Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان بسیج سازندگی عنوان کرد:

ظرفیت‌های کشور برای افزایش مشارکت مردم بالاست

سنگ بنای کار در منابع طبیعی طرح مدیریت جامع آبخیز است

سازمان جنگل‌ها برای حفاظت از منابع طبیعی کشور از نیروی حفاظتی بسیار پایینی برخوردار است و این کار جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

ظرفیت‌های کشور برای افزایش  مشارکت مردم بالاست

رئیس سازمان بسیج سازندگی در نشست تعیین الگوی مشارکت مردم در حفاظت و توسعه منابع طبیعی گفت: ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد که با به‌کارگیری آن می‌توان مدل‌های مشارکت را کارآمد و بومی کرد. اینکه بگوییم الگوها را از خارج وارد کنیم چندان معلوم نیست، شاید روزی این الگوها مال این کشور بوده و از ایران به خارج رفته است.

سردار نعمان غلامی گفت: یکی از هم‌وغم‌های مهم بسیج در جامعه مشکلات معیشتی مردم است، مشکلاتی که فرسایش خاک، تغییرات اقلیمی، هجوم ریزگردها و غیره سبب می‌شود که روستاییان دست به مهاجرت بزنند و بسیج الگوهایی دارد که تلاش می‌کند علاوه بر جلوگیری از مهاجرت‌ها، معیشت جوامع محلی را در روستاها پایدار نماید.

سردار غلامی گفت: در بسیج، تخصص‌های مختلفی وجود دارد و از جمله در حوزه کشاورزی ما بسیج مهندسی کشاورزی را داریم که الگوی موفق را می‌بیند و آن را بومی‌سازی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بسیج طی دو سال اخیر 4000 هکتار در خوزستان، 2500 هکتار در استان قزوین و 1000 هکتار در استان اصفهان اقدامات بیابان‌زدایی و نهال‌کاری انجام داده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین همچنین مدیریت جامع آبخیز را مدلی قابل‌اتکا در کشور خواند و گفت: ما در قالب این مدل می‌توانیم زنجیره‌ای از اقدامات نظیر آبخیزداری، آبخوان‌داری، تقویت سفره‌های زیرزمینی و افزایش پوشش گیاهی را در کنار هم داشته باشیم.

 در این نشست معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: ما می‌توانیم برای برون‌رفت از چالش‌های موجود در منابع طبیعی به‌ویژه اجرایی کردن مشارکت مردم در قالب راهبرد و مدل مدیریت جامع آبخیز حرکت کنیم و در نظام برنامه‌ریزی یک سری چشم‌انداز داریم که برای رسیدن به آن باید استراتژی تدوین و تعریف کنیم.

ناصر حیدری پوری در نشست تعیین الگوی مشارکت مردم در حفاظت و توسعه منابع طبیعی خواهان تشکیل کمیته کارشناسی در سطح دفاتر سازمانی شد و افزود: ما می‌توانیم با همان مدل الگوی جامع آبخیز موضوع حفاظت و حمایت از منابع را دنبال کنیم.

وی سرانه حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در کشور را بسیار پایین خواند وافزود: سازمان جنگل‌ها برای حفاظت از منابع طبیعی کشور از نیروی حفاظتی بسیار پایینی برخوردار است و این کار جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

همچنین در این نشست وحید جعفریان مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل‌ها گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان یک مطالبه، الگوی مشارکت مردم را از منابع طبیعی انتظار دارد و به‌کارگیری از ظرفیت‌های بسیج سازندگی به‌عنوان نقش راهبردی می‌تواند چه در آموزش و چه در زمینه تسهیل‌گری بسیار اثرگذار باشد.

وحید جعفریان با بیان اینکه هیچ مدلی بی‌نقص نیست، گفت: سنگ بنای کار ما در منابع طبیعی طرح مدیریت جامع آبخیز است و همه کسانی که در این حوزه با منابع طبیعی به‌صورت مشارکتی کار می‌کنند روی این موضوع اتفاق‌نظر دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید