Iranian Agriculture News Agency

زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران:

توسعه فضای سبز با چمن زیان مطلق است

در صورت اجرا نکردن بخشنامه‌ها باید با متخلف برخورد کرد

زهرا صدراعظم نوری در ارتباط با نتایج صدور بخشنامه ممنوعیت کاشت چمن در تهران طی 3 سال گذشته، گفت: این اقدام تقریباً در سطح قابل قبولی انجام‌ گرفته اما هنوز در نقطه‌هایی چمن وجود دارد که البته طبیعی است.

توسعه فضای سبز با چمن زیان مطلق است

موضوع چمن‌کاری در تهران ازاین‌رو اهمیت دارد که کمبود آب در تهران و سراسر ایران، ضرورت تغییر رویکردها در مدیریت، حفظ و نگهداری فضای سبز را مطرح کرده است، زیرا با افت منابع آب زیرزمینی دشت‌های تهران نیز دچار فرونشست خواهند شد. موضوعی که در سه ‌سال گذشته بارها بر آن تأکید شده اما به نظر می‌آید در عمل، چندان که باید به آن اعتنایی نشده است. اخیرا، خبری مبنی بر ممنوع شدن چمن‌کاری در شهر تهران از سوی مدیرکل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران اعلام شد که در پی آن، ما در «ایانا» نیز گزارش مبسوطی را با تیتر «زیان‌های چمن جدی است» منتشر کردیم. اما اعلام این خبر در حالی بود که ابتدا در سال 94 رسانه‌ای شده و بخشنامه آن نیز به شهرداری‌های مناطق ابلاغ ‌شده بود. نکته این‌که در این مدت و با وجود بخشنامه‌ها و به‌رغم تأکیدی که بر مدیریت مصرف منابع آبی وجود دارد بازهم شاهد چمن‌کاری در برخی از مناطق کلان‌شهر تهران بودیم. این بار، درباره این ممنوعیت و نتایج آن طی سه سال گذشته از زهرا صدراعظم نوری، شهردار سابق منطقه ۷ و عضو و رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران سؤالاتی را پرسیدیم.

 

- اخیراً بحث سامان‌دهی فضای سبز شهری و ممنوعیت چمن‌کاری در تهران مجدداً مطرح شد. این در حالی است که این بخشنامه درواقع، سه سال پیش به شهرداری‌های مناطق ابلاغ‌ شده و موضوع جدیدی نیست. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران هم در گفت‌وگو با ما بر این نکته تأکید کرد و گفت که بخشنامه‌ها امسال فقط تمدید شده‌اند. البته موضوع بحث ما تازگی این خبر نیست، قصد دارم در مورد نتایجی که این بخشنامه‌ها طی سه سال بعد از ابلاغ داشته‌اند، بپرسم.

با توجه به وضعیت اقلیمی شهر تهران و میزان پایین بارندگی و مسئله کم‌آبی، کاشت گونه‌های گیاهی در سطح شهر تهران و توسعه فضای سبز باید به‌گونه‌ای باشد که با اقلیم شهر تهران سازگاری داشته باشد و  از لحاظ آب‌بری میزان آب کمتری نیاز داشته باشد تا ماندگاری گونه‌های گیاهی و فضای سبز بیشتر شود. ازاین‌رو، کاشت چمن و توسعه فضای سبز از طریق چمن‌کاری با شرایط تهران سازگاری ندارد و به دلیل آب زیادی که مصرف می‌کند مناسب این اقلیم نیست و طبیعتاً مشکلاتی را ایجاد می‌کند. علی‌رغم این‌که در سال‌های گذشته فضای سبز تهران به‌وسیله چمن زیباسازی شده و توسعه داده می‌شد و در نقاطی از شهر بیشتر چمن می‌دیدیم که از منظر بصری نیز چشم‌نواز بود و زیبایی خاصی داشت اما به دلیل وضعیت کم‌آبی، طبیعی بود که باید تغییر رویه‌ای ایجاد می‌شد که توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز این اتفاق افتاده است و طبق دستورالعمل‌هایی که سازمان صادر کرده، مناطق شهرداری تهران و خود سازمان بوستان‌ها و فضای سبز ملزم هستند که از چمن استفاده نکنند و به‌جای آن از گونه‌هایی که استفاده کنند که بومی شهر تهران است و آب‌بری کمتری دارد.

این اقدام تقریباً در سطح قابل قبولی انجام‌ گرفته اما هنوز در نقطه‌هایی چمن وجود دارد که طبیعی است. چمن‌هایی که از قبل وجود داشته را نمی‌توان از بین برد و تخریب کرد اما توسعه داده نمی‌شوند تا در یک شرایط مناسب جایگزین شوند.

- همیشه افراد و یا نهادهایی وجود دارند که چنین بخشنامه‌هایی را نادیده می‌گیرند. نمونه آن را نیز بعد از ابلاغ بخشنامه ممنوعیت چمن‌کاری در شهر آفتاب دیدیم. آیا برای برخورد با این گروه و به حداقل رساندن امکان بی‌توجهی به این موضوع، تمهیداتی را اندیشیده‌اید؟

ببینید بعضاً چنین مواردی پیش می‌آید. بالاخره شهر بزرگی مثل تهران دارای نواحی و مناطق و محلات متعدد است و احتمال دارد که ناهماهنگی‌هایی اتفاق بیفتد و برخی از دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها اجرا نشود. اگر چنین اتفاقی بیفتد حتماً باید تذکر داد و اگر اصرار به اجرا نکردن بخشنامه‌ها وجود داشته باشد باید با متخلف برخورد کرد.

- چند در صد از آب‌های زیرزمینی شهر تهران را چمن‌کاری به خود اختصاص می‌دهد و فکر می‌کنید با این اتفاق یعنی ابلاغ ممنوعیت چمن‌کاری چقدر در این مقدار صرفه‌جویی شود؟

در حال حاضر، آماری در دسترسم نیست اما بالاخره چمن، گونه‌ای است که میزان آب بری بالایی دارد و با توجه به هوای شهر تهران و میزان بارندگی کم یعنی پایین بودن سرانه بارش و با توجه به گرمی هوا منطقی نیست که برای توسعه فضای سبز از چمن و گونه‌های دیگر آب بر استفاده شود. چراکه هم با شرایط کم‌آبی مغایرت دارد و هم وضعیت ذخایر آبی ما اصلاً خوب نیست. بنابراین، در توسعه فضای سبز قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید