Iranian Agriculture News Agency

در دو ماهه نخست سال اتفاق افتاد

تراز تجاری بخش کشاورزی مثبت شد

ایانا- اقتصاد: بخش کشاورزی تاکنون توانسته در زمینه صادرات محصولات این حوزه به خوبی عمل کند. اما لازم به ذکر است که سهم بخش کشاورزی از کل صادرات ایران 6.4 درصد است. این رقم در برابر سایر حوزه‌های صادراتی کشور رقم ناچیزی محسوب می‌شود، اما با برنامه‌ریزی اصولی می‌توان رقم مورد نظر را افزایش داد.

تراز تجاری بخش کشاورزی مثبت شد

 

داستان تراز تجاری منفی بخش کشاورزی، میراثی بود که از دولت‌های نهم و دهم به دولت یازدهم رسید. میراثی که دولت یازدهم را در ابتدای کار دچار زحمت کرد. از این رو وزیر جهاد کشاورزی در دولت حسن روحانی، تصمیم گرفت به همراه معاونان خود تراز تجاری را با کنترل و تنظیم تجارت در این حوزه بهبود بخشد. این تصمیم در حالی بود که آمارهای رسمی می‌گفتند که تراز تجاری بخش کشاورزی در سال 1392، یعنی سال شروع فعالیت دولت یازدهم منفی 8.7 میلیارد دلار بود. تلاش‌ها برای تغییر این وضعیت آغاز شد. تراز تجاری بخش کشاورزی در سال 93، هر چند که هنوز منفی بود اما بهبود خوبی را به نمایش گذاشت و به منفی 5.4 میلیارد دلار رسید. در سال 94 عدد مورد نظر به منفی  3.3 میلیارد دلار و در سال 95 این تراز به منفی 3.09 میلیارد دلار کاهش یافت.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد دارند، بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی، به دلیل جلوگیری از واردات بی‌رویه اقلام اساسی مانند برنج، شکر، روغن و نیز گندم بوده است که البته نوسانات بازار نفت، ارز و همچنین نوسانات قیمت انواع محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی نیز در بهبود این تراز نقش داشته‌اند.

هر چند که آمار دقیقی از وضعیت تراز تجاری بخش کشاورزی در سال 96، یعنی سال گذشته در دست نیست، اما خبرها از تراز بازرگانی بخش کشاورزی در شش‌ماهه نخست سال 96 حاکی از آن است که این تراز به منفی چهار میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار رسیده بوده و این رقم از تغییر مسیر بهبود تراز تجاری کشور در شش‌ماهه نخست سال 96 حکایت داشته است، اما معلوم نیست در ادامه راه و نیمه دوم سال گذشته در صادرات و واردات محصولات کشاورزی چه اتفاقی افتاده آیا تراز تجاری بخش کشاورزی به روند بهبود خود همچون سال‌های قبل از آن ادامه داده یا خیر؟

در ادامه روند بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی و تلاش برای به صفر رساندن این تراز منفی، چندی پیش عبد المهدی بخشنده، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی تا پایان برنامه ششم توسعه در زمینه به صفر رساندن تراز منفی بخش کشاورزی صورت گرفته، گفت: «در این زمینه نیازمند اعتبارات و منابع مالی پیش‌بینی‌شده‌ایم. برنامه‌هایی در این زمینه و در قالب برنامه ششم توسعه در مجلس تصویب شده که اگر شکل اجرایی به خود بگیرد می‌توان به هدف موردنظر که بهبود تراز تجاری است دست‌یافت.» هر چند که بخشنده از تلاش برای به صفر رساندن تراز منفی تجاری بخش کشاورزی تا پایان برنامه ششم توسعه حکایت کرده و تا رسیدن به پایان این برنامه توسعه‌ای حدود چهار سال زمان باقی است، اما خبرهایی از وزارت جهاد کشاورزی به گوش می‌رسد که بر مثبت شدن تراز تجای بخش کشاورزی در دو ماه نخست سال جاری تأکید دارد.

در این باره شاهرخ شجری، مدیر کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «تراز تجاری بخش کشاورزی در دو ماهه نخست سال جاری مثبت شده است.»

او درباره رقم این تراز مثبت یادآوری کرد: «هنوز رقم دقیقی از میزان مثبت شدن این تراز نداریم، اما تراز تجاری بخش کشاورزی در امسال مثبت شده. بخش کشاورزی تاکنون توانسته در زمینه صادرات محصولات این حوزه به خوبی عمل کند. اما لازم به ذکر است که سهم بخش کشاورزی از کل صادرات ایران 6.4 درصد است.  این رقم در برابر سایر حوزه‌های صادراتی کشور رقم ناچیزی محسوب می‌شود، اما با برنامه‌ریزی اصولی می‌توان رقم مورد نظر را افزایش داد.»

او در ادامه درباره سیاست‌های حمایتی بخش کشاورزی در زمینه ترغیب صادرات در این حوزه هم می‌گوید: «وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های حمایتی را برای صادرکنندگان این حوزه در نظر گرفته تا در جهت ترغیب صادرات بخش کشاورزی گامی اساسی برداشته شود.  از جمله حمایت‌های مورد نظر می‌توان به تسهیلات ارزان قیمت صندوق توسعه ملی برای صادرکنندگان این حوزه اشاره کرد. همچنین اختصاص یارانه‌های صادراتی به محصولاتی لبنی در سال 95 از دیگر گزینه‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی است. گفتنی است توافق‌نامه بین ایران و حوزه اوراسیا می‌تواند ظرفیت خوبی را در زمینه صادرات محصولات کشاورزی ایجاد کند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید