Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تاکید کرد:

تنش آبی باعث بروز بحران‌های زیست‌محیطی می‌شود

پتروشیمی شازند توانسته با تصفیه توانسته آب را در حد آشامیدنی کیفیت بخشد

ایانا-مرکزی : حفر چاه‌های غیرمجاز در روستاهای مجاور تالاب میقان باعث شده تا تعادل بخشی منطقه دچار آسیب شود.

تنش آبی باعث بروز بحران‌های زیست‌محیطی می‌شود

به گزارش ایانا به نقل از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ، مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی گفت: کاهش 11 درصدی بارندگی‌ها در کشور نسبت به آمار بلندمدت در دی‌ماه گذشته و کاهش روان آب‌ها به میزان 44 درصد و از دست رفتن 120 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک کشور در دوره 43 ساله اخیر نتیجه تحقیقی است که مرکز پژوهش‌های مجلس در کشور انجام داده است و نمی‌توان با برنامه‌های مقطعی چنین چالشی را سامان داد.

رضا میرزایی بیان کرد: با کمبود آب دغدغه‌های زیست‌محیطی افزایش پیدا می‌کند چرا که بدون آب از محیط‌زیست چیزی باقی نخواهد ماند و گونه‌های حیوانی مهاجرت می‌کنند.

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی گفت: بارش‌های بهاره امسال موجب افزایش پوشش گیاهی شده و حیات‌وحش استان در زمینه تأمین علوفه امسال مشکل جدی نخواهند داشت اما تأمین پایداری برای آب ممکن نیست و تمامی زیستگاه‌های استان در معرض خطر هستند.

میرزایی با یادآوری اینکه، بازچرخانی آب باید مدیریت شود، افزود: در شبانه‌روز 12 هزار مترمکعب پساب تصفیه‌خانه واحدهای صنعتی غیرقابل استفاده است و از مجموع 11 شهرک صنعتی استان مرکزی، هشت شهرک مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب است که 90 درصد آب تصفیه و قابل‌مصرف است.

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی گفت: تغییر تاریخ کشت با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب یکی از راه‌های مقابله با کم‌آبی است که باید در دستور کار فعالان بخش کشاورزی قرار گیرد.

میرزایی افزود: صنایع استان موظف‌اند 10 درصد از مساحت واحد صنعتی خود را به فضای سبز اختصاص دهند که برای این منظور اولویت استفاده از گیاهان کم آب خواه به‌منظور کاهش آلودگی هوا است.

وی اظهار کرد: حفر چاه‌های غیرمجاز در روستاهای مجاور تالاب میقان باعث شده تا تعادل بخشی منطقه دچار آسیب شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی گفت: انتقال پساب صنعتی به تالاب میقان با هدف جلوگیری از گسترش ریزگردها در شهر اراک می‌تواند بخشی از معضل گردوغبار منطقه را جبران کند.

میرزایی افزود: پارسال 600 هزار تن پسماند به چاله‌های تالاب میقان منتقل شد و امسال یک‌میلیون تن هدف‌گذاری شده است تا از حرکت ریز گرد به‌سوی شهر اراک جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: با ادامه وضعیت کم‌آبی در منطقه حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض آسیب جدی قرار خواهند گرفت.

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی گفت: می‌طلبد که برنامه دقیقی برای بازچرخانی آب تدوین شود که نمونه موفق آن پتروشیمی شازند است که با تصفیه توانسته آب را در حد آشامیدنی کیفیت بخشد.

تغییر شرایط اقلیمی و بروز پدیده خشک‌سالی در دهه اخیر، استان مرکزی را با پیامدهای جدی مواجه کرده که هر روز ابعاد تازه‌ای از آن عیان می‌شود و مهار این اثرات نامطلوب در زمینه کم‌آبی و مخاطرات آن نیازمند مدیریت بهینه و برنامه‌های کارشناسی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید