Iranian Agriculture News Agency

پیشنهاد رئیس سازمان دامپزشکی کشور به محیط زیست

برای کنترل آنفلوآنزا شکار پرندگان را ممنوع کنید

امسال محدودیت شکار پرندگان اهمیت بیشتری دارد

ایانا-جامعه و فرهنگ: رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مختومه کردن کانون‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان و شناسایی ۷۶ واحد مرغداری آلوده در قم خبر داد و از سازمان محیط زیست برای کنترل مناسب تر این بیماری درخواست کمک کرد.

برای کنترل آنفلوآنزا شکار پرندگان را ممنوع کنید

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مختومه کردن کانون‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور به‌منظور جلوگیری از شیوع این بیماری در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایانا ، دکتر علیرضا رفیعی پور ضمن اعلام این خبر افزود: واحدهای مرغداری آلوده به بیماری آنفولانزای فوق پرندگان، پس از تشخیص، معدوم‌سازی و عملیات ضدعفونی به‌منظور جلوگیری از چرخش این ویروس در کشور مختومه می‌شوند.پس از ضدعفونی و پاک‌سازی واحد مرغداری آلوده و مختومه کردن آن، اداره دامپزشکی ۴۲ روز بعد اجازه جوجه‌ریزی خواهد داد.

رفیعی پور ارائه گزارش بیماری، تأیید آزمایش، معدوم‌سازی و مختومه کردن را از مراحل عملیات کنترل آنفولانزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و گفت: در گذشته پس از مرحله معدوم‌سازی، مرحله ارزیابی برای اجازه ادامه فعالیت واحد مرغداری درگیر انجام نمی‌شد.

او با بیان این که امسال ۷۶ واحد مرغداری آلوده در قم به‌عنوان کانون بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان شناسایی شده، اظهار داشت: این کانون‌ها بدون اجازه ستادی که در استان کار ممیزی انجام می‌دهند و تأییدیه تشکل‌های مرغداران، سازمان جهاد کشاورزی و اداره دامپزشکی اجازه فعالیت و جوجه ریزی جدید را ندارند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره مرغداری‌های غیرمجاز و رنگی یا رسمی کشور گفت: ستاد اجرای پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان شناسایی این واحدهای مرغداری، تصمیماتی درباره تعطیلی یا ادامه فعالیت را به عهده استان اصفهان واگذار کرده است. تاکنون در استان اصفهان حکم قضایی تعطیلی بیش از ۳۰ واحد مرغداری غیرمجاز و رنگی به علت شرایط نامناسب و غیربهداشتی پرورش صادر شده است.

رفیعی پور با اشاره به اقدامات در زمینه ساماندهی و معدوم‌سازی کود مرغی نیز گفت: مدیریت کود مرغی به‌منظور جلوگیری از چرخش ویروس بیماری آنفولانزای پرندگان نیازمند همکاری اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و تولیدکنندگان و نیروی انتظامی است.در توافق امسال ما با نیروی انتظامی، کمک بزرگی در مدیریت کود مرغی خواهد داشت.

رفیعی پور از سازمان محیط‌زیست خواست در راستای جلوگیری از شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان از امروز شکار پرندگان را تا انتهای سال ۹۷ ممنوع اعلام کند.

وی درباره همکاری با منابع طبیعی نیز تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که ۴۰ قطعه زمین از منابع طبیعی برای ساخت واحدهای مرغ‌های تخم‌گذار به‌منظور خروج از مناطق متراکم تولید در استان‌های بزرگ اخذ کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید