متأسفانه خشک‌سالی در چندین ساله گذشته علاوه بر مشکلاتی که برای دامداران در جهت تأمین علوفه ایجاد کرده، باعث ضعف مراتع و خشک شدن بعضی از چاه‌های دامداری شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: شتر ظرفیت اقتصادی است که می‌تواند بار توسعه اقتصادی نهبندان را بر دوش بکشد و جان دوباره‌ای به این شهرستان بخشد و این امر نیازمند تدبیر ویژه مسئولان است.

وجود 17 هزار نفر شتر در شهرستان نهبندان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان نیز بابیان اینکه از پوست، گوشت، شیر، کرک، و کوهان شتر می‌توان استفاده کرد، اظهار کرد: صنعت شترداری فواید بسیار زیادی دارد که عواید زیادی را نصیب بهره‌برداران خود می‌کند و استفاده از هرکدام از این موارد می‌تواند صنعت پرورش شتر را به صنعتی سودآور تبدیل کند.

مالکی افزود: در شهرستان نهبندان 17 هزار نفر شتر وجود دارد و سالیانه 867 تن گوشت و 2100 تن شیر و 12 تن پشم در این شهرستان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: شهرستان نهبندان قطب پرورش شتر است که بیش از 30 درصد جمعیت شتر استان در این شهرستان ساکن است؛ اما خشک‌سالی‌های متوالی سبب بروز مشکلاتی از جمله کاهش شدید مراتع و کمبود علوفه شده است.

وی افزود: همچنین یکی از مشکلات خشک‌سالی که دامان شترداران نهبندان را گرفته، خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌های دامداری است و با توجه به حجم بالای مصرف آب شترداران خسارات زیادی را متحمل می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: سقط‌جنین، عدم آبستنی در شتر و لاغری مفرط که منجر به مرگ شتر می‌شود از پیامدهای خشک‌سالی در نهبندان است.

شهرستان نهبندان 10 درصد شتر کشور را دارد

محمد مالکی افزود: کمبود شدید نهاده‌های دامی از جمله سبوس، جو، کنسانتره یارانه‌ای، نداشتن نقدینگی برای خرید اقلام مورد نیاز شتر، کمبود شدید آب شرب، نبود اعتبارات آبرسانی سیار به شترداران، مرگ‌ومیر شتران به دلیل لاغری شدید و بیماری ناشی از خشک‌سالی از دیگر مشکلات این تولیدکنندگان است و از آنجایی که سهمیه شترداران برای پرداخت بیمه بالا است و باید مبلغ زیادی را پرداخت کنند قادر به پرداخت بیمه نبوده که این خود مشکل دیگری جلوی پای این صنعت سودآور است.

وی با بیان اینکه و مبلغ غرامت پرداختی تنها 25 درصد ارزش واقعی شتر تلف‌شده است، اظهار کرد: تخصیص اعتبار برای اجرای طرح آب‌رسانی چاهداشی به طول 60 کیلومتر به مناطق چاه رویی و  بابا جمال برای تأمین آب شرب برای 60 هزار دام از خواسته‌های دامداران است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: شهرستان نهبندان 10 درصد شتر کشور را دارد و قطب پرورش شتر است که خشک‌سالی‌ها سبب خشک شدن 80 درصدی چشمه‌ها شده و شترها در بیابان و در محل چراگاه‌ها از کم‌آبی ناله سر می‌دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید