Iranian Agriculture News Agency

پیشنهاد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به شورای اقتصاد

خسارت خشک‌سالی 486 میلیارد به کشاورزان خراسان‌جنوبی

کاهش ۵ درصدی کشت گندم

ایانا-خراسان جنوبی : رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد امسال 21 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصول گندم است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد کاهش دارد؛ اما میزان خرید نسبت به سال گذشته روند افزایشی دارد.

خسارت خشک‌سالی 486 میلیارد به کشاورزان خراسان‌جنوبی

هاشم ولی پور مطلق گفت: در محصولات کشاورزی خریدهای مختلف اعمال می‌شود، اما ما در مورد گندم به دنبال خرید حداکثری هستیم.

 وی افزود: در محصولاتی که امکان خرید توافقی توسط تشکل‌های بخش کشاورزی وجود داشته باشد با تزریق نقدینگی به آن واگذار می‌کنیم.

 ولی پور مطلق با اشاره به اینکه شهرستان قائن بیشترین سطح زیر کشت محصول گندم را امسال دارد، ادامه داد: امسال 12 هزار و 100 تن کود بین کشاورزان توزیع‌شده است.

 وی از پیش‌بینی 22 مرکز خرید گندم در سطح استان خبر داد و عنوان کرد: در سال جاری قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان یک هزار و 300 تومان است که نسبت به سال قبل تغییری نکرده.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به حضور 9 هزار و 116 نفر بهره‌بردار گندم در استان اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 65 هزار تن گندم در استان تولید شود.

 ولی پور مطلق با اشاره به پیش‌بینی خرید تضمینی بیش از 21 هزار تن گندم در سال جاری از کشاورزان استان، افزود: زمان خرید گندم تضمینی از یکم فروردین‌ماه آغازشده و تا 30 آذرماه امسال ادامه خواهد داشت و همچنین خرید گندم بر اساس ثبت اطلاعات پهنه‌ها انجام می‌شود.

 به گفته وی در سال جاری حدود 700 تن بذور اصلاح‌شده گندم در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و امسال اقدامات خوبی در خصوص مراکز خرید گندم  و تجهیز آن انجام‌شده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته پول خرید تضمینی گندم کشاورزان طی دو مرحله پرداخت شد.

 

ولی پور مطلق با اشاره به اینکه خشک‌سالی‌های چندین ساله خسارات زیادی را به کشاورزی استان وارد کرده، گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون خشک‌سالی و عوارض ناشی از آن بالغ‌بر ۴۳ میلیارد و ۹۸۸ میلیون تومان به محصولات زراعی استان خسارت وارد کرده است.

وی با اشاره به خسارت ۲۱۲ میلیارد تومانی خشک‌سالی به محصولات باغی استان، بیان کرد: همچنین در این مدت خشک‌سالی و عوارض ناشی از آن سبب بروز بیش از ۵۰ میلیارد تومان خسارت به دام‌های استان شده است.

خسارت ۱۶۷ میلیارد تومان به منابع آبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از خسارت ۱۶۷ میلیارد تومانی خشک‌سالی به منابع آبی استان طی این مدت خبر داد و گفت: خشک‌سالی‌های متمادی و چندین ساله بین ۳۰ تا ۴۰ درصد قنوات استان را تحت تأثیر قرار داده است.

ولی پور مطلق اضافه کرد: همچنین به دنبال دو دهه خشک‌سالی در استان درمجموع آبدهی قنوات استان حدود ۴۰ درصد کاهش‌یافته است.

وی، میزان خسارت خشک‌سالی به منابع طبیعی استان را بالغ‌بر هشت میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: میزان خسارت به بخش طیور استان بالغ‌بر دو میلیارد و ۸۶۸ میلیون تومان و بخش آبزیان نیز بالغ‌بر ۱۸ میلیون تومان برآورد شده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درمجموع خشک‌سالی در سال زراعی جاری بالغ‌بر ۴۸۶ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

ولی پور مطلق همچنین از روند طولانی تأمین اعتبارات مدیریت بحران انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر اعتبارات مدیریت بحران که شامل خشک‌سالی نیز می‌شود طی یک‌روند طولانی اختصاص می‌یابد که این امر جبران خسارت‌ها را دچار مشکل می‌کند.

پیشنهاد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به شورای اقتصاد

استاندار خراسان جنوبی هم در این خصوص تأکید کرد: فرمانداری‌ها و ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها باید فرآیند خرید گندم و هرگونه کمک یارانه‌ای را به کشاورزان اطلاع‌رسانی کنند تا گندمکاران مجبور به فروش گندم به دلالان نشوند.

محمدمهدی مروج الشریعه افزود: باید پیشنهاد افزایش قیمت یا تأمین هزینه حمل گندم همین امروز به شورای اقتصاد در تهران ارسال شود.

وی گفت: مسئولان کشور باید متوجه این موضوع شوند که باوجود افزایش هزینه‌های تولید گندم اعم از کود، سم و بذر، قیمت خرید تضمینی افزایشی نداشته است.

استاندار خراسان جنوبی همچنین با اشاره به تداوم خشک‌سالی و کم‌آبی در خراسان جنوبی افزود: استانی مانند اصفهان، تهدید کم‌آبی را تبدیل به فرصت کرده‌اند و با ارائه طرح‌های کاربردی و خلاقانه در کارگروه ملی سازگاری باکم آبی، اعتبار ملی می‌گیرند.

مروج الشریعه گفت: مجریان مدیریت مصرف آب در استان باید در ازای هرگونه آب صرفه‌جویی شده در استان برنامه عملیاتی داشته باشند و مازاد آب را در برنامه تغییر الگوی کشت مصرف کنیم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید