Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

آذربایجان غربی 2000 تن قارچ غیر سمی روانه بازار می‌کند

در روزهای گذشته، مسمومیت تعدادی از هموطنان‌مان در چندین استان کشور از طریق مصرف قارچ سمی به یکی از موضوعات مهم خبری تبدیل شده است.

آذربایجان غربی 2000 تن قارچ غیر سمی روانه بازار می‌کند

در این خصوص رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی مصرف قارچ سمی از نوع amanita را عامل مهم مرگ ناشی از مسمومیت قارچی دانست.

عباسعلی روانلو، بابیان اینکه آمار قارچ‌های سمی در سطح آذربایجان غربی برآورد نشده است، گفت: اما در سطح کشور بیش از ۵۰ گونه قارچ سمی وجود دارد که سالانه باعث مسمومیت و حتی مرگ تعدادی از هم‌وطنان و هم استانی‌ها می‌شود.

وی، افزود: قارچ‌های خوراکی پرمصرف در سطح استان شامل قارچ‌های دکمه‌ای، صدفی و دنبلان‌ها هستند که در اکثر مناطق می‌رویند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی، با تأکید بر اینکه شناخت قارچ سمی از خوراکی نیاز به آگاهی دقیق و علمی از آن دارد، اظهار کرد: برخی مشخصات زیست‌شناختی در تمایز قارچ سمی از خوراکی نقش ویژه‌ای دارنده آگاهی از این خصوصیات برای مردم عادی امکان‌پذیر نبوده و نیازمند تخصص در این رشته است.

وی تصریح کرد: همچنین به‌صورت سنتی باید با شناخت قبلی مبنی بر اینکه یک قارچ در سال‌های گذشته استفاده‌شده و هیچ آثار مسمومیتی نداشته برخورد شود ولی به دلیل شباهت ظاهری برخی قارچ‌های سمی با خوراکی امکان تمایز آن‌ها برای همه مقدور نبوده و این‌یکی از دلایل عدم‌تشخیص یک قارچ خوراکی از سمی است.

روانلو، بیان کرد: قارچ‌های سمی جنس amanita به دلیل شباهت بسیاری که با برخی قارچ‌های خوراکی دارند یکی از عوامل مهم مرگ ناشی از مسمومیت قارچی هستند.

وی، در توصیه به مصرف‌کنندگان قارچ‌های کوهی، عنوان کرد: اولاً با توجه به عرف منطقه عمل‌کرده و از قارچ‌هایی که قبلاً استفاده‌شده، مصرف کنند و ثانیاً یک مطالعه اولیه در زمینهٔ شناخت قارچ‌های سمی از خوراکی داشته باشند که یک بحث تخصصی بوده و باید دقیق و علمی عمل شود. همچنین بهتراست از قارچ‌های خوراکی تولیدشده در کارگاه‌های تولید قارچ که سالم و مطمئن هستند استفاده شود و اقدام به چیدن قارچ از طبیعت نشود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی، تأکید کرد: هم‌وطنان از مصرف خودسرانه و غیر کارشناسانه قارچ‌های موجود در طبیعت خودداری کرده و به خاطر یک وعده مصرف قارچ زندگی خود و خانواده خود را به خطر نیندازند البته قارچ‌های بسته‌بندی‌شده موجود در بازار بهترین گزینه جهت مصرف است.

وی، با اشاره به اینکه توزیع قارچ‌های سمی و خوراکی در مناطق جغرافیایی مجزا از یکدیگر نیست، خاطرنشان کرد: در اکثر مناطق استان هم قارچ خوراکی و هم سمی وجود دارد ولی اکثر قارچ‌های سمی در سطح استان در مناطق جنگلی و چمن‌زارها رویش می‌کند.

تولید 2000 تن قارچ خوراکی در آذربایجان غربی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از تولید سالیانه  2 هزار تن قارچ خوراکی در استان خبر داد.

عزیز امانی افزود: امسال در حدود 2 هزار تن قارچ خوراکی در استان تولید شده است که در مقایسه با سال گذشته این میزان تولید تغییری نداشته است.

وی با اشاره به فعالیت 14 واحد تولید قارچ خوراکی در استان  تصریح کرد: نزدیک به 150 نفر به‌صورت مستقیم در این واحدها مشغول به کار هستند.

امانی بیان کرد: بیشترین میزان تولید قارچ خوراکی در شهرستان ارومیه است.

وی با تأکید بر اهمیت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه گفت: دولت از متقاضیان سرمایه‌گذاری برای کشت محصولات گلخانه‌ای در جهت بالا بردن کیفیت محصولات و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی حمایت می‌کند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید